• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیت الله محقق کابلی میزان زکات فطره را اعلام کرد

آیت الله محقق کابلی میزان زکات فطره را اعلام کرد

 از سوی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (مدظله العالی) میزان زکات فطره برای هر نفر در افغانستان (80افغانی) و در ایران (6000 تومان) و کفاره تأخیر برای هر روز در افغانستان (25افغانی) و در ایران (2000 تومان) تعیین گردید.
کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می کنند، باید زکات فطره را به قیمت آنجا حساب نمایند.

بسمه تعالی
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی  و تبریک پیشاپیش فرارسیدن عید سعید فطر
طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (مدظله العالی) کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل است و فقیر نمی باشد؛ باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، به ازای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا کشمش یا خرما  یا برنج و مانند اینها می ­باشد باید آن را به فقراء بدهند؛ و ذوی الارحام و اهل علم اولویت دارند و اگر قیمت آن  را  در افغانستان از قرار هر نفر (80 افغانی) و در ایران (6000 تومان) به فقراء بدهند نیز کفایت می­ کند. کسانی که قوت غالب آنها در سال برنج است بهتر است برنج و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.
میزان کفاره تأخیر برای هر روز 750 گرم طعام است و اگر قیمت آن  در افغانستان (25افغانی) و در ایران (2000 تومان) را نیز به فقرا پرداخت نمایند و فقراء را در تهیه طعام وکیل بگیرند هم کفایت می­ کند.
کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می­ کنند، اگر زکات فطره را به فقراء  شیعه آن کشورها بدهند به قیمت آنجا حساب کنند، و اگر فقیر در محلشان نباشد می­ توانند بعضی را در افغانستان یا ایران وکیل بگیرند تا از طرف آنها زکات فطریه­ ی شان را به فقرا­ء موجود در افغانستان یا ایران پرداخت نمایند.

  پربازدید ترین