• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور غنی: برخى افراد تلاش دارند تا از جوانان استفادۀ ابزارى نمایند

رئیس جمهور غنی: برخى افراد تلاش دارند تا از جوانان استفادۀ ابزارى نمایند

رییس جمهورغنى، نقش جوانان را در مبارزه با فساد و تامین صلح و امنیت برجسته خوانده تاکید کرد که برخى افراد تلاش دارند تا جوانان را به نام قوم و زبان تقسیم نمایند؛ اما جوانان باید جلو تفرقه اندازی را بگیرند.
محمد اشرف غنى رییس جمهور کشور که امروز در مراسمى تجلیل از روز جهانى جوانان درارگ ریاست جمهورى صحبت مى کرد، گفت که براى رهایى از بحران هاى موجود؛ باید جوانان متحد شوند و تنها جوانان مى توانند دشمنان مردم را به انزوا بکشند.
وى خطاب به جوانان گفت: \"بعضی افراد می‌خواهند از شما ابزاری استفاده کنند، می‌خواهند تقسیم تان کنند. از این محل هستید، از این قوم هستید، از این زبان هستید، مسلمان هستید و افغان هستید، به هیچ رقم به تفرقه جای ندهید. از کسانی که آمدند و می‌خواهند شما را تقسیم کنند، یک دو سوال بسیار ساده کنید، از تقسیم چه نتیجه گرفتید در این 40 سال؟ جواب 40 سال تقسیم را بدهید.\"
موصوف تاکیدکردکه افغانها فاسد نیستند؛ اما یک عده هستندکه مى خواهند از راه فساد بربادى بیاورند؛ اما هر وقتی که افغانها اتحاد کرده اند، هیچکس در مقابل شان ایستاد شده نتوانسته است؛ پس به منظور از بین بردن بحران های جاری و ناامنی در کشور اتحاد کنید.
غنی، با ذکر اینکه جوانان توانایی به انزوا کشیدن دشمنان مردم افغانستان را دارند، گفت که جوانان خود را در کار بیندازند و کسانیکه تفرقه می اندازند، آنان را به انزوا بکشانند.
غنى همچنان گفت: \"دشمنان ما میخواهند که یک بُعدى تنها در بحران زندگی کنیم، تنها بالای اهمیت تمرکز کنیم و زندگی، معارف و اقتصاد را کنار بگذاریم؛ اما باید بدانند که جامعۀ افغانستان چند بُعدی فکر می کند.\"
رییس جمهور در ادامه صحبت هایش گفت: \"دشمنان کشور، برای مردم پیام مرگ، پیام حمله بر مساجد و پیام بر نمازگزاران دارند؛ اما پیام ما پیام زندگی، پیام امید، پیام باورمندی است و وعده میدهم که افغانستان را به هرقیمتى که باشد آباد می کنم.\"
رییس جمهور کشور، با یادآوری از شجاعت، دلیری و توانایی جوانان به شمول جوانانی که در صفوف نیروهای امنیتی حضور دارند، گفت که همه روزه جوانان در هر نقطۀ کشور قربانی می دهند؛ در مقابل دشمنان از وطن و نوامیس شان دفاع می کنند.
این مقام ارشد حکومت خاطرنشان کرد که در حال حاضر، افغانستان تنها به سن جوان نه، بلکه به فکر جوان نیز نیاز دارد و باید تلاش برای تغییر و تحول صورت بگیرد.
غنی، با ذکر اینکه بیشترین سرمایه سیاسی اش را بالای جوان شدن ادارات دولتی به مصرف رسانده است؛ اما پذیرفت که برخى انتصاب هاى وى منجربه فساد شده است.
رییس جمهور افغانستان، از اعلام 800 بست تدارکات در هفته جاری، پنج هزار بست خدمات ملکی در دو هفته آینده و هشت هزار بست معلمان در یکماه آینده در کشور، خبر داده گفت که در همه بست های یادشده، پروسه به شکل شفاف پیش می رود.
وی گفت: \"کاریابی تنها بخاطر جوانان تحصیل کرده نیست، ما باید برای جوان دهقان، باغدار، کارگر نیز پیغام واضح داشته باشیم؛ در چند هفتۀ آینده، بست های کاریابی عاجل اعلام می شود که مردم بصورت عاجل کار پیدا می کنند.\"
تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان‌ ملل متحد برای افغانستان که دراین مراسم صحبت مى کرد گفت که نقش جوانان، در پیشرفت افغانستان مهم است و جای خرسندی است که جوانان به بهبود آیندۀ کشور شان فکر و تلاش می کنند.
وی، با ذکر اینکه جوانان افغانستان نیروی توانمند کشور شان هستند، باید از آنان استفاده مثبت صورت بگیرد، گفت که آنان به تعهدات شان جهت رسیدن افغانستان به ثبات و صلح تاکید می کنند.
تهمینه شجاع، یکتن از جوانان نیز در این نشست صحبت می کرد، خواهان روی دست گرفتن راهکارهای مشخصی در نهادهای تحصیلی به منظور توانمند سازی علمی جوانان شده، از رییس جمهور خواست که در بست های خالی دولتی، جوانان مستعد را معرفی کند.
وی، در کنار تامین امنیت، عدالت اجتماعی، رعایت و تطبیق قانون و جلوگیری از فساد درکشور؛ خواستار استفاده از استعدادهای زنان در رشد کشور شد؛ تا از بیکاری در کشور جلوگیری صورت بگیرد.

  پربازدید ترین