• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خشونت، مانعی برای تامین امنیت در کشور است

خشونت، مانعی برای تامین امنیت در کشور است

در حالی که دولت موقت طالبان در کشور وعده تامین امنیت را داده است اما حملات و خشونت‌های منتسب به گروه تروریستی داعش در نقاطی از کشور به این وعده طالبان ضربه زده و نگرانی درباره بروز هرج و مرج و جنگ داخلی در کشور را افزایش داده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز از اسلام آباد، قتل مولوی عزت‌الله در ولایت ننگرهار در شرق کشور در ماه گذشته یکی از موارد در جریان مداوم قتل و بمب‌گذاری است که ادعاهای طالبان مبنی بر ایجاد امنیت بیشتر در افغانستان پس از 40 سال جنگ را مخدوش می‌کند.

قربانیان این قتل‌ها افرادی از مقامات و مسئولان امنیتی دولت سابق تا خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، جنگجویان طالبان و همچنین هدف‌های ظاهرا تصادفی مانند مولوی عزت‌الله بوده‌اند. اعضای خانواده عزت‌اله گفتند که او هیچ دشمنی نداشته است.

طالبان گفته‌اند که پیروزی آنها باعث ایجاد ثبات در افغانستان شده است؛ کشوری که در جریان نبردها بین این گروه و نیروهای مورد حمایت غرب بین سال های 2001 تا 2021 هزاران نفر کشته شدند.

در هفته‌های اخیر رویدادهای خشونت‌باری در مناطقی از جمله ولایت ننگرهار روی داده است اما طالبان این رویدادها را کم اهمیت دانسته و اعلام کرده است که پس از چند دهه جنگ، آرام شدن کامل کشور زمان می‌برد.

برخی از سربازان و مقامات اطلاعاتی دولت سابق کشور، اعضای طالبان را متهم می‌کنند که آنان را هدف قرار می‌دهند. این گروه وعده داده است که هیچ اقدام تلافی‌جویانه ای انجام نمی‌شود اما اذعان کرده که برخی اعضای طالبان ممکن است راساً اقدام کرده باشند.

با این حال به نظر می‌رسد برخی از موارد خشونت نیز نتیجه مناقشه آشکار بین طالبان و نیروهای محلی وابسته به داعش است، تحولی که "تام وست" نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان روز دوشنبه گفت که موجب نگرانی در واشنگتن است.

این گروه تروریستی تاکنون مسئولیت برخی از مرگبارترین حملات در افغانستان در ماه های اخیر بخصوص در شهرهای بزرگ که صدها کشته بر جا گذشته را بر عهده گرفته است .

"آنتونیو گاستوزی" کارشناس مسائل گروه های تروریستی از موسسه RUSI در لندن گفت: آنها تلاش می‌کنند تا دولت موقت طالبان را مخدوش و بی‌اعتبار سازند. طالبان وعده امنیت داده بود اما آنها می‌خواهند نشان دهند که دولت موقت طالبان قادر به اجرای این وعده نیست.

او افزود: داعش که مطابق برآورد او حدود 4 هزار جنگجو دارد از حدود تابستان 2020 کارزار قتل‌های هدفمند را دنبال کرده و بعد از پیروزی  طالبان نیز همچنان به این قتل ها ادامه دارد.

این خشونت‌ها موجب نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه افغانستان ممکن است وارد دوره هرج‌ومرج  و بی‌دولتی و حتی دوره‌ جدیدی از جنگ داخلی و تبدیل به پایگاهی برای گروه های جنگجوی خارجی بشود. یک مقام غربی با تجربه طولانی در منطقه گفت: این سناریویی است که موجب نگرانی همه است.

گروه تروریستی داعش که اولین بار اواخر سال 2014 در افغانستان ظاهر شد و این نام را انتخاب کرد، در تلاش است تا پس از یک رشته شکست‌ها در سال های 2018 و 2019 بار دیگر سر بلند نماید.

این گروه مسئولیت یک رشته حملات به مساجد شیعیان و سایر هدف‌ها را بر عهده گرفته است. علاوه بر ننگرهار که از دیرباز یکی از پایگاه های آنها بوده است، حملاتی نیز غزنی در مرکز، هرات در غرب، بلخ در شمال و پکتیا، پکتیکا و خوست در جنوب شرقی روی داده است.

طالبان تا زمانی که به عنوان یک گروه شورشی کار می‌کرد یک نیروی منسجم و موثر بود اما حفظ صلح در یک کشور دچار بحران در بر دارنده چالش های تازه‌ای از جمله متحد کردن جناح‌ها و ارزش‌های مختلف در داخل این گروه است.

گاستوزی که کتابی در باره داعش در افغانستان نوشته است گفت که این گروه در تلاش است تا به طالبان در حالی که هنوز سرگرم تبدیل از یک گروه شورشی به دولت است ضربه بزند.

وی افزود: آنها می‌دانند که اگر اجازه دهند داعش قدرت خود را تحکیم نماید، طالبان بهار آینده برای نابودی آنها حرکت خواهد کرد.

  پربازدید ترین