• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تأکید عالمان دینی جهان اسلام بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان

 تأکید عالمان دینی جهان اسلام بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان

عالمان دینی جهان اسلام همچنان بر متحد بودن کشورهای اسلامی ازبهر مبارزه با داعش تأکید کردند.

علمای دینی جهان اسلام و برخی از چهره‌های سیاسی هفت کشور به شمول افغانستان، ایران، پاکستان، کرواسی، فلسطین، عراق و هند خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شدند.

آنان در یک نشست مجازی روی تحولات اخیر در افغانستان گفت‌وگو کردند و تأکید کردند که طالبان برای ایجاد دولت فراگیر، صلح آمیز و پایدار باید گام‌های مهمی را بردارند.

این عالمان دینی جهان اسلام همچنان بر متحد بودن کشورهای اسلامی برای مبارزه با داعش تاکید می‌ورزند. این عالمان تشکیل دولت فراگیر را از پایه‌های اساسی یک کشور صلح آمیز می‌دانند.

آیت الله سید یاسین موسوی، امام جمعه بغداد از عراق، گفت: «امکان ندارد که در راس حکومت یک قوم خاص باشد و بقیه اقوام را در نظر نگیرد و الی این جدال در افغانستان باقی خواهد ماند. زیرا که معلوم است در افغانستان هرکدام از اقوام افغانستان دارای قدرت است و بقیه اقوام به دنبال حقوق شان هستند.»

احترام به حقوق بانوان و حفظ ارزش‌های بشری از مورد دیگری است که عالمان جهان اسلام هفت کشور به آن تاکید می‌ورزند.

او افزود: آمریکا مدت 20 سال در کشور افغانستان حکومت کرد؛ ولی نتوانست هویت و وجهه این مردم را تغییر دهد و اسلام در نهایت پیروز شد.

امام جمعه بغداد تاکید کرد: اکنون با وجود پیروزی جدید که در افغانستان به وقوع پیوست، ولی اتفاقاتی افتاد که بازهم آمریکایی‌ها مسبب این اتفاقات اند. آن اتفاقاتی که سبب برتری برخی از اقوام بر اقوام دیگر شده است و خیلی ها در این حکومت شریک نیستند. این کار باعث شد که افغانستان در حال حاضر در یک حالت خطرناک قرار بگیرد.

او در ادامه اظهار داشت: ولیکن آنچه از طالبان که خود آمریکا آنها را به وجود آورد توقع می رود که اینها شعار اسلام و وحدت اسلامی را سر بدهند و توجه کنند به آنچه اسلام گفته است.

امام جمعه بغداد خطاب به طالبان گفت: امیدوار هستم که طالبان به سلف صالح و صحابه و تابعین و اهلبیت(ع) اقتدا کنند. آنچه از طالبان توقع می رود این است که نظام جدید نظامی باشد که تمام مردم افغانستان و همه طوائف، تشکیلات، احزاب سیاسی و اقوام را شامل شود.

این عالم برجسته دینی خاطرنشان ساخت: امکان ندارد که در راس حکومت یک قوم خاص باشد و بقیه اقوام را در نظر نگیرد و الا این جدال در افغانستان باقی خواهد ماند؛ زیرا در افغانستان وقتی هرکدام از اقوام دارای قدرت است، بقیه اقوام به دنبال حقوق شان هستند.

او در ادامه تصریح کرد: به دست آوردن حقوق آنها دو راه بیشتر ندارد یا باید گفتگو کنند و یا از طریق جنگ به دست بیاورند.

امام جمعه بغداد در پایان تاکید کرد: از طالبان انتظار می رود که با مردم شیعه افغانستان گفتگو کنند، شیعه که هم در سابق مورد ظلم بوده و هم در زمان حضور آمریکایی ها مورد ظلم واقع شده و اکنون نیز مظلوم هستند، لذا انتظار می رود که طالبان این معادله را تغییر دهند تا صلح و آرامش بر افغانستان حاکم شود.

حجت‌الاسلام سید ظفر نقوی، معاون رهبر شیعیان پاکستان، گفت: «طالبان که اکنون در افغانستان حکومت تشکیل داده‌اند و شعار و عنوان‌شان این است که یک حکومت اسلامی است، ما از این امر استقبال می‌کنیم، اما تاکید می‌کنیم که این گروه باید از سابقه‌ خود درس بگیرد و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.»

حجت‌الاسلام دکتر نقوی که در این وبینار صحبت می‌کرد ، طی سخنانی با اشاره به لزوم اتحاد علمای جهان اسلام، گفت: امام خمینی (ره) رهبری جهانی و اسلامی بود که می‌خواست همه‌ی آزادیخواهان را زیر یک پرچم جمع نموده و امت واحده را شکل دهد.

نماینده‌ی رهبر شیعیان پاکستان در ایران ادامه داد: بنابراین باید هر جایی که شائبه‌ی اختلاف و جدایی میان امت اسلامی به وجود آمد را از بین برد. همانطور که پیامبر گرامی اسلام (ص) نقطه‌ی اتحاد امت است، ما نیز دور هم جمع شویم و اتحاد و اتفاق داشته باشیم.

