• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاکید ایران بر ضرورت حمایت های بین المللی درقبال بحران پناهجویان افغان

 تاکید ایران بر ضرورت حمایت های بین المللی درقبال بحران پناهجویان افغان

 سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک با اشاره به تشدید فشارهای ناشی از بحران پناهجویان افغان بر کشورهای همسایه، خواستار حمایت ملموس جامعه جهانی در این زمینه شد.

،سفارت کشور ایران روز دوشنبه با انتشار ویدیویی در توئیتر توضیح داد که از زمان سقوط کابل به دست گروه طالبان، حدود 300 هزار پناهجوی افغان به ایران مهاجرت کرده‌اند این درحالیست که انتظار می‌رود صدها هزار پناهجوی دیگر در ماه‌های آینده وارد کشور شوند و ایران در مواجهه با موج عظیم پناهجویان به حمایت‌های ملموس بین‌المللی نیاز دارد.

در این پیام تاکید شده است که بحران افغانستان یک رویداد بین‌المللی و نه مساله منطقه‌ای است از اوت گذشته هزاران پناهجوی افغان به دلیل جنگ، بی‌ثباتی، تروریسم و آینده تاریک از این کشور گریخته‌اند و ایران به دلیل اشتراکات فرهنگی، زبانی و900 کیلومتر مرز مشترک به مقصدی ایده‌ال تبدیل شده است.

سفارت ایران با اشاره به گزارش سازمان ملل متحد درباره نیازمندی نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از پناهجویان و تحقق اهداف بشردوستانه به حمایت‌های ملموس جامعه جهانی نیاز دارد.

پیشتر سفیر کشور ایران در بلژیک هم بر ضرورت مسئولیت پذیری کشورهای غربی در بحران افغانستان تاکید و ایراز داشت که ایـران تا کنون همه اقداماتی را کـه در توان داشته است انجـام داده  و همه کسانی کـه وارد قلمرو کشور شده‌انـد از خدمات اولیـه برخوردار بوده‌اند.

وی با ایراد سخنانی در اجلاس «تبعات وضعیت افغانستان بـرایِ منطقـه جاده ابریشم و چشم‌انداز پیش رو» افزود: اقدامی کـه در ایـن مرحله می‌توان در دستـورکار قرار داد تقویت شفاخانه مرزی است زیرا شفاخانه ها و مراکز درمانی مناطق مرزی ایـران در ایـن مقطع بـا کمبودهای جدی روبـرو شده‌انـد. همچنیـن بـا توجه بـه انبوه جمعیت و ضعف تجهیزات و افت سطح صحت، احتمال شیـوع بیماری‌های واگیردار در مناطق مرزی و در میان ساکنین ایـن مناطق را نیز بایستی جدی گـرفت.

سفیر کشور ایران گفت: بـایـد توجه داشت کـه از جمعیت 4 میلیـون افغان‌هایی کـه در ایـران حضـور دارند، تنها 35 هزار نفـر در اردوگاه‌ها اسکان داده شده و بقیه در مناطق شهری و در کنار دیگـر مردم ایـران زنـدگی می‌کنند می‌توان تجهیزات بیشتری در مرز مستقر کـرد اما میزان حمایت‌های بین‌المللی در ایـن زمینه بـه هیچ وجه کفاف چالش موجـود را نمی‌دهـد.

سفیر ایران خاطر نشان کرد: هیچ‌کس در ایـران مهاجری را برخلاف میلش مجبـور بـه ترک نمی‌کند اما اینطور نباشد کـه فقط ایـران چنین رفتاری را داشته باشد و دیگران دست بـه اخراج مهاجرین بزنند اگر دیگران از کشورهای منطقـه انتظار دارند کـه مهاجرین و پنـاهجویـان را پذیرا باشند، خـود بـایـد از الگوی رفتاری مطلوب خـود پیروی کنند.

  پربازدید ترین