• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آلمان حمایت از پناهندگان افغانستانی در ایران را افزایش داد

 آلمان حمایت از پناهندگان افغانستانی در ایران را افزایش داد

 آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران می گوید که دولت آلمان با افزایش حمایت مالی اولیه خود از مبلغ 3.2 میلیون یورو به 57 میلیون یورو در ماه نوامبر، حمایتش از پناهندگان افغانستانی، افزایش داده است.

دفتر آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفته که دولت آلمان حمایت خود از پناهندگان افغانستانی در سال 2021 میلادی را با افزایش حمایت مالی اولیه خود از مبلغ 3،2 میلیون یورو به مبلغ 57 میلیون یورو در ماه نوامبر سال جاری به شکل قابل توجهی افزایش داد.

این حمایت جهت کمک به فعالیت‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) در جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان است. در مجموع حمایت­ مالی آلمان از حمایت اضطراری از افغانستان بالغ بر 600 میلیون یورو است.

ایوو فریسن، نماینده کمیشنر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران گفت: «آلمان همواره نقشی اساسی در حمایت از تلاش‌های بشردوستانه در ایران ایفا کرده است اما اکنون این حمایت بیش از هر زمان دیگری است. حمایت مالی سخاوتمندانه آلمان در زمان جاری که نیازهای بشردوستانه افزایش یافته است، پاسخگویی کمیساریا را جهت حمایت از پناهندگان آسیب‌پذیر تقویت می‌کند.»

بر اساس این گزارش؛ «میلیون‌ها افغانستانی طی چند دهه گذشته از کشور خود گریخته‌اند و ایران به عنوان کشور همسایه، سخاوتمندانه میزبانی بسیاری از آنها را عهده دار بوده است. به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، وخامت وضعیت بشردوستانه افغانستان و فرای مرزهای آن را تشدید کرده است. با آغاز فصل زمستان، تعداد بیشتری ازافغانستانی‌ها با گرسنگی و شرایط سخت روبرو خواهند شد. آلمان نیز به همین دلیل تصمیم به تامین مبلغ 600 میلیون یورو دیگر جهت کمک بشردوستانه در افغانستان و کشورهای همسایه گرفت. کمیساریا به عنوان شریکی قابل اعتماد و دیرینه، حمایت مالی آلمان را به منظور ارائه حمایت های اساسی به نفع پناهندگان افغانستانی دریافت خواهد کرد.»

آلمان در طی سال‌های گذشته، به طور متوسط سالانه حدود 6 میلیون یورو به کمیساریا در منطقه کمک کرده است و اکنون حمایت خود را به طور قابل توجهی در راستای پاسخگویی به وضعیت وخیم افغانستان افزایش داده است. این نمونه ای از روحیه تقسیم مسئولیت، همکاری بین المللی و همبستگی در حمایت از پناهندگان افغانستانی است.

این کمک مالی به کمیساریا این امکان را داده تا با همکاری با اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی از طریق ارائه فرصت­های بهداشتی، آموزشی و معیشیتی به حمایت از پناهندگان افغانستانی و جوامع میزبان در ایران ادامه دهد.

حمایت مالی دریافت شده به افغانستانی‌هایی که به تازگی کشور خود را  ترک کرده­اند وارد کشور شده‌اند نیز کمک خواهد کرد. تاکنون و تنها در سال 2021 میلادی کمیساریا به طورمستقیم از ورود بیش از 20،000 افغانستانی که به دنبال امنیت از مسیرهای غیرمتعارف وارد ایران شده‌اند آگاه است، اگرچه تعداد کل افرادی که وارد کشور شده‌اند احتمالاً بسیار بیشتر می‌باشد. از این رو کمیساریا این کمک‌ها را  در راستای  تأمین و استقرار اقلام ضروری امداد رسانی، بسته‌های بهداشتی و چادر به مرزهای شرقی ارسال خواهد کرد تا از دریافت کمک‌های فوری مورد نیاز توسط بی­جاشدگان تازه وارد اطمینان حاصل کند.

آلمان از سال 2020 میلادی در کنار 12 کشور و نهاد دیگر که متعهد به تقویت حمایت از وضعیت پناهندگان افغانستانی شده‌اند، عضو گروه اصلی ساز و کار حمایتی  راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی (SSAR)  ­است. کمیساریا از آلمان بدلیل ارائه نمونه‌ای مثبت از تعهد به حمایت از وضعیت بشردوستانه جاری قدردانی می‌کند.

  پربازدید ترین