• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کنفرانس تروئیکای توسعه یافته؛ لابی گری پاکستان به نفع طالبان

 کنفرانس تروئیکای توسعه یافته؛ لابی گری پاکستان به نفع طالبان

 همزمان با برگزاری کنفرانس تروئیکای توسعه یافته در پاکستان و حضور هیأتی از افغانستان در اسلام آباد، آگاهان می گویند که افغانستان از زوایای مختلف در محور توجه جهانیان قرار دارد.

پس از کنفرانس مسکو که با محوریت افغانستان برگزار شد، این بار نشست بین المللی تروئیکای توسعه یافته به میزبانی پاکستان برگزار می شود.

این کنفرانس، امروز با حضور نمایندگان چین، روسیه و امریکا در پاکستان برگزار می‌شود، این در حالی است که هیأتی از افغانستان به رهبری امیرخان متقی نیز عصر روز گذشته به پاکستان رفته است.

سؤال اینجاست که سفر امیرخان متقی با برگزاری کنفرانس تروئیکای توسعه یافته ارتباطی دارد یا خیر؟ با توجه به تجربه گذشته اصولاً این کنفرانس چقدر می تواند گره از مشکلات افغانستان بگشاید؟

نصرت الله حق‌پال؛ استاد دانشگاه و آگاه امور سیاسی در مصاحبه با آوا می گوید که برخی از مقام های طالبان، روز گذشته حضورشان در این کنفرانس را رد کردند. در حالی که به گفته حق پال اگر طالبان نیز اشتراک می کردند بهتر بود تا حد اقل روی یک میز با قدرت های جهان گفتگو می کردند.

به باور حق پال در این کنفرانس، پاکستان تلاش خواهد کرد تا برای طالبان لابی‌گری داشته باشد، اما اینکه چقدر موفق خواهد بود گذر زمان نشان خواهد داد.

به عقیده این استاد دانشگاه حضور طالبان در کنفرانس پاکستان از این نظر اهمیت داشت که نشان می داد حد اقل قدرت های جهان آرام آرام به صورت غیررسمی می توانند تشویش های خود را با طالبان در یک میز گفتگو شریک بسازند.

از طرف دیگر، حق پال می افزاید که میان امریکا و روسیه نسبت به قضایای افغانستان اختلاف نظر جدی وجود دارد و منافع و خطرهایی نیز متوجه هر دو کشور است، از این جهت تلاش خواهند کردند تا به یک تعامل برسند، زیرا در صورت ادامه تقابل هردو طرف زیان خواهند دید.

او تاکید می کند که روسیه از ناحیه داعش و ناامنی ها از طرف افغانستان در تشویش است و امریکا نیز می ترسد که خلأ به وجود آمده را کشورهای منطقه مانند چین و روسیه پر کنند.

او در پایان سخنان خود تاکید کرد که اگرچه کنفرانس های بین المللی اغلب با محوریت افغانستان برگزار می شود؛ اما نظر به شرایط و خواسته های جامعه جهانی، شناسایی دولت طالبان به زودی میسر نخواهد بود.

از دید او طالبان تا زمانی که از خواست های ایدئولوژیک خود عدول نکنند، به صورت رسمی از سوی جهان شناخته نخواهند شد؛ اما ممکن است تعامل غیررسمی وجود داشته باشد.

بصیر نبی‌زاده؛ استاد دنشگاه نیز در مصاحبه با آوا می گوید که سفر امیرخان متقی با کنفرانس تروئیکای توسعه یافته مرتبط است و اگر نماینده طالبان در این نشست شرکت نکند، حد اقل پاکستان به نفع آنان لابی‌گری خواهد کرد.

از سوی دیگر به گفته نبی زاده، تقابل بین شرق و غرب و به ویژه کوتاه شدن دست امریکا از افغانستان در این اواخر سبب شده است که طالبان حمایت غیررسمی کشورهای منطقه از جمله روسیه و چین را به دست بیاورد، از این جهت روسیه برای رسمیت طالبان نیز از این میز استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که به باور نبی زاده با در نظرداشت فاصله ای که میان شرق و غرب نسبت به قضایای افغانستان وجود دارد، در کنفرانس پاکستان توافق نظری بین روسیه و امریکا به وجود نخواهد آمد.

او همچنین خاطرنشان کرد که منافع ملی و سیاسی کشورهایی مانند امریکا و روسیه همیشه در اولویت قرار دارد و این منافع همواره بر اساس استراتژی خودشان تعریف می شود، بنابراین تا منافع کشورها در افغانستان درست تعریف نشود، توافق نظری نسبت به قضایای افغانستان نیز به وجود نخواهد آمد.

گفتنی است که دور اول کننفرانس تروئیکای توسعه یافته در مسکو برگزار شد؛ اما هیچ کمکی به شناسایی دولت اسلامی طالبان نکرد.

  پربازدید ترین