دکتر نقوی ضمن خاطرنشان کردن این نکته که تا زمانی که امت اسلامی زیر پرچم الهی باشند هیچ اختلافی ندارد و هرگاه به دنبال حرف شیطان بروند اختلاف‌ها شروع می‌شود، گفت: پیامبر اسلام و انبیای دیگر الهی به این دلیل به میان ما آمدند که اختلافات را بردارند؛ ما هم باید الگو بگیریم و در مقابل دشمنان دست در دست هم داده و بنیان مرصوص تشکیل بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت سیاسی اخیر در افغانستان عنوان کرد: طالبان که اکنون در افغانستان حکومت تشکیل داده‌اند و شعار و عنوان‌شان این است که یک حکومت اسلامی است، ما از این امر استقبال می‌کنیم اما تاکید می‌کنیم که این گروه باید از سابقه‌ی خود درس بگیرد و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.

نماینده‌ی رهبر شیعیان پاکستان در ایران، افزود: مردم افغانستان توانستند شوروی را از کشورشان بیرون کنند ولی نتوانستند بر کشور حکومت کنند. باید آسیب‌شناسی شود و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل این بود که هر گروهی گروه مخالف خود را سرکوب می‌کرد و لذا حکومت‌شان دوام نیاورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقوی خطاب به مسئولین طالبان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید حکومت اسلامی تشکیل بدهید، باید همه‌ی اقوام و مذاهب افغانستان را در حکومت به کار بگیرید تا یک دولت مستحکم و مبسوط پایه‌گذاری گردد و به دنبال آن همه‌ی افغان‌ها در برابر دشمنان کشورشان با یکدیگر متحد شوند.

دکتر نقوی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری نمود تا دغدغه‌های کنونی مردم افغانستان هرچه زودتر برطرف شود. وی افزود: این امر نیز زمانی محقق خواهد شد که یک حکومت فراگیر تشکیل شود و همه‌ی مردم در آن حکومت نماینده داشته باشند.

شیخ عزیز حسنوویچ، مفتی اعظم مسلمانان کرواسی، گفت: «درب حکومت جدید باید به روی تمام مردم افغانستان باز باشد و باید حقوق همه مردم و حقوق زنان و سایر اقوام در نظر گرفته شود. اگر آن‌ها (طالبان) خود شان را از امت متحده اسلامی می‌دانند، باید چنین باشد. من آن‌ها را به این امور دعوت می‌کنم.»

 مفتی اعظم مسلمانان کرواسی طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، تاکید کرد: درب حکومت جدید باید به روی تمام مردم افغانستان باز باشد و باید حقوق همه مردم و حقوق زنان و سایر اقوام در نظر گرفته شود. اگر آنها (طالبان) خودشان را از امت متحده اسلامی می‌دانند، باید چنین باشد. بخاطر این که خداوند تبارک و تعالی حقوق همه را در نظر گرفته است؛ یعنی همه مردم و حتی حیوانات نیز حقوقی دارند و خداوند بر رعایت آن تاکید نموده است.

شیخ عزیز حسنوویچ؛ مفتی اعظم مسلمانان کرواسی که در این وبینار سخن می‌گفت، اظهار داشت: قضیه افغانستان در حال حاضر در نزد امت متحده اسلامی، قضیه اول جهان اسلام است.

او تصریح کرد؛ من سه بار در افغانستان حضور پیدا کردم و مردم افغانستان را برادران صادق یافتم، چنانکه که خداوند تبارک و تعالی و رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند "‌آنها برادرانه زندگی می‌کردند و با هم صادق بودند".

مفتی اعظم مسلمانان کرواسی، خاطرنشان ساخت: بر ما ملت مسلمه واجب است که در تمام امور مردم و حکومت افغانستان، به آنها کمک کنیم تا این‌که حالات افغانستان در تمام امور خوب شود.

او تاکید کرد: درب حکومت جدید باید به روی تمام مردم افغانستان باز باشد و باید حقوق همه مردم و زنان و سایر اقوام در نظر گرفته شود. اگر آنها (طالبان)خودشان را از امت متحده اسلامی می‌دانند، باید چنین باشد و من آنها را به این امور دعوت می‌کنم؛ بخاطر که خداوند تبارک و تعالی حقوق همه را در نظر گرفته است، یعنی همه مردم و حتی حیوانات نیز حقوقی دارند و خداوند بر رعایت آن تاکید نموده است.

او در اخیر تصریح کرد؛ ما مسلمان هستیم و قرآن تلاوت می‌کنیم و باید به قرآن پناه ببریم؛ زیرا که قرآن یک پیام نجات‌بخش و مفید و روشن برای همه جهانیان است.

سید یوسف حسینی ندوی؛ مدیر جامعه سید احمد شهید لکهنو از کشور هندوستان که در این وبینار سخن ‌می‌گفت، اظهار داشت: ما می‌دانیم که افغانستان یک دولت ریشه‌دار و قدیمی است و در این سرزمین در زمان‌های متعدد جنگ‌ها و قتل‌های متعددی صورت گرفته است؛ چه بین خود مردم و چه بین کسانی که از خارج افغانستان آمدند و بر کیان این کشور مسلط شدند، و بعد هم خارج شدند.

