• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیت الله اعرافی: حوزه علمیه قم نگران افغانستان است

آیت الله اعرافی: حوزه علمیه قم نگران افغانستان است

 مدیرحوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه همه نگران افغانستان هستیم، ادامه داد: افغانستان با این همه ذخایر و منایع انسانی در مظلومیت به سر می‌برد و این مورد قبول علمای اسلام نیست.

آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار آیت الله موحدی نجفی از علمای افغانستان، سوابق مبارزاتی وی در مسیر اسلام ناب و معارف الهی و گفتمان انقلاب اسلامی را از افتخارات برشمرد و در ادامه با بیان این که همه ما باید اهتمام به امور مسلمین و جهان اسلام و کشورهای اسلامی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی به این که بخش عمده ای از ذخایر و ظرفیت‌ها و شایستگی‌های فراوانی را در خود دارند، جایگاه کشورهای اسلامی متناسب با این موضوع نیست.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که جهان اسلام از ذخیره معنوی و روحی و تمدنی برخوردار است، ابراز داشت: با توطئه هایی که مستکبرین عالم رقم زده اند، برخی از سرزمین های اسلامی وضع نامناسبی دارند و همه باید تلاش کنیم تا امت اسلام در جایگاه واقعی و برتر خویش قرار گیرد.

وی به سابقه دیدار خود با بزرگان و علمای افغانسان اشاره کرد و با بیان این که جامعه علمایی و حوزوی افغانستان جامعه ای ذی قیمت و از منزلت بالایی برخودار است، خاطرنشان کرد: طلاب افغانستان در هر نقطه ای ورود کنند، می‌درخشند و گستره این شخصیت‌های نشان دهنده جایگاه این کشور است.

مدیر حوزه های علمیه، حضور جامعه شریف افغانستان در ایران و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان این کشور در ایران را سرمایه ای ارزشمند برشمرد و بیان داشت: همه ما خادم طلاب و روحانیون و جامعه علمی تمام کشورهای اسلامی به ویژه طلاب افغانسان هستیم.

وی صاحبان کار و سرمایه را از جوامع مهم و تاثیرگذار بر سرزمین های اسلامی دانست و یادآور شد: تمام آحاد جامعه افغانستانی مقیم ایران نه تنها سرمایه ای برای افغانستان، بلکه سرمایه‌ای بزرگ برای ایران و سرزمین های اسلامی هستند.

 اعرافی بر اهمیت توجه به نیازهای تمام مسلمین جهان به ویژه افغانستان اشاره کرد و ابراز داشت: تقویت روابط علمایی نقش بسزایی بر اصلاح روندها و بهبود خدمت‌رسانی خواهد داشت.

آیت الله موحدی نجفی نیز در این دیدار، ضمن اشاره به کتابی در رابطه با سرنوشت فردای جهان، به تحلیل های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کتاب اشاره کرد و ابراز داشت: این کتاب منابع قدرت، اعم از قدرت اجتماعی، اقتصادی، استراتژیکی و... را در دست اسلام و مسلمین می داند.

وی با تاکید بر این که اسلام دینی قدرتمند و وحدت آفرین است، خاطرنشان کرد: از نظر قدرت اقتصادی ،منابع طبیعی اعم از نفت، گاز، طلا، نقره و همه و همه ظرفیت‌ها در کشورهای اسلامی یافت می‌شود.

 موحدی، بنیه‌های قدرت اجتماعی اسلام را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: از نظر قدرت استراتژیکی سرزمین های اسلامی در بهترین نقطه جهان حضور دارند؛ این شاهراه مسیر ترانزیتی شرق و غرب و نیز شمال و جنوب کره زمین هستند.

وی افزود: با وجود همه قدرت در سرزمین های اسلامی، جهان آینده از آن اسلام و مسلمین خواهد بود و ظهور حضرت حجت(عج) تبلور والای این استعدادها خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه، در ادامه ضمن ارائه تاریخی از نحوه حضورشان در نجف اشرف، ابراز داشت: حضور در حوزه علمیه به ویژه نجف اشرف مسئولیت سنگین دینی را در عمل به رسالت طلبگی ایجاد نمود. امیدواریم همواره خادم اسلام و مسلمین و خدمتگزار بشریت و یار مقام عظمای ولایت باشیم.

  پربازدید ترین