• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشدار اتحادیهٔ اروپا به دولت پاکستان

هشدار اتحادیهٔ اروپا به دولت پاکستان

پاکستان با توجه به هزینه های بزرگ مالی در پروژه های تروریستی، هزینه سرشار نظامی، اوج فساد در ارکان بلند پایه نظامی، دولت پاکستان در حال حاضر بزرگترین مشکل اقتصادی و فقر را تجربه می‌نماید.

اتحادیه اروپا پاکستان را نسبت به پامال شدن حقوق بشر در آن کشور هشدار داد.
پاکستان با توجه به هزینه های بزرگ مالی در پروژه های تروریستی، هزینه سرشار نظامی، اوج فساد در ارکان بلند پایه نظامی، دولت پاکستان در حال حاضر بزرگترین مشکل اقتصادی و فقر را تجربه می‌نماید.

حمایت پاکستان از تروریسم و پامال ساختن ارزش های حقوق بشر، دیدگاه جهان غرب بویژه اتحادیه اروپا را نسبت به ان کشور دگرگون ساخته و آنها می‌خواهند صورت اصلی پاکستان را در آیینه ای شفاف تحولات آن کشور بازنگری نموده و در مورد، رویکرد و دیپلماسی خود را در راستای اقدامات هنجار شکنانه پاکستان اساس بگذارند.
به گزارش پایگاه معتبرگلوبال ریسرچ، اتحادیه اروپا به اشاره به وضعیت بدتر حقوق بشر در پاکستان، به ویژه در رابطه با امنیت اقلیت ها، زنان و خبرنگاران، نگرانی هایی جدی را مطرح کرده و وضعیت "تجاری ترجیحی" [*]این کشور را زیر سوال برده است.

لوئیس گاریکانو، نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا اخیرا به پاکستان سفر کرده و با رهبران ارشد و اعضای جامعه مدنی دیدار کرده است.[1]
وی در جریان سفر خود به پاکستان با مشاور ارشد بازرگانی، وزیر امور خارجه، وزرای تجارت و دادگستری، دادستان کل، رییس مجلس نمایندگان، رهبران مخالفان، روزنامه نگاران، جامعه مدنی و اقلیت های مذهبی دیدار کرد. پس از این سفر، گاریکانو توضیح داد که اروپا برای بسیاری از کالاهای پاکستانی در ازای اجرای 27 مواد کنوانسیون حقوق بشر توسط این کشور، تعرفه تجاری صفر خواهد داشت. این برنامه (تجارت امتیازی وترجیحی)، که در دسامبر2023 منقضی می‌شود، اکنون مورد بازنگری قرار دارد. مبتنی بر امتیاز صادرات ترجیحی، 31درصد از کل صادرات پاکستان به اتحادیه اروپاارسال می شود.

نماینده پارلمان اروپا در پیامی توییتری نوشت: تنها با رعایت حقوق بشر، پاکستان می تواند پیشرفت کند، افراط گرایی در آنکشور شکست بخورد و این کشور به پیشرفت که شایسته آن است نایل گردد.
به گفته نماینده اتحادیه اروپا، علیرغم اینکه قانون اساسی پاکستان از حقوق اقلیت ها حمایت می کند، اما این مواد قانون به واقعیت اساسی به دلیل قوانین توهین به مقدسات و سرکوب حقوق شهروندی به واقعیت آرایش نمی یابد.
قوانین توهین به مقدسات برای نگهداشتن اقلیت ها در حالت تدافعی مورد سوء استفاده قرار می گیرند. هر اشتباهی می تواند منجر به سال ها زندان پس از اتهام نادرست توهین به مقدسات شود.

وی ضمن صحبت در مورد حقوق زنان گفت: "نگرانی های زیادی در مورد ازدواج های اجباری برای دختران جوان، اغلب پس از تغییر دین اجباری وجود دارد. از آنجایی که اسلام ارتداد را با مرگ مجازات می کند، پس از آن که دختر مجبور به تغییر دین شود، طلاق و بازگشت به خانه برای او غیر ممکن است."
گاریکانو هشدار داده افزودند، پیام ما روشن بود: "پاکستان نباید موقعیت تجاری ممتاز خود را بدیهی بداند. اتحادیه اروپا وظیفه خود را انجام داده است. پاکستان باید به سهم خود عمل کند."

