• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور فرمان جدید عفو و تخفیف زندانیان را صادر کرد

رییس جمهور فرمان جدید عفو و تخفیف زندانیان را صادر کرد

 محمد اشرف غنى  رییس جمهور کشور، فرمانی را در مورد تخفیف و عفو مجازات محجوزین و محبوسین به مناسبت حلول عید سعید فطر صادر نمود.
در خبرنامه دفتر مطبوعاتى ریاست جمهورى که یک کاپى  آن روز شنبه (3سرطان) به رسانه ها مواصلت کرده، به نقل از این فرمان گفته شده است که به تاسی از حکم مندرج فقرۀ 18 مادۀ شصت و چهارم قانون اساسی افغانستان، به مناسبت حلول عید سعید فطر، تخفیف و عفو مجازات حجز و حبس محکومین اعم از)ملکی و نظامی) را که به حکم قطعى و نهائی محاکم، محکوم گردیده اند، حسب ذیل منظور می نماید:

تخفیف و عفو مجازات محجوزین
مادۀ اول:
 1-  مدت باقى ماندۀ مجازات محجوزینی که به مجازات الی چهار سال حجز محکوم گردیده اند، بدون درنظرداشت مدت سپری شده، عفو و از حجز رها گردند.
2- مدت باقى ماندۀ مجازات محجوزینی که به مجازات بیش از چهار سال حجز محکوم گردیده اند، در صورتیکه نصف مدت مجازات خود را در حجز سپردى نموده باشند، عفو و از حجز رها گردند.
3-  محجوزین مندرج فقرۀ (1 و 2) این ماده که از مزایاى عفو مندرج این فرمان مستفید نمى گردند، نصف مدت حجز آن ها تخفیف گردد.

عفو مجازات محبوسین اناث داراى طفل شیرخوار و کبرسن
مادۀ دوم:
محبوسین اناث که حداقل سن 49 سالگى یا بالاتر از آنرا تکمیل نموده باشند و یا داراى طفل شیرخوار بوده و محبوسین ذکور که سن 59 سالگى یا بالاتر از آنرا تکمیل و به مدت الى هفت سال حبس محکوم گردیده اند، مدت باقى ماندۀ مجازات آنها عفو و از حبس رها گردند.

رهائى محبوسین مصاب به امراض صعب العلاج
مادۀ سوم:
(1) محبوسین مصاب به امراض صعب العلاج که واجد شرایط ذیل باشند، از حبس رها گردند:
1- معالجۀ آنها ممکن نباشد.
2- مریضى شان سیر نهائى خود را پیموده باشد.
3- بهبود و اعادۀ صحت آنها متصور نباشد.
(2) به منظور تثبیت محبوسین مصاب به امراض صعب العلاج محکومین مندرج فقره (1) این ماده هیئت طبى و نظارتى در مرکز به ترکیب ذیل ایجاد مى گردد:
1- رئیس عمومى طب معالجوى و زارت صحت عامه به حیث رئیس.
2- داکتر متخصص از ریاست امور صحى وزارت دفاع ملى به حیث عضو.
3- داکتر متخصص از ریاست امور صحى وزارت امور داخله به حیث عضو.
4- داکتر متخصص از ریاست امور صحى ریاست عمومى امنیت ملى به حیث عضو.
5- نمایندۀ ریاست څارنوالى نظارت بر محلات سلب آزادى به حیث ناظر.
(3) به منظور تثبیت محبوسین مصاب به امراض صعب العلاج، هیئت طبى در ولایات از واحدهاى مربوط مراجع مندرج فقرۀ (2) این ماده تشکیل مى گردد.
در صورت عدم موجودیت داکتر متخصص در ادارۀ امنیت ملى ولایت، ریاست صحیه یک داکتر دیگر را توظیف مى نماید.
(4) ادارۀ محبس مکلف است مریضان مندرج فقرۀ (1) این ماده را به هیئت طبى معرفى و در صورت تصدیق مریضى، اسناد آنها را به کمیسیون عالى صحى ارایه نماید.
(5) آنعده محکومینى که بنابر تصمیم کمیسیون صحى ولایات، صعب العلاج تشخیص مى گردند، محکومین مذکور همراه با سوابق آنها به محبس مرکزى انتقال و بعد از اتخاذ تصیم کمیسیون عالى صحى در مرکز جهت اجراآت بعدى، به کمیسیون تطبیق فرمان محول مى گردند.

