• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ستوده فروتن، خواستار حمایت جامعه جهانی در خصوص دستیابی زنان به حق کار و تحصیل شد

ستوده فروتن، خواستار حمایت جامعه جهانی در خصوص دستیابی زنان به حق کار و تحصیل شد

ستوده فروتن، دانش‌آموز 15 ساله هراتی که اکنون نامش در فهرست 25 زن تأثیرگذار جهان قرار گرفته است، خواستار حمایت جدی جامعه جهانی برای دستیابی زنان افغانستانی به حق کار و تحصیل شد.

فروتن، از جامعه جهانی می‌خواهد که زنان افغانستان را در راستای دسترسی به حق آموزش و کار در زیر سلطه‌ی طالبان تنها نگذارد.

او می‌گوید: «تصور نمی‌کردم که نام من در فهرست یک روزنامه معتبر نشر شود و حالا خیلی خوشحال هستم. تلاش و مبارزه‌ی من برای حقوق زنان و دختران ادامه دارد و ما زنان باید به حق کار و آموزش دسترسی داشته باشیم و جامعه جهانی باید ما را همکاری کند.»

ستوده تأکید می‌کند که تلاش‌هایش در راستای بازگشایی دوباره مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران شدت خواهد گرفت؛ زیرا به‌گفته‌ی او، طالبان باید اجازه آموزش را برای دختران و زنان بدهند.

ستوده فروتن، در اعتراض به مسدود ماندن مکاتب دخترانه در حضور مقام‌های محلی طالبان در هرات سخنرانی کرده بود و ویدیوی سخنرانی این نوجوان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از شجاعت ستوده ستایش کرده بودند و حالا نام این دختر در فهرست روزنامه معتبر «فایننشل تایمز» در کنار نام‌های نانسی پلوسی، رئیس کنگره ایالات متحده امریکا، اوکونجو لویلا، رئیس سازمان تجارت جهانی، اسکارلت جوهانسون، بازیگر سینما ‌و برخی دیگر از زنان تأثیرگذار جهان قرار گرفته است.

ملالی یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل در مورد ستوده فروتن در روزنامه «قایننشل تایمز» نوشته است: «او [ستوده فروتن] در مقابل اقدامات طالبان اعتراض کرد و خواستار بازگشایی مکاتب دختران در هرات شد. شجاعت و قدرت وی، مقام‌های طالبان در هرات را متقاعد کرد تا به دختران اجازه رفتن به مکتب را بدهند.»

  پربازدید ترین