• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جمعیت اسلامی: گروه طالبان هیچ برنامه و تعهدی در قبال حقوق اساسی زنان ندارد

جمعیت اسلامی: گروه طالبان هیچ برنامه  و تعهدی در قبال حقوق اساسی زنان ندارد

حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی به فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در مورد حقوق زنان واکنش نشان داده است.

در اعلامیه‌ی این حزب که (امروز شنبه 13 قوس) منتشر شده، آمده است که محتوای این فرمان از یک طرف نشانه‌ی «نگاه تقلیل‌گرایانه»ی طالبان به مسأله‌ی حقوق زنان است و از سوی دیگر واقعیت دیدگاه این گروه را در قبال زنان نشان می‌دهد.

در اعلامیه هم‌چنین آمده که این فرمان واضح می‌سازد که گروه طالبان هیچ برنامه‌ و تعهدی در قبال حقوق اساسی زنان ندارد.

به‌گفته‌ی حزب جمعیت اسلامی، حقوق اساسی زنان شامل طیفی زیادی از مسائل بنیادین به‌شمول حق آموزش، کار و مشارکت و فعالیت سیاسی است که در فرمان رهبر طالبان به آن اشاره نشده است.
در اعلامیه‌ی حزب جمعیت آمده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، زنان از حق آموزش، کار و مشارکت سیاسی‌شان محروم شده‌اند.

حزب جمعیت اسلامی گفته است که انتظار دارد که در نشست سران سازمان هم‌کاری‌های اسلامی بر طالبان فشارهای لازم وارد شود تا این گروه به حقیقت تن بدهد.

این درحالی‌ست که در فرمان تازه‌ی رهبر طالبان در مورد حقوق زنان آمده است که زن مال نه، بل‌که انسان آزاد و اصیل است.

در این فرمان بیش‌تر به موارد شرعی و نکاح زنان پرداخته شده و حق آموزش، کار و فعالیت‌های سیاسی زنان هیچ اشاره‌ای نشده است.

این در حالی‌ست که پس از قدرت گیری طالبان در افغانستان، دفتر حزب‌های مختلف به‌شمول حزب جمعیت از فعالیت در افغانستان باز مانده‌اند و رهبران این حزب‌ها در کشور‌های منطقه مشغول‌کار‌های سیاسی خود ‌اند.

  پربازدید ترین