• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کارمندان سره میاشت: سه ماه معاش دریافت نکردیم؛ پول است اما مدیریت طالبانی ضعیف و ناکاره است

کارمندان سره میاشت: سه ماه معاش دریافت نکردیم؛ پول است اما مدیریت طالبانی ضعیف و ناکاره است

شماری از کارمندان نهاد سره‌میاشت یا هلال احمر از پرداخت نشدن سه ماه معاش شان شکایت دارند. هم‌چنان به نقل از برخی کارمندان؛ افراد «کارکشته» این نهاد در سطح رهبری از سوی طالبان برکنار شده و در حال حذف شدن هستند.

فواد، نام مستعار یک تن از کادر‌های علمی و سطح رهبری نهاد هلال احمر، در گفت‌وگو با آماج نیوز گفت: «طالبان با مقرری‌های جدید خود در این نهاد، تلاش دارند تا کادر‌های علمی و قوم تاجیک را حذف کنند. طالبان در این نهاد غیر دولتی افراد خود را که سطح سواد و مدیریت‌شان خیلی ضعیف است مقرر کرده‌اند، تمام مقام‌های ارشد این نهاد را حذف کرده و برای‌شان دوباره پیش‌نهاد بست‌های پنج و شش را کردند. این در حالی‌ست که افراد تازه گماشته شده بلدیت با کار و مدیریت را ندارند، اما افراد اخراج شده کارکشته و مافوق بودند.»

فواد هم‌چنان افزود: «از سه ماه بدینسو معاش دریافت نکرده ایم، حالا من و هم‌کاران ام نگران گرسنگی خود و خانواده‌های‌مان می‌باشیم. در این نهاد پول و بودجه است، اما سطح مدیریت و نا توانی افراد وابسته به طالبان، دلیلی شده است که ما نتوانیم معاش دریافت کنیم و خرج خانه خود را بخریم.»

آماج از گرفتن نام شخص به‌دلیل حفظ مقام و جان‌شان خود داری کرده است.

در همین‌حال نادر جبارخیل، رییس هلال احمر در ولایت ننگرهار که به تازه‌گی از سمت‌اش برکنار شده است در گفت‌وگو با خبرنگار آماج نیوز گفت: «با آن‌که 25سال در این نهاد کار کرده و تجربه‌‌ی خوب هم کسب کرده بودم، اما با تسلط طالبان در کشور و مقرری‌های جدید‌شان در این نهاد، از کار برکنار شدم و تا هنوز دلیل برکناری ام را نمی‌دانم.»

جمعیت هلال احمر افغانستان یا «سره میاشت» یک نهاد غیر دولتی است که بیش‌تر از «دو هزار» کارمند در سراسر افغانستان دارد و با داشتن سهم فعال در تلاش های بشر دوستانه برای حفاظت زندگی، صحت و کرامت انسانی، به ویژه در جریان حادثه‌ها، جنگ های مسلحانه و سایر حالت‌های اضطراری، از بهر کمک‌های انسان دوستانه می‌شتابد. اما کارمندان این نهاد به آماج نیوز می‌گویند که این نهاد کمک‌رسان با تسلط طالبان بر افغانستان با گذشت هر روز در حال فلج شدن است.

با تلاش‌های مکرر خبرنگار آماج موفق نشد تا دیدگاه مسوولین تازه گماشته شده نهاد سره‌میاشت از سوی طالبان را در این مورد داشته باشد.

  پربازدید ترین