او در ادامه علاوه نمود: اکنون در آنجا (افغانستان) یک دولت جدید به وجود آمده است و همه دنیا هم به طرف آن دولت نگاه می‌کنند و آنها نیز دوست دارند که افغانستان با جهان و دنیای خارج ارتباط داشته باشد و جامعه بین‌المللی هم برای این ارتباط شرایطی را وضع کرده است‌. لذا مردم و حکومت افغانستان اگر می‌خواهند با جهان ارتباط داشته باشند، باید این شرایط را رعایت کنند.

به باور وی؛ مردم افغانستان باید یک نهضت تعلیمی، اقتصادی و تربیتی را راه بیندازند و در آن جا یک تعادل و تعامل بین همه مردم مسلمان ایجاد شود. بخاطر این که دشمنان آنها می‌خواهند بین مسلمانان (اهل‌سنت و شیعه) تفرقه ایجاد کنند.

مدیر جامعه سید احمد شهید لکهنو کشور هندوستان، گفت: دشمنان مردم افغانستان گاهی یک‌جا و گاهی جای دیگر را انفجار می‌دهند ولی الحمدلله ما می‌بینیم که عقلا و علمای اهل سنت و تشیع این را درک کرده‌اند و جلو این فجایع و کسانی که شیطنت می‌کنند و دنبال تخریب، فساد و جنگ هستند را می‌گیرند.

حسینی ندوی تاکید کرد؛ قطعاً خداوند کسانی را که می‌خواهند در افغانستان پیشرفت باشد و دنبال اصلاح جامعه هستند و همچنین آنهایی که می‌خواهند نهضت دینی راه بیندازد؛ یاری می‌کند.

حامد کرزی رییس جمهمور پیشین کشور که باور دارد در وضعیت کنونی کشور از تامین صلح دایمی و تحکیم امنیت و ثبات فاصله دارد، از کشورهای جهان می‌خواهد صادقانه در برابر هراس افگنی با افغانستان همکاری کنند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین گفت: «اگر واقعا نگران امنیت خود و جهان هستید و به تعهدات شان در قبال افغانستان و مردم افغانستان استوار اند، در این مرحله مهم و حیاتی برای ایجاد صلح و ثبات و عبور از وضع شکننده و دشوار کنونی با مردم افغانستان همکاری نمایید.»

 رئیس‌جمهور پیشین افغانستان طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با بیان این‌که حوادث تروریستی اخیر در کابل، قندوز و قندهار با نام داعش، دسیسه‌ای علیه افغانستان برای دوام بی‌ثباتی و آنارشی و به منظور تعقیب اهداف سیاسی بیگانگان در منطقه است، گفت: داعش پدیده وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ وجهه و سازگاری ندارد. حامد کرزی تأکید کرد: وضع دشوار کشور ما و حوادث تروریستی اخیر، نشان می‌دهد که هنوز با استقرار صلح دائمی و تحکیم امنیت و ثبات فاصله داریم.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی افغانستان که در این وبینار سخن‌ می‌گفت، بیان داشت: براساس هدایات و ارزش‌های دین مبین اسلام و اصول بنیادین در راوابط بین‌المللی، مبنای استوار تعامل مسلمانان با سایر ملل، التزام به نیکی و عدالت است.

بنابراین با توجه به این‌که محوریت نیکی و عدالت در روابط بین‌المللی مزیت نسبی فرهنگ و تمدن اسلامی شمرده می‌شود، ایجاب می‌کند که مسلمانان با رویکرد فرهنگی و تمدنی در عرصه بین‌المللی و روابط با سایر جوامع بشری ظاهر شوند و هویت و پیام واقعی دین اسلام را به جهانیان ارائه بدهند و به دنیا بفهمانند که مسلمانان در روابط بین‌المللی و تعامل با جهان به نیکی و عدالت می‌اندیشند.

 آیت‌الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه‌ی کشور طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با اشاره به چهار دهه مصایب و مشکلات مردم افغانستان و همچنین تحولات اخیر کشور، خطاب به مسئولان دولت اسلامی طالبان اظهار امیدواری کرد که آنان با ایجاد دولت همه‌شمول، همه‌ی اقوام را ملت واحد افغانستان بدانند تا از رهگذر آن، یک افق روشنِ رهایی از قتل‌ها و انفجارها برای مردم ایجاد شود.

رئیس شورای علمای شیعه کشور، امت اسلامی را جمعیتی دانست که بخش عظیمی از نفوس جهان را تشکیل داده و اکثریت منابع زمینی و بیش از هشتاد دولت در اختیار آنان است، اما در حالی که این امت باید در دنیا حرف اول را بزند و آقای جهان باشد، متاسفانه درگیر انواع و اقسام مشکلات و معضلات است.

آیت‌‌الله صالحی مدرس در چراییِ عقب‌ماندگی جهان اسلام با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر آن ابراز داشت: این عقب‌ماندگی‌ها فقط و فقط برای این است که ملت مسلمان با یکدیگر وحدت ندارند؛ در حالی که عظمت اسلام و عظمت ملت مسلمان مرهون وحدت است و دین اسلام نیز به وحدت نه به‌عنوان یک درس اخلاقی یا به‌عنوان یک فعل مستحب، بلکه به‌عنوان یک امر واجب، توصیه‌ی اکید نموده است.

