• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نظام الدین قیصاری به اتهام جعل اسناد در ایران بازداشت شد

 نظام الدین قیصاری به اتهام جعل اسناد در ایران بازداشت شد

 وزارت امور داخله جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که نظام‌الدین قیصاری؛ فرمانده پیشین نیروهای خیزش مردمی در شمال افغانستان و از چهره‌های نزدیک به عبدالرشید دوستم به دلیل جعل اسناد بازداشت شده‌است. آقای قیصاری اخیرا خود را نماینده مهاجرین خوانده و با ایجاد چند دفتر، اقدام به دیدار با فعالان مهاجر مقیم ایران می‌کرد.

مهدی محمودی؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از دستگیری نظام‌الدین قیصاری در تهران خبر داد.

محمودی گفت: این مقام نزدیک به حکومت سابق افغانستان خود به صورت غیرقانونی وارد کشورمان شده و در ایران نیز اقدام به برخی امور خلاف قانون در رابطه با مدارک هویتی مهاجرین افغانستانی کرده بود.

به گفته مدیرکل امور اتباع و ‌مهاجرین وزارت داخله ایران، قیصاری با افتتاح سه دفتر غیرقانونی در تهران، کرج و حومه پایتخت اقدام به جعل اسناد هویتی برای مهاجرین افغانستانی به ویژه مهاجرین فاقد هرگونه مدرک اقامتی می‌کرد و در بدل این امور مبالغی را از این افراد دریافت می‌نمود.

او اظهار داشت: تنها مرجع قانونی و رسمی برای رسیدگی به امور مهاجرین، ادارات اتباع، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها بوده و هیچ فرد ایرانی یا افغانستانی دفتر یا مرکزی برای سازماندهی به امور هویتی و اقامتی ندارد و در صورت مشاهده چنین ادعا یا دفاتری حتما موضوع را به مراجع ذی‌صلاح برای برخورد قانونی اطلاع دهید.

گفتنی است که نظام الدین قیصاری در زمان سلطه دولت اشرف غنی، متهم به سرپیچی از دولت مرکزی و اقدامات غیرقانونی شده و مورد تعقیب نیروهای امنیتی دولت کابل قرار داشت و یکبار نیز در رویدادی خونین، بازداشت شده بود.

طرفداران آقای قیصاری اما دولت اشرف غنی را متهم به قوم‌گرایی و سرکوب فرماندهان ضد طالبان می کردند. با این حال، او در دوران کارزار انتخاباتی اشرف غنی، با او تعامل کرد و از زندان آزاد شد. پس از انتخابات اما بار دیگر نیروهای حکومتی برای بازداشت او در مزار شریف، وارد عمل شدند و پس از چند درگیری در نهایت ناکام ماندند و آقای قیصاری موفق به فرار شد.

او اگرچه در نخستین روزهای سقوط کشور به دست طالبان، اسیر شد؛ اما به زودی رها گردید و به ایران گریخت.

  پربازدید ترین