• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفت وگوهای قطر؛ اتحادیه اروپا: حکومت همه شمول تشکیل شود

گفت وگوهای قطر؛ اتحادیه اروپا: حکومت همه شمول تشکیل شود

اتحادیه اروپا از مذاکرات دو روزه نمایندگانش با طالبان در دوحه خبر داد.

این سرویس تصریح کرد که گفتگو با طالبان به معنای به رسمیت شناختن حکومت تازه نیست، بلکه برای ادامه کمک‌های بشردوستانه و تعامل یک نیاز می‌باشد.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: "اتحادیه اروپا از حکومت موقت خواسته است که گام‌های سریع، معنادار و ملموسی را برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول که نشان دهنده تنوع قومی، سیاسی و مذهبی جامعه افغانستان باشد، و در آن زنان و مردان در موقف‌های بلند کار کنند، بردارد تا راه برای یک مصالحه ملی هموار گردد".

در جریان این گفتگو، طالبان بر وعده خود برای تضمین رفت و آمد امن شهروندان خارجی و افغان های که مایل به ترک کشور هستند، تاکید کردند و برای ادامه فعالیت فرودگاه‌ها از اتحادیه اروپا کمک خواستند.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که طرفین نگرانی شان را در باره وضعیت بشری افغانستان ابراز کردند و اتحادیه اروپا وعده کرده است که کمک‌های بشری‌اش را به مردم افغانستان ادامه بدهد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ماه سپتمبر به لزوم آغاز مذاکرات با طالبان اشاره کرد. ضمن اشاره به تاکید اروپا بر رعایت حقوق بشر در افغانستان گفت برای تاثیرگذاری در این رابطه، هیچ گزینه‌ای جز ارتباط با طالبان نیست.

پیش از این، گروه طالبان اعلام کرده بود که یک هیأت به رهبری سرپرست وزارت خارجه کابینه موقت به قطر سفر کرده و قرار است با نمایندگان امریکا و اتحادیه‌ اروپا دیدار و گفتگو کند.

  پربازدید ترین