• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی عمیق 21 قدرت خارجی درباره کشتار نظامیان پیشین توسط طالبان

 نگرانی عمیق 21 قدرت خارجی درباره کشتار نظامیان پیشین توسط طالبان

 به دنبال انتشار گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر درباره کشته یا ناپدیدشدن ده‌ها نظامی پیشین از سوی طالبان، 21 قدرت جهانی در این باره ابراز نگرانی عمیق کرده و خواستار پاسخگویی طالبان در این باره شده اند.

در این بیانیه که بامداد امروز (یک‌شنبه، 14 قوس) از سوی وزارت خارجه امریکا منتشر شده، آمده‌است: «ما عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به قتل‌ها و ناپدید شدن اجباری اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان هستیم که توسط دیده‌بان حقوق بشر و دیگران مستند شده‌است.»

این بیانیه توسط کشورهای امریکا، استرالیا، بلجیم، بلغارستان، کانادا، دنمارک، اتحادیه اروپا، فنلند، فرانسه، آلمان، جاپان، هالند، نیوزلند، مقدونیه، پولند، پرتگال، رومانیا، اسپانیا، سویدن، سویس، بریتانیا و اوکراین منتشر شده‌است.

این کشورها تاکید کرده‌اند که اقدامات ادعاشده، نقض جدی حقوق بشر است و با عفو اعلام‌شده طالبان در تضاد می‌باشد.

در بیانیه آمده‌است: «ما از طالبان می‌خواهیم که عفو را برای اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان و مقامات دولتی سابق به‌طور مؤثر اجرا کنند تا اطمینان حاصل شود که این عفو در سراسر کشور و در سرتاسر صفوف آن‌ها اجرا می‌شود.»

امریکا و 20 کشور دیگر گفته‌اند که موارد گزارش‌شده باید به سرعت و به شیوه‌ای شفاف بررسی شوند و مسئولان آن باید پاسخگو باشند. این کشورها گفته‌اند که این اقدامات باید به عنوان یک عامل بازدارنده فوری برای کشتار و ناپدید شدن بیشتر به وضوح منتشر شود.

در پایان بیانیه این کشورها آمده است که «ما به ارزیابی طالبان با اقدامات آن‌ها ادامه خواهیم داد».

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه خود گفته‌است که بر اساس تحقیقات این سازمان، بیش از 100 تن از نیروهای سابق ارتش و پولیس افغانستان از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان در چهار ولایت از سوی این گروه کشته یا ناپدید شده‌اند.

طالبان اما گفته‌اند که این، سیاست رسمی آن‌ها نیست و در این باره «تحقیقات جدی» می‌کنند.

ادعای کشتار نظامیان پیشین در حالی مطرح می‌شود که طالبان پس از تسلط خود بر کابل «عفو عمومی» اعلام کردند. رهبران طالبان نیز پس از آن، بارها تاکید کرده اند که جستجوی خانه به خانه، بازداشت های خودسرانه و پیگرد و مجازات نظامیان و کارمندان پیشین دولتی، ممنوع است.

  پربازدید ترین