• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان؛ نزدیکی با اسلام آباد بدبختی برای کابل

سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان؛ نزدیکی با اسلام آباد بدبختی برای کابل

گزارش‌ها حاکی است که موید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان در آینده نزدیک به افغانستان می‌آید.

قرار است او در این سفر با مقامات طالبان در مورد مسایل مختلف دیدار و ملاقات داشته باشد. هرچند می‌توان احتمالات زیادی را در پس این سفر مطرح کرد از تشویق طالبان برای مذاکره به نیابت از پاکستان با طالبان پاکستانی تا تلاش اسلام‌آباد برای اثرگذاری روی دولت داری طالبان و سبوتاژ کردن اقدامات احتمالی برای ایجاد دولت فراگیر. اما آنچه باید مد نظر باشد این که همواره نزدیکی با پاکستان به ضرر افغانستان تمام شده و ما اینک در اثر مداخلات پاکستان در بحران کنونی ایستاده‌ایم.

بر همگان هویدا است که پاکستان به عنوان کشوری تولید کننده، صادر کننده و حامی تروریزم و گروه‌های افراطی است و تمام کشورهای منطقه از وجود این کشور در تعب و رنج هستند.

پاکستان در چهار دهه گذشته که تجارت تررویزم و افراطیت را آغاز کرده، میدان آزمایش آن افغانستان را انتخاب کرده و هرگونه عمل تروریستی، افراطیت مذهبی و تندروی را در کشورمان آزموده است. هم اینک که این سطور نوشته می‌شود، پاکستان ده‌ها گروه تروریستی را در خاک افغانستان حمایت می‌کند.

پاکستان تاکنون هرگز وجود دولت مقتدر و مشروع و دارای استقلال و روابط مبتنی بر پروتکل‌ها بین‌الدول با کشورها جهان را بر نتابیده و دو بار موفق شده که دولت‌های افغانستان را سرنگون کرده و این کشورا در بحران سیاسی فرو ببرد.

سیاست پاکستان در قبال افغانستان تحت الحمایگی است. این کشور می‌خواهد که افغانستان در روابط خارجی خود همواره به چشم اسلام‌آباد نگاه کرده و سیاست‌های خارجی خود را مطابق منافع پاکستان استوار بسازد. پاکستان خود را در قبال افغانستان برادر بزرگ دانسته و توقع دارد که کابل هماره مطیع گوش به فرمانش باشد.

 بنا بر این، انتظار اسلام‌آباد از دولت تحت حاکمیت طالبان نیز همان غلامی و وابستگی محض و دوری از هند بوده و هرگز تحمل نمی‌تواند که طالبان ادعای استقلال کنند و بخواهند همانند دولتی مستقل با کشورهای مختلف جهان رابطه داشته باشند.

از سوی دیگر، تعامل با پاکستان همواره برای افغانستان نحس بوده و تاوان‌های کلانی بابت آن پرداخته‌ایم. این کشور توانسته افغانستان را ده‌ها سال از قافله رشد و توسعه عقب نگه داشته و نگذارد که دولت ملی در آن شکل بگیرد.

با این وجود، اگر طالبان هم بخواهند از زیر چنبره اسلام‌آباد خارج شده و ملی گرایی افغانی را تجربه کنند، با خشم آن کشور مواجه شده و بسا دور از ذهن نیست که داعش یا یک شبکه دیگر تروریستی را به جان این گروه بیندازد، کما این که گزارش‌هایی نیز مبنی بر ایجاد یک حلقه تازه به نام دعوت اسلامی برای کنترول کردن طالبان از سوی پاکستان منتشر شده است.

اینک بر طالبان است که هوشیار بوده و در دام باغ‌های سبز و سرخ اسلام‌آباد نیفتاده و در تعامل با این کشور محدودیت‌هایی را رعایت کنند؛ زیرا پاکستان در پی آن است که افغانستان را تجزیه نماید.

  پربازدید ترین