آیت‌الله صالحی مدرس، در توصیف وضعیت ملت افغانستان در چند دهه‌ی گذشته گفت: مردم مظلوم ما در چهار دهه یا بیشتر از چهار دهه گرفتار ظلم و ستم و انتحار و انفجار بوده‌اند و مساجد، حسینیه‌ها و مکاتب آنها تخریب گردیده‌اند. پیرمردها و پیرزن‌ها و اولادشان همه رفتند و مردم به این همه مهاجرت‌ها، ذلت‌ها و زحمت‌ها دچار شدند. در واقع چهار دهه ملت مسلمان افغانستان گرفتار بدبختی‌های عجیب و غریبی بودند که شاید در عالم نمونه نداشته باشد.

این عالم دینی ادامه داد: اما اخیرا یک تغییر و تحول سیاسی در کشور بوجود آمد به نام امارت اسلامی طالبان که امیدواریم این امارت اسلامی با ایجاد دولت همه‌شمول، همه‌ی اقوام را ملت واحد افغانستان بداند تا شاید برای ملت عزیز کشورمان یک افق روشنی ایجاد شود و روزی از آن همه زحمت‌ها و قتل‌ها و انفجارها خلاص شوند تا بتوانند مقداری در راحتی زندگی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با بیان این‌که استفاده از عقلانیت مشارکتی برای تدوین آینده و منافع ملی افغانستان، ضرورت اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: اگر هر حاکمی به دنبال این است که منافع ملی کشور افغانستان بدست بیاید، باید همه اقوام و گروه‌ها در آن مشارکت بکنند. حاکمیت موقت طالبان باید مسئولیت‌پذیر باشد و پاسخ‌گوی هر نوع امر خلاف امنیت از قبیل ترور و انفجارات باشد و سعی کند که از این نوع فجایع جلوگیری و پیشگیری کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در این وبینار سخن می‌گفت، با تاکید به مسئله وحدت و اوضاع جاری افغانستان، بیان داشت: ما باید در صحنه سیاسی افغانستان فعال باشیم؛ همه کسانی که می‌توانند در این عرصه اثرات مفیدی داشته باشند، باید در این صحنه فعال بشوند و به مردم افغانستان کمک کنند تا بتوانند در کنار آزادی که بدست آورده‌اند، افغانستان را دوباره بسازند؛ تا ما در همسایگی خود شاهد یک افغانستان آباد و پر از نعمت‌های الهی باشیم.

وی افزود: ملت افغانستان موفق شدند که امریکایی‌های جهان‌خوار را از افغانستان اخراج کنند و این برای آنها یک افتخار است که با حرکت ضدامریکایی و ضدصهیونیستی، توانستند دشمنان‌شان را پس از شوروی سابق، یک بار دیگر از کشور خود اخراج کنند و این افتخار در تاریکی تاریخ افغانستان باقی خواهند ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، تاکید کرد: افغانستان باید دارای یک حکومت مردمی و فراگیر باشد و از همه قومیت‌ها، گروه‌ها و مذاهب در آن حاضر باشند و حس مشارکت برای آنها دست بدهد. لذا این حس مشارکت موجب ترویج عقلانیت برای رفع اختلافات خواهد شد؛ اگر این حس مشارکت نباشد، طبیعتاً ممکن است دوباره آسیب‌های جدیدی بر افغانستان وارد شود و این عاقبت خوبی برای افغانستان جدید نیست.

او در ادامه تصریح کرد: حالا که افغانستان بخاطراخراج امریکایی‌ها سرشار از شادی است، مناسب است که این شادی تتمیم و تکمیل بشود و یک حکومت فراگیر و مردمی که تمامی اقوام در آن حس مشارکت داشته باشند و در تعیین سرنوشت خود شریک باشند، شکل بگیرد؛ این مهم مقدور نیست مگر این‌که ما شاهد یک قانون اساسی جدید در افغانستان باشیم که در آن همه اقوام، ملیت‌ها و مذاهب مشارکت دارند. اگر چنین اتفاقی نیفتد، مسلما مردم کمک نخواهند کرد و در آینده امنیت مردم، دولت و حاکمیت افغانستان با خطر مواجه خواهند شد.

این عالم برجسته دینی با بیان این‌که، استفاده از عقلانیت مشارکتی برای تدوین آینده و منافع ملی افغانستان ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: اگر هر حاکمی به دنبال این است که منافع ملی کشور افغانستان بدست بیاید، تحصیل بشود و ارتقاء پیدا بکند، باید همه اقوام و گروه‌ها در آن مشارکت بکنند.

حل معضلات زندگی، کوچک شدن سفره و نیازهای روزمره مردم مثل نیاز به آب، برق، بنزین و دیگر فرآورده‌هایی که نیاز دارند، در گرو ایجاد امنیت است و این امنیت به وسیله خود اقوام و مردم افغانستان قابل تحصیل است.