با توجه به اینکه نزدیک به یک سوم صادرات پاکستان به اتحادیه اروپا انتقال می یابد، تهدیدات علیه وضعیت تجاری ممتاز این کشور می‌تواند اقتصاد در حال حاضر را به وخامت بکشاند.
اگرچه پاکستان از وضعیت تجارت ترجیحی با اتحادیه اروپا برخورداربوده و بخش عمده ای از طرح کمربند و جاده چین به شمار میرود، به ویژه با توجه به اینکه بهره برداری پاکستان ازطریق پروژه های کریدور اقتصادی چین – پاکستان به ارزش بیش از 62 میلیارد دالراست، اما با آنهم اقتصاد این کشور باچالش های بزرگی مواجه است و در نتیجه تلاش ها را در روند اقتصادی به پرابلم های جدی گرفتار کرده است که میتوان از بی نتیجگی تلاش ها برای کاهش فقر، توسعه زیرساخت های حیاتی و بهبود سواد و دسترسی به آب را برشمرد.

پاکستان هزینه بودجه نظامی هنگفتی را برای خود اختصاص داده است، چنانچه در سال 2019، مصرفات بودجوی آن کشور حدود 18.43 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می داد. بودجه هنگفت نظامی برای حفظ زرادخانه هسته‌ای پاکستان، حمایت از سازمان‌های تروریستی بویژه در جامو و کشمیر، وجود رهبران نظامی فاسد مستلزم انباشت پول میباشد.

پاکستان با داشتن هزینه نظامی هنگفت، همچنان از نرخ فقر نزدیک به 40 درصد، نرخ باسوادی تنها 60 درصد و کسب رتبه 92 در میان 116 کشور در فهرست جهانی گرسنگی در سال 2021، رنج می برد و ممکن است تا سال 2025 از اثر کمبود آب "خشک" شود. زیرا کمبود آب در آن کشور در حال رسیدن به سطح هشدار قرار دارد.

اگرچه پروژه راه ابریشم چین قصد دارد به سرعت زیرساخت های پاکستان را ارتقا دهد و اقتصاد آن را از طریق ساخت یک شبکه حمل و نقل مدرن، پروژه های انرژی متعدد و مناطق ویژه اقتصادی تقویت کند، اما این مزایا هنوز برای پاکستانی های عادی احساس نشده است. یکی از انتقاداتی که علیه پروژه راه ابریشم چین مطرح می شود این است که اگرچه این پروژه به سرعت در حال بهبود شبکه حمل و نقل پاکستان است اما اکثر کارگران در این پروژه از شهروندان چین بوده اند. در واقع، کثرت کارگران چینی به حدی است که آنها شروع به مسلح کردن خود کرده اند تا از حملات سازمان های تروریستی و گروه های جدایی طلب مانند شبه نظامیان بلوچی محافظت گردند.

به این ترتیب، پاکستان تقریباً به طور کامل به وضعیت تجارت ترجیحی با اتحادیه اروپا و چین در حال توسعه کشور تحت پرچم پروژه "یک کمربند یک جاده چین" متکی است.
با این حال، این امر پاکستان را در معرض نفوذ و مداخله خارجی قرار می دهد. به این ترتیب، گاریکانو پاکستان را به خاطر عدم پایبندی به ارزش‌های اتحادیه اروپا مورد سرزنش قرار داده و در نتیجه تهدید به تغییر وضعیت تجارت ترجیحی این کشور می‌کند. در عین حال، با توجه به آسیب‌پذیری‌های اقتصادی پاکستان، این کشور به هر درخواستی که از سوی چین مطرح می‌شود، از جمله استفاده محدود از کارگران محلی تسلیم می‌شود.

این رخداد ها در حالی شکل می گیرد که بودجه نظامی پاکستان متورم بوده و منابع موجود برای پروسه آموزش و کاهش فقر را محدود می کند.
بحران اقتصادی، عمران خان را تحت فشار زیادی قرار داده است، اگر آنها در برابر تلاش های اتحادیه اروپا برای تحمیل دیدگاه لیبرال جهان، مقاومت کنند، وضعیت اقتصادی در پاکستان می تواند بدتر شود، چیزی که گاریکانو متعهد به انجام آن است.

منابع:
[1] Globalreaserch,Pakistan’s Economic Woes Could Worsen if It Does Not Impose the EU’s Liberal World View,12 November 2021
[*]
اتحادیه اروپا محصولات گمرکی واردات را که از کشورهای در حال توسعه و آسیب‌پذیر وارد بازار اتحادیه اروپا می‌شوند حذف می‌کند. این امتیازبه کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا فقر را کاهش دهند و بر اساس ارزش ها و اصول بین المللی از جمله کار و حقوق بشر مشاغل ایجاد کنند.فعلا پاکستان ازین امتیاز بزرگ برخوردار می باشد.

با احترام بی پایان
عارف عرفان
لندن،نوامبر 2021

  پربازدید ترین