• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کوفی: در فرمان طالبان در مورد زنان چیزی جدید وجود ندارد

کوفی: در فرمان طالبان در مورد زنان چیزی جدید وجود ندارد

پس از فرمان ملا هبت‌الله رهبر طالبان در مورد حقوق زنان در چوکات شریعت اسلامی، سیاستمدار و فعال حقوق زنان افغانستان می‌گوید که در این فرمان کدام چیزی جدید وجود ندارد.

فوزیه کوفی، سیاستمدار و فعال حقوق زنان کشورمان در حساب توییتر خود نگاشته است: "آنچه در اعلامیه طالبان در مورد ازدواج و حق انتخاب همسر برای زنان آمده، سالها قبل در قانون منع خشونت تسجیل شده بود. بهتر است همان قانون را تطبیق نموده و اجازه دهند زنان و‌دختران افغانستان از ابتدای ترین حق انسانی و اسلامی یعنی حق کار و تحصیل استفاده کنند".

پس از نزدیک به 120 روز از حاکمیت طالبان بر کشور و خواست‌های پیاپی جامعۀ جهانی از این گروه برای تأمین حقوق زنان، ملاهبت‌الله رهبر طالبان نخستین فرمان را برای تأمین حقوق زنان صادر کرد.

در ماده دوم این فرمان آمده است که "زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است". با این حال در این فرمان اشاره‌ای به حفظ دستاوردهای زنان افغانستان در دوران حضور نظامیان خارجی در این کشور از جمله در حوزه آموزش و فعالیت حرفه‌ای نشده است.

در فرمان ملاهبت‌الله آخوندزاده ازدواج اجباری زنان رد شده است. رهبر طالبان در ماده اول این فرمان نوشته است: "رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است".

او به "همه مسوولان امارت اسلامی، علمای کرام و بزرگان قومی" دستور داده است که براساس این فرمان شش ماده‌ای برای تامین حقوق زنان "اقدامات جدی" انجام دهند.

فرمان آخوندزاده در حالی صادر می‌شود که طالبان در تلاشند تا جامعه جهانی را به کمک به افغانستان و به رسمیت شناختن دولت تشکیل شده از سوی خود ترغیب کنند.

فرمان ملاهبت‌الله آخوندزاده درباره ممنوعیت ازدواج اجباری زنان در حالی صادر شده است که طالبان پیش از این به مجبور کردن زنان به ازدواج با جنگجویان این گروه متهم شده بود.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که 23 میلیون نفر از نزدیک به 40 میلیون نفر جمعیت کشور زمستان امسال با خطر قحطی روبرو هستند.

  پربازدید ترین