وی خطاب به طالبان اظهار داشت: اکنون که طالبان حکومت موقت تشکیل دادند، کوشش کنند که برای ایجاد روابط اقتصادی مناسب بین همسایگان خودشان از هرگونه تنش در بین مرزها جلوگیری شود و اجازه ندهند که داعش، تکفیری‌ها، تندروان و جریان‌های افراطی، نبض کار را بدست بگیرند.

دکتر شهریاری، از طالبان خواست تا امنیت مردم را در مقابل تروریست‌ها به ارمغان بیاورند و با جریان‌های تروریستی مقابله کنند تا این کشور هر چه سریعتر شاهد فضای امن برای مبادلات اقتصادی مناسب با همسایگان خود باشد؛ از همین جهت است که حفظ امنیت مرزها به‌خصوص بازارچیان مرزی برای این‌که بتوانند روابط اقتصادی خود را با کشورهای همسایه توسعه بدهند، بسیار اهمیت دارد و این امر موجب خواهد شد که مردم افغانستان به منافع بیشتری برسند و آینده بهتری داشته باشد و نیازهای روزمره خود را با استفاده از این ارتباطات اقتصادی تامین کنند.

وی با اشاره به مسئله وحدت، گفت: رفع اختلافات بین‌الافغانی بسیار مهم است؛ ما باید تلاش بکنیم که از تنازع و درگیری دست برداریم و به همدلی و همکاری و هم‌نوایی برسیم. نزاع باعث ضعف حاکمیت خواهد شد و هر گونه نزاعی، مشکلات را دوچندان خواهد کرد.

د‌کتر اسدالله بادامچیان؛  دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ایران در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، تاکید کرد: حکومت یک گروه و یک طایفه خاص، راه نجات ملت افغانستان نیست و طالبان باید با بقیه اقوام و گروه ها تعاون و تعامل داشته باشد. او در اشاره به کسب مشروعیت بین المللی حکومت اسلامی طالبان، گفت: مشروعیت بین المللی را نمی‌شود که التماسی کسب کرد و دیپوماسی التماس کار آمد نیست. وقتی اقتدار باشد طبعا مشروعیت بین المللی هم حاصل خواهد شد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ایران که در این وبینار سخن می‌گفت، اظهار داشت: مسایل جدیدی که در افغانستان پیش آمده است، یک روزه حادث نشده؛ بلکه مدت ها است که این بحث ها در آنجا مطرح بود. مشکلات از روزی شروع شد که انگلیسی ها و بعد شوروی ها و امریکایی ها و عناصر وابسته به این قدرت های استعماری در افغانستان بر سر کار آمدند.

او افزود: تا زمانی که یک ملت و یک‌کشور سرپای خودش نایستد و اتکای به بیگانه داشته باشد، مستقل نمی‌شود. چون بیگانگان برای یک ملت دلسوز نیستند و حتما منعفت خود شان را می‌‌خواهند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ایران تاکید کرد: اولین شرط پیروزی و ثبات دایمی افغانستان این است که ملت افغانستان اراده کند و از خداوند مدد بطلبد و در مسیر دفاع از ارزش ها و حاکمیت ملی شان استقامت به خرج بدهند تا این‌که پیروزی به سراغ شان بیاید.

این فعال سیاسی با بیان این‌که حالا یک‌مجموعه ای آمده و حکومت افغانستان را در دست گرفته اند و این‌جا مردم افغانستان دو راه دارند: یا با این مجموعه و حکومت جدید بجنگند و یا این حکومت را همراهی کنند، خاطرنشان ساخت: زمانی یک ملت حکومت را همراهی می‌کنند که آن حکومت فقط به فکر گروه خودش نباشد؛ بلکه به فکر همه ملت و همه کشور باشد. بنابراین اکنون با این حکومت نباید برخورد کرد و باید سعی کرد که این حکومت اگر می‌خواهد که بماند، باید یک حکومت صالح، قوی و ارزشمند بشود.

به باور وی، افغانستان کشوری بسیار غنی است و می‌تواند به خوبی مسیر شکوفایی و سعادتمندی ملت اش را ترسیم کند؛ به شرطی که حکومت اراده این کار را داشته باشد و برنامه ریزی و طراحی این کار را انجام بدهد.

وی خطاب به طالبان و مردم افغانستان گفت: در شرایط فعلی چه گروهی که به نام طالبان در افغانستان سر کار آمده و چه مردم افغانستان باید همدیگر را درک کنند و بدانند که ملت حق اصلی را دارد. حکومت فعلی افغانستان باید نسبت به خودش در بین همه اقوام افغانستان یک باور و اطمینان را پدید بیاورد. یعنی همه اقوام، مذاهب، دیدگاه ها و عقاید بدانند که این دولت چتر امنیتی را بالای همه شان باز کرده و همچنین زمینه همزیستی مسالمت آمیز را به وجود آورده است و عقیده خاص خود شان را بالای دیگران اعمال نمی‌کنند.