عفو و تخفیف مجازات محبوسین
مادۀ چهارم:
(1) محبوسین اناث که به حبس الى چهار سال و محبوسین ذکور که به حبس الى سه سال، محکوم گردیده اند، بدون درنظرداشت مدت سپرى شده، مدت مجازات باقى ماندۀ آنها عفو و از حبس رها گردند.
(2) محبوسین اناث که به حبس بیش از چهار سال الى شش سال و محبوسین ذکور که به حبس بیش از سه سال الى شش سال حبس محکوم گردیده اند، در صورتیکه ربع (1 بر 4) حصه مدت حبس خودرا در محبس سپرده نموده باشند، مدت باقى ماندۀ مجازات آنها عفو و از حبس رها گردند.
(3) محبوسینى که به حبس بیش از شش سال الى ده سال محکوم گردیده اند، درصورتیکه ثلث مجازات حبس خودرا در محبس سپرده نموده باشند، مجازات باقى ماندۀ آنها عفو و از حبس رها گردند.
(4) محبوسینى که شامل کتگورى هاى مندرج فقره هاى (1، 2 و 3) این ماده نمى گردند، در مدت مجازات حبس آنها حسب ذیل به عمل آید:
1- در مجازات محکومین مندرج فقرۀ (1) این ماده، نصف (1 بر 2) حصۀ مدت حبس آنها.
2- در مجازات محکومین مندرج فقرۀ (2) این ماده ربع (1 بر 4) حصۀ حبس آنها.
3- در مجازات محکومین مندرج فقرۀ (3) این ماده مدت یک و نیم سال.
4- در مجازات محکومین به حبس بیش از ده سال الى بیست سال، مدت یک سال.

عفو مجازات حبس قطعه
مادۀ پنجم:
آن عده افسران، بریدملان( ساتنمنان) و سربازان اردوی ملی، پولیس ملی، منسوبین ریاست عمومی امنیت ملی و سایر وزارت ها و ادارات دارای تشکیلات نظامی که به مجازات حبس تنفیذی الی یکسال در قطعات مربوط محکوم گردیده اند، در صورتیکه نصف (1 بر 2) حصۀ مدت حبس خویش را در قطعه سپری نموده باشند، مدت باقیماندۀ مجازات آن ها عفو و از حبس رها گردند.

حالات محدودیت و ممنوعیت تخفیف و عفو
مادۀ ششم:
(1) محجوزین و محبوسین ذیل از مزایای عفو این فرمان مستفید نمی شوند:
1- محبوسین جرایم مندرج فقره )دوم مادۀ  350) قانون اجراآت جزائی منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره 1132 سال 1393.
2- محکومین جرایم راهزنی ) قطاع الطریقی).
3- محکومین جرایم سرقت مسلحانه مندرج مواد 455، 456 و 457 قانون جزاء.
(2)محجوزین و محبوسین ذیل از مزایای تخفیف این فرمان مستفید نمی شوند:
1- محکومین به مجازات حجز یا حبس بیش از پنج سال  یا حبس بیش از ده سال که نصف یا بیشتر از نصف مجازات آنها به اثر فرامین قبلى تخفیف و عفو، تخفیف گردیده باشد.
2- محکومین جرایم اختطاف، مگر اینکه شخص اختطاف شده رها و مال یا منفعت به دست آمده به مجنى علیه رد گردیده باشد.
3- محبوسینى که به سبب ارتکاب جرایم قتل عمد و فساد ادارى محکوم گردیده اند، مگر اینکه در جرم قتل ورثه مقتول ابراء نموده و در جرایم فساد ادارى مالى یا منفعت به دست آمده، اعاده گردیده باشد.
4- محکومین به جزاى اعدام که مجازات آنها به حبس تعدیل گردیده است.
5- محکومینی که در سال جاری، در میعاد حجز و یا حبس محکوم بهای آنها تخفیف به عمل آمده باشد.
6- محجوزین و محبوسینى که علاوه بر حجز یا حبس به رد مال یا جبران خساره معادل بیش از پنجاه هزار افغانى نیز محکوم گردیده اند؛ در صوتیکه مال به دست آورده و یا وجه محکوم بها را به متضرر پرداخته باشد، از مزایاى تخفیف مندرج مادۀ اول و فقره (4) ماده چهارم این فرمان مستفید مى گردند.
(3) محجوزین و محبوسین ذیل، از مزایاى عفو و تخفیف مندرج این فرمان مستفید نمى شوند:
1- محکومین جرایم مندرج مواد 17، 20، 21 و 22 قانون منع خشونت علیه زن.
2- محکومین جرایم مندرج ضمیمه شماره (1) قانون اجراآت جزایى.
3- محکومین جرایم مندرج مواد (15، 16، 17، 18، 19، 24، 34، 35 و 38) قانون جزای عسکری منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره 944 سال 1387 و مواد 15، 17، 18، 19، 20، 37، 38 و 41 قانون جرایم عسکری منتشرۀ جریدۀ رسمی شماره 604 سال 1365.
4- محکومینى که در سال جارى در محلات سلب آزادى دست به آشوب، اغتشاش، جنگ، قتل، تخریب کارى، فرار و اعتصابیکه باعث اخلال نظم در محلات مذکور مى گردد، با در نظرداشت احکام مادۀ (52) قانون محابس و توقیفخانه ها منتشرۀ جریده رسمى 923 سال 1386 از مزایاى عفو و تخفیف این فرمان مستفید نمى شوند.

