• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترکی الفیصل: پیش از رسمیت یافتن طالبان باید به آنها فشار وارد شود

 ترکی الفیصل: پیش از رسمیت یافتن طالبان باید به آنها فشار وارد شود

 رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان گفت که برای اجرایی شدن تعهدات بین‌المللی طالبان باید ابتدا بر آن‌ها فشار آورده شود، بعد به رسمیت شناخته شوند.

«ترکی الفیصل» رئیس سابق اطلاعات عربستان در تازه‌ترین اظهاراتش در مورد افغانستان گفت که جامعه جهانی نباید از افغانستان روی برگرداند و برای اجرائی شدن تعهدات بین‌المللی طالبان اول باید بر آن‌ها فشار آورده و بعد به رسمیت شناخته شود.

وی افزود که جامعه جهانی باید بر ضرورت ایجاد یگ دولت فراگیر توسط طالبان تاکید کند و از آن‌ها بخواهد تا نسبت به رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و عدم استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان متعهد باشد.

به گزارش جمهور، الفیصل اظهار کرد که عربستان نیز می‌خواهد نقش خود را در زمینه پذیرش تعهدات بین‌المللی توسط طالبان ایفا کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سعودی نمی‌تواند نقش آمریکا را در افغانستان انجام دهد، زیرا توان کمک‌های که امریکا به افغانستان اختصاص می‌دهد را ندارد.

چندی پیش «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان درباره تحولات افغانستان به یک رسانه هندی گفته بود که بازگشت و احیای القاعده و داعش در افغانستان یک «نگرانی واقعی» است.

فیصل در ادامه اظهار کرد که تروریسم فراملی یک نگرانی است، اما در حال حاضر طالبان متعهد شده که از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه عربستان هیچ ارتباطی با دولت طالبان ندارد، تصریح کرده بود که ریاض پیش از برسمیت شناختن آن‌ها «منتظر مانده و نظاره‌گر (تحولات افغانستان) خواهد بود».

  پربازدید ترین