• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشتاد هزار پناهجوی افغان در اروپا در وضعیت ناگوار به سر می برند

هشتاد هزار پناهجوی افغان در اروپا در وضعیت ناگوار به سر می برند

گزارش  تازه عفو بین المل نشان میدهد که در سالهای پسین روند اخراج اجباری پناهجویان افغان به گونه کم پیشنهای افزایش یافته است.
از میان دوصد هزار پناهجوی افغان در اروپا هشتاد هزار آنان در وضعیت ناگوار به سر می برند.
یافته های این سازمان نشان میدهد که در سال 2015 بیش از سه هزار پناهجو و در سال 2016 بیشتر از نه هزار پناهجو از کشورهای اروپایی به گونه اجباری بازگشته داده شده اند.
پژوهشگران این سازمان در افغانستان خروج اجباری افغان ها از اروپا را بر بنیاد توافقنامه حکومت با اتحادیه اروپا می دانند.
حوریه مصدق، پژوهشگرسازمان عفو بین الملل می گوید: “بین سال های 2016 و 2017 رقم اخراج مهاجران افغان از کشورهای اروپایی سه برابر افزایش یافته است که شمارشان به ده هزار افغان میرسد در حالیکه یک شمار بزرگ از افغان ها در معرض اخراج اجباری به افعانستان قرار دارند.”
پژوهشگران این سازمان تاکید دارند که هنوز شرایط برای پذیرش پناهجویان افغان در داخل کشور فراهم نیست و دولت نمی تواند برای آنان امکانات رفاه یی برابر کند.
عمر ورایچ، معاون رییس سازمان عفو بین الملل در جنوب آسیا می افزاید: “وقتی پناهجو بازگشت داده می شود در این جا با خطرهای چون کشتن، اختطاف و هم چنان به دلیل نبود امکانات زندگی و مصئونیت با خطرهای زیادی رو به رو اند.”
یافته ای عفو بین الملل نشان میدهد آن عده از پناهجویانی که تغییر مذهب هم داده اند در خطر بازگشت اجباری قرار دارند.
خانم مصدق علاوه کرد: “نگرانی ما سیاسی سازی اخراج مهاجران است در عین حال از دولت های اروپایی می خواهیم اخراج مهاجران را به حالت تعلیق در آورد.”
افغانستان پس از سوریه و عراق سومین کشوری است که پیشترین رقم پناه جویان را در اروپا دارد. پناه جویان که بیشتر شان به دلیل ناامنی و چالش های اقتصادی افغانستان را ترک کرده اند.

  پربازدید ترین