عفو جزایى نقدى
مادۀ هفتم:
محکومینى که از مزایاى عفو و تخفیف این فرمان مستفید مى شوند یا با اکمال حبس رها گردیده یا رها مى گردند و علاوه بر حجر یا حبس به جزاى نقدى نیز محکوم گردیده باشند، جزاى نقدى آنها عفو گردد. محکومین خارجى، از این امر مستثنى مى باشند.

قطعیت حکم
مادۀ هشتم:
قطعیت حکم به اساس جزء  (10) مادۀ چهارم قانون تشکیل و صلاحیت قوه قضائیه، از تاریخ صدور حکم محکمه اعتبار دارد.

اقامۀ دعوای حق العبدی
مادۀ نهم:
تطبیق احکام این فرمان، مانع اقامۀ دعوای حق العبدی اشخاص نمی گردد.

تسلیمی محجوزین و محبوسین اناث
 مادۀ دهم:
1- ادارات مراکز اصلاح و تربیت اطفال و محابس مکلف اند، محجوزین (ذ کور و اناث) و محبوسین اناثی را که مطابق احکام این فرمان از حجز یا حبس رها می گردند، حسب احوال به والدین یا ممثل قانونی یا محارم شرعی آنها تسلیم نمایند.
2- وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین مکلف است برای آنعده محجوزینی که والدین، ممثل قانونی یا محارم شرعی نداشته باشند، محل مناسب رهایش را در مرکز و ولایات تدارک نماید.
3-وزارت امور زنان مکلف است برای آن عده محبو سین اناثی که طبق احکام این فرمان از حبس رها می گردند، به رضایت آنها الی پیدا شدن محرم شرعی شان، محل مناسب رهایش را در مر کز و ولایات تدارک نماید.

مرجع تطبیق کننده
مادۀ یازده:
(1) به منظور تعمیل احکام این فرمان در مرکز و ولایات، کمیسیون هایى به ترکیب ذیل تشکیل گردد:
1- در مرکز، رئیس څارنوالى نظارت بر تنفیذ احکام و در ولایات رئیس څارنوالى استیناف، به حیث رئیس.
2- نمایندۀ ریاست عمومی امنیت ملی به حیث عضو.
3- نمایندۀ ریاست عمومى محابس و توقیفخانه ها در مرکز و ولایات آمر محبس در بخش محبوسین، به حیث عضو.
4- آمر مرکز اصلاح و تربیت اطفال در بخش محجوزین به حیث عضو.
5- نمایندۀ وزارت دفاع ملی در بخش محبوسین اردوی ملی به حیث عضو.
6- نمایندۀ وزارت امور زنان در بخش محجوزین و محبوسین اناث به حیث عضو.
7- نمایندۀ څارنوالى اختصاصى جرایم مسکرات و مواد مخدر به حیث عضو.
8- کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مرکز و ولایات در صورت موجودیت به حیث عضو.
(2) آنعده محکومینى که در سال هاى قبل، از فرامین تخفیف و عفو مقام ریاست جمهورى اسلامى افغانستان، مستحق استفاده از مزایاى فرامین مذکور بوده، ولى براى شان اجراء نگردیده، ریاست څارنوالى نظارت بر تنفیذ احکام تخفیف سال هاى قبل را مطابق احکام همان فرمان مانند سایر محکومین محاسبه و اجراء نمایند.

تهیه لیست محکومین واجد شرایط تخفیف و عفو
مادۀ دوازدهم:
1- کمیسیون هاى تطبیق این فرمان مؤظف اند، لیست محکومین واجد شرایط تخفیف و عفو را که مدت محکومیت آنها الى پنج سال باشد، در مرکز و ولایات تهیه و به ادارۀ څارنوالى جهت منظورى لوى څارنوال جمهورى اسلامى افغانستان ارائه نمایند که بعد از منظورى لوى څارنوالى قابل تطبیق مى باشد.
2- کمیسیون هاى تطبیق این فرمان مؤظف اند، لیست محکومین واجد شرایط تخفیف وعفو را که مدت محکومیت آنها بیشتر از پنج سال الى بیست سال باشد، در مرکز و ولایات تهیه و به لوى څارنوالى ارسال و لوى څارنوالى مکلف است، لیست هاى ارسالى را توحید و در اسرع وقت ممکن جهت منظورى به مقام ریاست جمهورى اسلامى افغانستان ارائه نماید.
(3) ریاست دارالانشاى ادارۀ لوى څارنوالى، مکلف است که گزارش اجراآت مندرج فقرۀ (1) این ماده را جهت اطمینان، به مقام عالى ریاست جمهورى اسلامى افغانستان ارائه نماید.

انفاذ
مادۀ سیزدهم:
این فرمان، از تاریخ 5 سرطان سال 1396 نافذ مى گردد.

  پربازدید ترین