• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تخفیف های بی سابقه برای مهاجرین/ یک پیشنهاد جدید برای 80 درصد تخفیف در صدور پاسپورت دانشجویان ارائه شده است

تخفیف های بی سابقه برای مهاجرین/ یک پیشنهاد جدید برای 80 درصد تخفیف در صدور پاسپورت دانشجویان ارائه شده است

سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران از ارائه تخفیف های بی سابقه برای صدور پاسپورت های ماشین خوان به مهاجرین خبر می دهد و آن را یک دست آورد بزرگ می داند. مستشار فرهنگی حقوقی و مسئول پروژه پاسپورت سفارت افغانستان در تهران در عین حال از ارائه یک درخواست مجدد برای تخفیف 80 درصدی پاسپورت دانشجویان غیربورسیه خبر می دهد.
محمد اسلام دره یی، مستشار فرهنگی حقوقی و مسئول پروژه پاسپورت که در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آوا صحبت می کرد، خاطرنشان کرد که بر اساس پیشنهاد آن ها و تلاش های سفیر افغانستان در ایران، تخفیف های بی سابقه ای در مورد هزینه صدور پاسپورت های جدید برای مهاجرین به میان آمده که در نمونه آن در سایر نمایندگی های افغانستان در کشورهای دیگر دیده نمی شود.
وی با بیان این که در سیستم هزینه صدور یک جلد پاسپورت جدید 120 دالر است، افزود: بر اساس تخفیف های صورت گرفته، 50 درصد تخفیف برای پاسپورت های والدین خانواده ها و 20 درصد برای کودکان در نظر گرفته شده است. همچنین برای کسانی که معلول هستند نیز 50 درصد تخفیف در هزینه صدور پاسپورت اختصاص یافته است.
آقای دره یی در مورد هزینه پاسپورت های جدید برای دانشجویان گفت که برخلاف پیشنهاد قبلی آن ها به حکومت مرکزی در کابل، برای دانشجویان غیربورسیه هیچ گونه تخفیفی در نظر گرفته نشده است، اما آن ها با ارسال یک پیشنهاد جدید به حکومت مرکزی، خواستار ارائه یک تخفیف 80 درصدی در هزینه صدور پاسپورت برای دانشجویان غیربورسیه شده اند. وی ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد جدید آن ها مورد تأیید حکومت مرکزی قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد که آن ها بر اساس قانون و سیستم، مکلف به دریافت هزینه های تأیید شده توسط وزارت مالیه برای صدور پاسپورت هستند و آن ها بدون تأیید حکومت مرکزی و وزارت مالیه، صلاحیت و توانایی دخل و تصرف را سیستم را ندارند و در قبال صدور هر جلد پاسپورت پاسخ گو می باشند.
بر اساس قانون و طرزالعمل جدیدی که ارائه شده، تنها برای دانشجویان بورسیه، پاسپورت رایگان صادر می گردد و برای دانشجویانی که بورسیه نیستند، فعلا هیچ گونه تخفیفی وجود ندارد.
مسئول پروژه پاسپورت سفارت افغانستان در ایران ادامه داد که در توزیع پاسپورت های جدید، اولویت را برای دانش جویان داده اند و آن ها دیگر برای گرفتن تذکره و پاسپورت، نیازی برای سفر به افغانستان ندارند. به گفته وی، با وجود تلاش های صورت گرفته، سهولت های قابل توجهی برای دانشجویان به میان آمده است.
وی خاطرنشان کرد که با شروع صدور صدور پاسپورت در تهران، برخلاف انتظار آن ها، تاکنون فقط یک تعداد محدود از دانشجویان مراجعه کرده اند.
آقای دره یی افزود، بر اساس قانون، دانشجویان برای ادامه تحصیل خود باید به سفارت مراجعه کرده و پاسپورت های جدید بگیرند، هرچند به گفته وی، آنانی که با مراجعه به افغانستان، پاسپورت های جدید گرفته اند، نیازی به تبدیل و گرفتن پاسپورت مجدد ندارند.
وی در عین حال تصریح کرد که تا حال کدام ضرب الاجلی از سوی مقام های ایرانی برای منقضی یا باطل شدن پاسپورت های قلمی قدیمی اعلام نشده است.

