• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنایت میرزا اولنگ توسط گروه طالبان در تبانی با داعش انجام شده است

جنایت میرزا اولنگ توسط گروه طالبان در تبانی با داعش انجام شده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که عمل ارتکاب یافته در میرزا اولنگ مصداقی از جنایت علیه بشریت است؛ زیرا این حمله به صورت گسترده و سازمان یافته بر علیه یک جمعیت غیرنظامی ارتکاب یافته است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پس از وقوع این فاجعه غمبار، هیأتی را به منظور بررسی قضیه به ولایت سرپل اعزام نموده و تحقیقات اولیه را در این زمینه انجام داده است.
شواهد و مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که این جنایت وحشیانه را گروه طالبان در تبانی با گروه‌ داعش مرتکب شده‌است.
سیماسمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر گفت:\" دولت افغانستان باید با اتخاذ تدابیر جدیِ امنیتی در سراسر کشور، خصوصاً مناطق آسیب‌پذیر، جدیت و حساسیت به خرج داده و از افراد و گروه‌های غیر نظامی در برابر حملات تروریستی حفاظت نموده و امنیت تمام شهروندان را تأمین کنند تا دیگر هیچ شهروندی قربانی اعمال تروریستی مخالفان مسلح دولت نشوند.\"
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان می‌خواهد که در رابطه به ادعاهای مقامات محلی ولایت سرپل مبنی بر بی‌توجهی ارگان‌های امنیتی و دفاعی در مرکز و عدم پیشگیری از وقوع فاجعه، علی رغم هشدارهای مقامات محلی، تحقیق همه جانبه نموده و نتایج آن را به اطلاع عموم برساند.
این کمیسیون یکبار دیگر به گروه‌های تروریستی مخالف دولت و عاملان این جنایت توصیه می‌نماید که دست از ارتکاب جنایت، هدف قرار دادن افراد، گروه‌ّها و اماکن غیرنظامی و نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه برداشته و به خشونت و جنایت علیه شهروندان افغانستان پایان دهند.
در میرزاولنگ چه گذشت؟
مهاجمان شام روزپنج‌شنبه مورخ 13 /5/ 1396 بر ساحة میرزا اولنگِ ولسوالی صیادِ ولایت سرپل حمله کردند و پس از دو شبانه روز جنگ بین نیروهای دولتی (نیروهای امنیتی و دفاعی و خیزش‌های مردمی) و جنگجویان مهاجم، مخالفان مسلح دولت بر قریه متذکره تسلط پیدا می‌کنند.
حوالی ساعت پنج صبح روز شنبه، تاریخ 14/5/1396 گروه مهاجمان راه فرار مردم را در دهن درة میرزاولنگ می‌بندند و شماری از مردم را گرفتار و تیرباران می‌کنند و سه تن را سر می‌برند. علاوه بر آن تعدادی از جان باختگان حین فرار از قریه، شماری از آنها در هنگام درگیری و تعداد دیگر حین اسارت نزد مهاجمان کشته شده‌اند.
اظهارات نجات یافتگان و شاهدان عینی به کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به شدت تکان دهنده و وحشتناک است.
یک شاهد عینی، زن 39 ساله اظهار داشته است:\" روز شنبه بعد از نماز صبح فیر مرمی شروع شد و طالبان وارد قریه ما شدند، هرکس سر راه شان شد، به قتل رساندند. داعشی‌ها بروی شان ماسک کشیده بودند. مردهای خانواده ما را اول دست بند زدند بعد بالایش فیر کردند. جمعاً از فامیل ما 9 نفر را در یک جر انداخته و تیرباران کردند. سه جسد را برای ما دادند که دفن کردیم، به تعداد 6 جسد از جوانان را ندادند و در گور دسته جمعی انداختند.\"
شمار قربانیان و آورگان!
براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر، شمار کشته شدگان به 50 الی 60 تن می‌رسند که قتل 5 زن و 3 کودک نیز در آن شامل می‌باشد. علاوه بر قتل افراد، 8 تن زخمی شده و 471 فامیل از قریة پیش گفته بی‌جاشده و در قریه‌های دیگر و مرکز ولایت سرپل متواری شده اند.
همچنان مهاجمان150 رأس گاو و مقادیر زیادی از اموال و دارایی مردم محل را به یغما برده و نابود کرده‌اند.
براساس اظهارات شاهدان عینی، رهبری این حمله را ملا نادر قوماندان محلی طالبان و غضنفر قوماندان محلی گروه داعش به عهده داشته‌اند. پیش از این، طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و عین حال گروه مسلط در همان حوزه جغرافیایی می‌باشد.

  پربازدید ترین