او با بیان این‌که طالبان باید نوع حکومت شان را مشخص کنند، تاکید کرد: فرقی نمی‌کند که عنوان حکومت جدید امارت اسلامی، خلافت اسلامی و یا جمهوری اسلامی باشد؛ بلکه مهم این است که در حکومت جدید محورهای اصلی حکومت محکم و پابرجا باشد. لذا یک ساختمان را ستون ها نگه‌ می‌دارد و ستون های یک کشور عبارت اند از ملت، دولت، نعمت های الهی، ذهنیت برادری، همزیستی، هم شهری و هم ملتی. اگر حکومت جدید این عناوین را برآورده کند قطعا موفق خواهد شد.

بادامچیان یادآور شد: البته ما مهمترین نوع حکومت را جمهوری اسلامی ولایی می‌دانیم که بر مبنای ولایت، محبت، مهربانی و ولایت امر استوار است و نمونه خوب اش هم در ایران نشان داده شده که تا اکنون موفق عمل نموده است.

این آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: حکومت یک گروه و یک طایفه خاص، راه نجات ملت افغانستان نیست و طالبان باید با بقیه اقوام و گروه ها تعاون و تعامل داشته باشند و در این مسیر باید حقوق حقه همه را رعایت نموده و ثروت و فقر را در بین همه مساویانه تقسیم کنند.

او با اشاره به مسئله امنیت افغانستان، تصریح کرد: طبعا دشمنان افغانستان نمی‌گذارند حکومتی سرکار باشد و ملت افغانستان در امنیت به سر ببرند و همچنین مسئله ناامنی و داعش کار رژیم صهیونیستی، امریکایی ها و انگلیسی ها است که می‌خواهند یک کشور در امنیت و آرامش نباشد.

به باور وی، ارامش و امنیت زمانی پدید می آید که دولت و ملت همه با هم بخواهند که امنیت برقرار بشود؛ زیرا وقتی که یک ملت بخواهد امنیت برقرار بشود، کسانی که برهم زننده امنیت هستند هیچ کاری انجام داده نمی‌توانند و مجبور می‌شوند که خودشان را تسلیم ‌کنند.

بادامچیان با اشاره به کسب مشروعیت بین المللی حکومت اسلامی طالبان، گفت: مشروعیت بین المللی را نمی‌شود که التماسی کسب کرد و دیپلماسی التماس کارآمد نیست. وقتی التماس کنیم طرف در مقابل آن چیزی که می‌دهد سلطه گری می‌کند. لذا وقتی اقتدار باشد طبعا مشروعیت بین المللی هم حاصل خواهد شد.

این فعال سیاسی و فرهنگی در پایان تاکید کرد: ملت افغانستان از قومیت گرایی، اختلاف و چندگانگی خسته هستند و مسئولین سعی کنند که همه باهم بتوانند پیشرفت و سعادت را به وجود بیاورند.

سید حسین عالمی بلخی؛ رییس مجمع محبان اهل بیت(ع) در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، بیان داشت: عدالت اجتماعی، احترام به حقوق انسانی، قانون گزاری بر مبنای دین و حفظ ارزشهای مذهبی و باورهای فرق اسلامی از مشخصات عمده یک نظام اسلامی بشمار میرود. عالمی بلخی، تاکید کرد: مردم افغانستان می‌خواهند که طالبان یک حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه را تشکیل دهند تا در سایه آن به آرامش برسند.

 رییس مجمع محبان اهل بیت (ع) و عضو شورای علمای شیعه افغانستان که در این وبینار سخن می‌گفت، با  اشاره به اوضاع سیاسی کشور، بیان داشت: مردم می‌خواهند که طالبان یک حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه را تشکیل دهند تا در سایه آن به آرامش برسند.

او در ادامه تاکید کرد: طالبان که داعیه‌دار حکومت اسلامی در افغانستان هستند و از سال 1373 تاکنون در مقاطع مختلف این مسئله را مطرح کرده اند باید در عمل نیز نشان دهند.

رییس مجمع محبان اهلبیت(ع) اظهار داشت: در میان مشخصه هایی که یک نظام اسلامی دارد در راس همه و نقطه عطف آن قانون‌گذاری بر مبنای دین مقدس اسلام می‌باشد به این معنا که تمام قوانین موضوعه باید ریشه اسلامی و دینی داشته باشد.

این عالم دین خاطرنشان ساخت: یک نظام اسلامی باید در درون خود زمینه وحدت، اخوت و تفاهم همه اقشار جامعه را پرورش دهد و حتی غیر مسلمانان نباید از حقوق شان محروم شوند؛ همانطور که در سایه حکومت پیامبر گرامی اسلام (ص) یهود و نصارا در ذمه اسلام کاملا در امنیت و رفاه زندگی می کردند.

به گفته وی، بر اساس اصول اساسی اسلام و سیره پیامبر(ص)، باید تمام پیروان مذاهب از ارزشها و مناسبت های مذهبی خود آزادانه تجلیل کنند و در محاکم نیز برای پیروان سایر مذاهب و به ویژه مذهب جعفری آزادی وجود داشته باشد تا مطابق احکام فقهی خود عمل نمایند.

