• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توافق با دولت افغانستان برای ساماندهی مهاجران غیرمجاز در ایران

توافق با دولت افغانستان برای ساماندهی مهاجران غیرمجاز در ایران

وزیر داخله / کشور ایران با تشریح آخرین اقدامات برای ساماندهی اتباع افغانستانی از شناسایی 800 هزار افغانستانی غیرمجاز در گام اول خبر داد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر داخله/ کشور ایران، از شناسایی 800 هزار مهاجر افغانستانی غیرمجاز در این کشور خبر داد و اظهار داشت: پس از پایان روند شناسایی مهاجرین غیر مجاز، روند بازگشت داوطلبانه آنها شروع خواهد شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزیر داخله ایران با بیان اینکه افغانستان تسلط کافی بر مرزهایش ندارد، بیان داشت: سال گذشته 730 هزار مهاجر افغانستانی اخراج شده اند اما اکثر آنها دوباره به ایران بازگشته اند.
این مقام ایرانی گفت: کشورش بر مرزهایش تسلط دارد، اما حدود 200 کیلومتر از مرز در منطقه سراوان به دلیل توپوگرافی پیچیده و شرایط نامناسب، مسیری برای بازگشت مهاجران افغانی شده است.
او افزوده که دولت ایران شناسایی اتباع افغانستانی غیرمجاز را آغاز کرده و پس از آن روند بازگشت داوطلبانه آنها شروع خواهد شد.
بر اساس آماری که آقای رحمانی فضلی ارائه کرده، تاکنون در این کشور 800 هزار مهاجر افغان غیرمجاز شناسایی شده است.
وزیر داخله ایران اظهار داشت، این کشور برای حل مشکل قاچاق انسان و ورود غیرقانونی مهاجرین افغانستانی به ایران، مذاکراتی جدی را با دولت افغانستان آغاز کرده است.
آقای رحمانی فضلی می‌گوید: "آنها را متقاعد کردیم که بتوانیم افرادی که به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند را رسما ساماندهی کنیم. در حقیقت به این توافق رسیده‌ایم که هر چند نفر که می‌خواهند وارد ایران شوند با اطلاع ما باشد تا از این طریق جلوی قاچاق انسان را بگیریم. چرا که بسیاری از آنها در مسیر ورود غیر مجاز به ایران گرفتار گروه‌های قاچاق انسان می شوند یا پول از آنها گرفته می‌شود و بعضا کشته می‌شوند."
به گفته او تاکنون دو جلسه با رئیس جمهوری و چندین جلسه با وزرای داخل افغانستان برگزار شده است و این موضوع در دیدارهای رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران با مسئولین کشور افغانستان نیز مطرح شده است.
او می گوید قرار بر این شده که با همکاری دولت افغانستان هر چند نفر که می‌خواهند از مرز رسمی وارد ایران شوند، به آنها گذرنامه‌های سه ماهه داده شود؛ محل اقامتشان را اعلام کنند، بگویند که کجا می‌خواهند کار کنند و چه زمانی به افغانستان بر می‌گردند.
آقای رحمانی فضلی تاکید کرده که اتباع خارجی غیرمجاز در حوزه‌های اجتماعی و امنیتی برای ایران معضلاتی را ایجاد می کنند که باید تعیین تکلیف شود. "البته این افراد انسان‌های شریفی هستند، اما وقتی که [برگه] هویت ندارند امکان دارد مورد سوء استفاده قرار بگیرند و در بخش‌های قاچاق و شرارت‌ها از آنها استفاده شود."
وزیر داخله ایران به ایسنا گفته است که حدود سه میلیون اتباع خارجی در این کشور حضور دارد که بیشتر آنها اتباع افغانستان هستند.
او می‌گوید: "در کشورهای اروپایی در برخی نقاط مردم برخورد بسیار بدی با مهاجرین افغانستانی داشتند و اتفاقات بدی روی داد ولی در کشور ما اینطور نیست. به محض اینکه این افراد از مرز عبور می‌کنند و فارسی حرف می‌زنند مثل مردم ما می‌شوند به آنها کار داده می‌شود و در همین جا زندگی می‌کنند. این امنیت، فضای اقتصادی مناسب و اقبال مردم موجب شده که تعداد آنها در کشور ما افزایش پیدا کند."

  پربازدید ترین