دره یی: روزانه تا 180 تذکره در تهران صادر می شود
مستشار فرهنگی حقوقی و مسئول پروژه پاسپورت سفارت افغانستان در ادامه به مسأله صدور تذکره در نمایندگی تهران اشاره کرد و گفت که از 18 روز به این سو، عملا صدور تذکره در تهران جریان دارد و اکنون تا روزانه 180 تذکره صادر می شود.
وی افزود، با گرفتن تذکره توسط سرپرست خانواده که ممکن است وقت بیشتری را بگیرد، کار برای صدور تذکره برای سایر اعضای خانواده بسیار آسان خواهد شد.
محمد اسلام دره یی خاطرنشان کرد که تذکره های صادر شده، در تهران چاپ و توزیع می شود و برعکس سایر تذکره ها، تذکره هایی که در تهران صادر می شود، قلمی نبوده، بلکه تایپی و کامپیوتری است.
وی افزود که آن ها روی تشکیلات جدید کار می کنند تا در صورت موافقت حکومت مرکزی، از یک سو دو نمایندگی صدور تذکره در تهران و حداقل سه نمایندگی دیگر به غیر از مشهد، در سایر نقاط ایران به شمول یک نماینده ریاست ثبت احوال و نفوس ایجاد گردد.
پیرامون نمایندگی کنسول گری افغانستان در زاهدان نیز آقای دره یی خاطرنشان کرد که برای فعال کردن این دفتر در بخش تذکره و پاسپورت، نیاز به دستگاه های بایومتریک دارند که باید از اروپا تهیه شود.
وی گفت، مقام های ایرانی بیشتر علاقمند هستند برای کسانی که هیچ مدرک ندارند و هویت شان تثبیت نیست، تذکره و پاسپورت صادر شود، اما در اولویت سفارت توزیع تذکره و پاسپورت برای کسانی است که اسناد مورد نیاز را در اختیار داشته باشند. با این حال، آقای دره یی تأکید کرد، در مورد کسانی که نیاز فوری داشته باشند، سفارت افغانستان مشکلی برای توزیع تذکره و پاسپورت ندارد.

هاشمی: در طول بیش از دو هفته، 760 تذکره در تهران صادر شده است
در همین حال، عبدالقدیر هاشمی، مدیر دفتر ریاست عمومی ثبت احوال و نفوس و مسئول هیأت سیار این ریاست در تهران به خبرنگار آوا گفت که یک تیم 5 نفری از مدت 28 روز به این سو فعالیت خود را آغاز کرده اند که ده روز نخست آن، صرف آماده کردن مسائل فنی و سامانه گردید.
وی گفت که در این مدت برای در حدود 760 تن تذکره صادر کرده اند؛ در حدود 80 الی 100 مورد تأیید تذکره و در حدود 8 الی 9 نصب عکس داشته اند. در عین حال تذکره ها و اسناد 200 الی 300 نفر را به دفتر مرکزی ریاست ثبت احوال و نفوس ایمیل شده تا صحت تذکره شان مورد تأیید قرار بگیرد.
آقای هاشمی خاطرنشان کرد که با گذشت هر روز امکانات آن ها برای صدور تذکره بیشتر شده؛ روز اول سه تذکره بود و اکنون روزانه 150 الی 180 تذکره توزیع می شود و تقریبا در حدود 80 الی 100 تذکره دیگر برای تأیید به مرکز فرستاده می شود.
وی افزود، هر مراجعه کننده که تذکره اش شناسایی شود، کارهایش در طول یک روز تمام می شود و در طول یک الی یک و نیم ساعت تذکره جدید را به دست می آورد، اما اگر نیاز باشد که تذکره اش برای تأیید به کابل فرستاده شود، برای دو الی سه روز بعد تاریخ زده می شود.
مسئول هیأت سیار توزیع تذکره در تهران خاطرنشن کرد، ریاست ثبت احوال و نفوس در کابل در حدود دو الی سه روز، تأییدی های تذکره را دوباره به تهران می فرستد.
وی افزود که برای افزایش ظرفیت های شان جهت صدور تذکره، از مرکز درخواست نیروی بیشتر کرده اند و قرار است 7 الی 12 نفر دیگر به زودی عازم ایران شوند.
عبدالقدیر هاشمی از مردم خواست که فورم های شان را با دقت تکمیل کنند، اسناد جعلی ارائه ندهند و با دست کاری، سن شان را تغییر ندهند، زیرا این مسأله هم برای مردم و هم برای آن ها مسئولیت خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد که در طول بیش از دو هفته گذشته، چندین مورد تذکره های جعلی را شناسایی کرده و به صاحبان شان برگردانده اند تا تذکره اصلی را بیاورند.
با شروع پروسه توزیع تذکره و پاسپورت های جدید در نمایندگی های سفارت افغانستان در ایران، سهولت های زیادی برای مهاجرین و دانشجویان به میان آمده است. پیش از این مهاجرین به خصوص دانشجویان مجبور بودند برای گرفتن تذکره و پاسپورت های جدید، با هزینه های بسیار، به کابل مراجعه کنند و یا فردی را به صورت قانونی وکیل بگیرند، اما اکنون سهولت های بسیاری با تلاش مقام های سفارت افغانستان به میان آمده است.
جمهوری اسلامی ایران از مقام های سفارت افغانستان در ایران و همچنین حکومت افغانستان تقاضا دارد تا این روند را با سرعت دنبال کرده تا به خصوص برای مهاجرین فاقد مدارک هویتی در این کشور، تذکره و پاسپورت توزیع شود. اما با توجه به تعداد بالای حضور مهاجرین در ایران و ظرفیت ها و امکانات محدود نسبت به این تعداد، این روند طولانی مدت خواهد بود.

  پربازدید ترین