وزیر اسبق مهاجرین و عودت کنندگان حکومت پیشین اظهار داشت: در شرایط کنونی هیچ کشوری نمی‌تواند مجزا از جهان زندگی کند و در تمام دنیا پیمان‌ها و میثاق‌های بین المللی حاکم است و افغانستان نیز باید عضویت آن را داشته باشد. لذا در پذیرش میثاق‌‌های بین المللی باید حدود و احکام شریعت در نظر گرفته شود و پیمان‌ها نباید در تضاد با ارزش های دینی قرار داشته باشند.

به باور وی، مشخصه دیگری که باید در یک نظام اسلامی مد نظر قرار داده شود، عدالت اجتماعی است. به این معنا که تمام افراد جامعه از حقوق مساویانه برخوردار باشند؛ سرمایه ها و ثروت های ملی و بیت المال مانند صدر اسلام میان مسلمانان بدون تبعیض تقسیم شود .

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان، تاکید کرد: در یک نظام اسلامی حضور پیروان تمام مذاهب در عرصه های سیاسی بر مبنای شایستگی و لیاقت یک ضروت است تا جامعه اسلامی بتواند از توانایی های همه بهره‌مند شود و به‌سوی ترقی و پیشرفت گام بردارد.

عالمی بلخی در پایان تصریح کرد: خبرهایی که از فقر و بیکاری و حتی جان دادن افراد بر اثر گرسنگی در این روزها به گوش می‌رسد ناگوار و تکان دهنده است و برای یک نظام اسلامی چنین وضعیتی غیر قابل قبول است. لذا ایجاب می کند که با همکاری یکدیگر در افغانستان تحول ایجاد کنیم تا به وضعیت موجود پایان داده شود.

دکتر خالد قدومی،  نماینده جنبش مقاومت فلسطین در تهران، طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، بیان داشت: خروج و شکست نیروهای امریکایی بعد از مسیر تلخ و سنگین که مردم افغانستان متقبل شدند، راهی برای آغاز برنامه کلی خروج نیروهای استکباری و امریکایی از منطقه است. دکتر قدومی اظهار داشت: ما مردم فلسطین دوست داریم که با افغانستان و مردم این کشور روابط حسنه داشته باشیم و حس می‌کنیم که تجربیات تلخ مردم افغانستان خیلی مشابه با تجربه مردم فلسطین در مواجهه با مستکبرین و نیروهای بیگانه است؛ لذا ما خیلی مشتاق به این روابط حسنه بین مردم افغانستان و فلسطین می‌باشیم.

نماینده جنبش حماس فلسطین در تهران که در این وبینار سخن می‌گفت، بیان داشت: خروج و شکست نیروهای امریکایی بعد از مسیر تلخ و سنگین که مردم افغانستان متقبل شدند، راهی برای آغاز برنامه کلی خروج نیروهای استکباری و امریکایی از منطقه است.

او در ادامه افزود: مردم افغانستان مثل همیشه در راستای مواجهه با استعمار و نیروهای بیگانه الگوه بوده‌اند.

دکتر قدومی، خاطرنشان ساخت: اکنون ما نه فقط در افغانستان، بلکه در سطح منطقه نیازمند به مفهوم اصلی وحدت هستیم. وحدت نباید در قالب سخنرانی یا خطبه‌های نماز جمعه باقی بماند؛ باید به طور عملی آن را انجام بدهیم.

او علاوه نمود: ما در فلسطین اگر وحدت و یک برنامه سیاسی جامع بین حماس، جهاد اسلامی و فتح داشته باشیم، می¬توانیم که معامله قرن را بشکنانیم.

نماینده جنبش حماس در تهران می‌گوید: امروز اگر مردم افغانستان می‌خواهند که کشورشان مستقل بشود، باید همه پیروان مذاهب، گروه‌ها، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی در مواجهه با دشمنان خارجی متحد و یکسو بشوند.

به باور وی؛ وحدت به‌عنوان یک نسخه پزشکی برای آزادی و استقرار کشورهای اسلامی چه در افغانستان و فلسطین و چه در منطقه و کل جهان اسلام است.

نماینده جنبش حماس فلطسین اظهار داشت: ما مردم فلسطین دوست داریم که با افغانستانی‌ها و خود کشور افغانستان روابط حسنه داشته باشیم و حس می‌کنیم که تجربیات تلخ مردم افغانستان خیلی مشابه با تجربه مردم فلسطین در مواجهه با مستکبرین و نیروهای بیگانه هستند. لذا ما خیلی دوست داریم و مشتاق به این روابط حسنه بین مردم افغانستان و فلسطین می‌باشیم.

وی خطاب به حکومت جدید افغانستان گفت: افعانستان باید با همسایه‌ها، کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان روابط حسنه داشته باشد.

وی در اخیر تصریح کرد: ما در فلسطین دعاگوی مردم افغانستان هستیم و در راستای ایجاد وحدت، همدلی، استقلال و پیشرفت افعانستان آماده هر نوع همکاری می‌باشیم.

حجت‌الاسلام سید صدرالدین قُبانچی، امام جمعه نجف اشرف، طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با بیان این‌که از شکست امریکا در افغانستان خوشحال‌ هستند، خاطرنشان ساخت: طالبان اگر همراه مردم افغانستان و اهل تشیع است، باید جلو اعمال تروریستی علیه آن‌ها را بگیرد و باید بداند که اگر همراه مردم افغانستان نباشد، نمی‌تواند حکومت کند.

