• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کوچی ها با سوء استفاده از نام طالبان محصولات شهروندان را تاراج می کنند

کوچی ها با سوء استفاده از نام طالبان محصولات شهروندان را تاراج می کنند

مردم ولایت غزنی می‌گویند که کوچی‌ها با سوءاستفاده از نام طالبان، گله‌های شتر و گوسفندان خود را به مراتع و زمین‌های آنها می‌برند و در صورت مقابله شهروندان، با توسل به زور، تفنگ و سوءاستفاده از نام طالبان، آنان را تهدید می‌کنند. ساکنان این مناطق، از دولت اسلامی طالبان می‌خواهند که در رابطه با معضل کوچی‌ها فکری بیندیشند.

از سال‌ها پیش به این سو، ده‌نشینان در بسیاری از مناطق کشور از اعمال کوچی‌ها شکایت دارند و آنان را متهم به زورگویی و تاراج محصولات زراعتی می‌کنند.

یکی از باشندگانه ولسوالی ناهور ولایت غزنی بدون ذکر شهرت خود گفت: کوچی‌ها طی سال جاری به همه مناطق ناهور هجوم آورده بودند و تنها منبع درآمد مردم این ولسوالی که گندم للمی است را تاراج کردند و چراگاه گوسفندان خود ساختند.

به گفته وی؛ ناهور منطقه‌ای سرد است و باغ‌داری در این منطقه بی‌فایده می‌باشد؛ بنابراین تنها امید مردم این محل، گندم للمی است که اکنون کوچی‌ها آن را تاراج می‌کنند.

باشندگان ولسوالی‌های جغتو، قرباغ، جاغوری و برخی مناطق دیگر نیز می‌گویند که کوچی‌ها طی سال جاری گله‌های شتر و گوسفند خود را به زمین‌های زراعتی برده و داخل باغ‌های مردم رها کرده بودند و علف، میوه و دار و ندار آنان را تاراج کردند.

به گفته باشنده های محل؛ بیشتر کوچی‌ها نیز مسلح هستند و اگر کسی مانع ورد آنان به زمین‌های شخصی خود شود، با تفنگ کوچی‌ها روبرو می‌شود.

ساکنین این مناطق خواهان بررسی اعمال کوچی‌ها از سوی طالبان شده و می‌گویند که کوچی‌ها باید به مناطقی که مین‌گذاری نشده‌اند، بروند.

کوچی‌ها ادعاهای مردم محل را رد می‌کنند و می‌گویند که تخلفی انجام نداده‌اند.

گفتنی است که از سال‌ها پیش به این سو، جنجال میان ده‌نشینان و کوچی‌ها در بسیاری از مناطق کشور جریان دارد و تاکنون هیچ حکومتی به صورت اساسی و عادلانه مشکل کوچی‌ها و ده‌نشینان را حل نکرده است.

  پربازدید ترین