 امام جمعه نجف اشرف که در این وبینار سخن می‌گفت، با اشاره به مسائل افغانستان بیان داشت: قضیه مهمی که در افغانستان اتفاق افتاده، این است که امریکا در آنجا شکست خورده و این یک کار بسیار خوب و شایسته‌ای بود و ما از این بابت خوشحال هستیم.

او افزود: قضیه دوم این است که مردم افغانستان اکنون تجربه جدیدی را شروع کرده‌اند. تجربه این که همه مردم به آن دچار شده‌اند و آنچه که پدید آمده، این است که مجموعه‌ای بر مردم مسلط شده که همان استیلاء تحریک طالبان است و باید حکومت طالبان حقوق همه مردم را در نظر بگیرد و مردم افغانستان هم باید در صحنه باشند.

این عالم برجسته دینی علاوه نمود؛ آنجا (افغانستان) اعمال تروریستی انجام شده است و مخصوصاً در مناطق، مساجد، مدارس و مکاتب اهل تشیع افعانستان. لذا حکومت افغانستان مسئول حمایت از مردم هستند.

امام جمعه نجف تاکید کرد: مردم افغانستان مخصوصاً اهل تشیع باید از خود دفاع کنند و بدانند که ما مسلمانان با آنها هستیم و درد و رنج آنها، درد ورنج ما نیز است و با آن‌ها حرکت می‌کنیم و دشمنان بدانند که پیروزی مسلمین نزدیک است.

حجت‌الاسلام قبانچی، با بیان این‌که طالبان یا باید همراه اهل تشیع جلوی این اعمال تروریستی که علیه اهل تشیع صورت می‌گیرد را بگیرد یا در غیر آن‌صورت، خودش نیز از بین خواهد رفت، خاطرنشان ساخت: طالبان باید بداند که اگر همراه مردم افغانستان و خصوصاً اهل تشیع نباشد، در نزدیک‌ترین وقت از بین خواهد رفت.

مولوی عزیز بابایی؛  امام جمعه اهل سنت تهران در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، در واکنش به حوادث ناگوار اخیر افغانستان اظهار داشت: جریان ننگین بنام داعش و انسان های بی عقل با ریختاندن خون های پاک مسلمانان، در حقیقت جهنم را برای خود شان می‌خرند و همه علمای جهان اسلام این حرکات ننگین را محکوم می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت تهران که در این وبینار سخن می‌گفت، خاطرنشان ساخت: قرآن، پیامبر و عقل ما می‌گویند که باهم باشیم و اگر باهم نباشیم نه افغانستان درست می‌شود و نه هیچ کشور اسلامی دیگر، لذا برادران افغانستانی چه حاکم و چه سایر جریان ها اگر می‌خواهند که افغانستان همانطور که گذشته خوبی داشته و توانسته دو امپراطوری بزرگ را مثل مسلمانان صدر اسلام شکست بدهد، آینده خوبی نیز داشته باشد باید باهم متحد بشوند.

او در ادامه افزود: اگر مسلمانان صدر اسلام، ایران و روم را شکست دادند، مسلمانان فعلی افغانستان نیز توانستند که اتحاد جماهیر شوروی سابق و اتحاد آمریکا را شکست بدهند. پس چنین ملتی با چنین گذشته درخشانی اگر باهم باشند و اتحاد داشته باشند قطعا به پیشرفت و ترقی می‌رسند.

وی در واکنش به حوادث ناگوار اخیر افغانستان اظهار داشت: جریان ننگینی به نام داعش و انسان های بی عقل با ریختن خون های پاک مسلمانان، در حقیقت جهنم را برای خودشان می‌خرند و همه علمای جهان اسلام این حرکات ننگین را محکوم می‌کنند.

مولوی بابایی افزود: مسلمان نماها و اهل خوارج باید بیایند و در صف وحدت بپیوندند وگرنه با کشتن مردم بی‌گناه و انتحار و انفجار در مساجد و مدارس به هیچ جایی نخواهند رسید.

امام جمعه اهل سنت تهران یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران توانسته که بعد از حاکمیت جمهوری اسلامی حتی بیش از اندازه توانش در خدمت برادران افغانستانی شان باشد و ما امیدوار هستیم که دنیای اسلام نیز چنین خدمتی را به برادران افغانستانی داشته باشند تا باشد افغانستانی که همه انتظار آن را داریم به آن نقطه اوج خود برسد.

این در حالی است که به گفته برگزارکنندگان این وبینار، هدف از برگزاری آن، ارائه دیدگاه‌های علما و نخبگان جهان اسلام برای رهیافت ایجاد یک دولت اسلامی پاسخ‌گو و فراگیر در افغانستان، احقاق حقوق همه مردم افغانستان و تأمین امنیت در کشور است.

پیش از این هم، برخی از کشورهای منطقه با برگزاری نشستی در باره افغانستان در هند، بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر تاکید ورزیدند.

  پربازدید ترین