• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از شرایط «عجیب و غریب» تا «ملاحظات خاص»؛ عناوین جدید در اعطای گواهینامه به مهاجرین!

از شرایط «عجیب و غریب» تا «ملاحظات خاص»؛ عناوین جدید در اعطای گواهینامه به مهاجرین!

سرگردانی و گلایه‌های به حق مهاجرین افغانستانی در موضوع «گواهینامه» با وجود نبود قانونی درست و تناقض‌ها در صحبت با رسانه‌ها همچنان ادامه دارد و گره اعطای گواهینامه به مهاجرین در سایه یک بام و دو هوای مسئولان هر روز کورتر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ روزانه پیام‌های بسیاری می‌آید که مگر فلان مسئول اداره گذرنامه نگفته بود شرط تأهل در صدور گواهینامه برای مهاجرین افغانستانی لغو شده؟ پس چرا هنوز هم در مراجعات به همان بن‌بست قبلی می‌خوریم؟ هنوز هم خبری از اعطای گواهینامه نیست، جالب‌تر اینکه برای مثال در همین اداره گذرنامه مشهد، 10 نفر مراجعه می‌کنند، شرط تأهل برای سه نفر لغو شده و با گواهینامه آنها موافقت می‌شود باقی نه، این با درنظر گرفتن این است که هنوز به آن مراحل نرسیده که گفته شود که فرد مراجعه کننده سوابق کیفری دارد یا مشکل دیگر، صرفا گذرنامه و اقامتش را که نشان می‌دهد، می‌گویند: نه! نمی‌شود، قانون عوض نشده...

داستان کش‌دار اعطای گواهینامه به مهاجرین افغانستانی هر از چندی با یک اظهارنظر یک مقام مسئول موجی از مراجعات را به ادارات گذرنامه به همراه دارد اما در پس هر یک از این اظهارات و مراجعات بن‌بستی است که علاوه بر سرگردانی تعدادی زیادی از متقاضیان گواهینامه، ما را بیشتر به تناقض‌گویی مسئولان این حوزه مطمئن می‌کند که اگر نبود، با اعلام یک خبر و ملاحظات لغوِ شرط کاملا مشخص میشد چه گروه‌هایی برای اخذ گواهینامه به پلیس مهاجرت مراجعه و چه کسانی مراجعه نکنند.

متأسفانه دردسرهای گواهینامه‌ای از آنجا شدت گرفت که قانون جدیدی مبنی بر شرط تأهل اجرایی شد، یعنی صدور گواهینامه برای افراد مجرد ممنوع و اعطای آن به شرط تأهل. هر چند در بازدید میدانی و پرس و جو میان مهاجرین صحبت از آن بود که حتی واجدین شرایط نیز برای اخذ گواهینامه باید «هفت خوان رستم» را برای حل موانع تراشی‌های پی در پی طی کنند.

حالا صحبت از قوانین دست و پاگیری است که این سؤال را در ذهن یکایک مهاجرین افغانستانی متبادر می‌کند که آیا واقعا بعد از حدود حداقل یک یا دو دهه زندگی در جمهوری اسلامی ایران زمینه‌ای برای اخذ گواهینامه و رانندگی در سایه زندگی قانونی وجود ندارد؟ و اساسا این سؤال نیز مطرح می‌شود که واقعا چنین قوانین سفت و سختی برای صدور گواهینامه راه را به منظور تمرد از قانون پس از بن‌بست برای تلاش یک زندگی قانونی هموار نمی‌کند؟

گرچه همین موضوع که بعد از هر اعلامِ لغو شرط تأهل تعداد زیادی از مهاجرین با مراجعه به پلیس مهاجرت خواستار طی مراحل قانونی برای اخذ گواهینامه هستند، گواه این مطلب است که پیش از مسئولان، خود مهاجرین زندگی و فعالیت‌های غیرقانونی را نپسندیده و به دنبال هموارسازی امور از طرق قانونی هستند.

اما اندر احوالات کش و قوس‌های بی‌نتیجه گواهینامه ....

صرف نظر از این قوانین دست و پاگیر، از مشکلاتی که روز به روز بر سرگردانی مهاجرین در موضوع گواهینامه دامن می‌زند، دوگانگی اظهارنظر مسئولان با آنچه در ادارات گذرنامه رخ می‌دهد، است که مشخص نیست حاصل از برخوردهای سلیقه‌ای است یا چرخاندن موضوع حول یک دایره مبهم...

چند ماه گذشته «سرهنگ صمدی» رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در برنامه «وطندار» از عدم الزام شرط تاهل برای اخذ گواهینامه خبر داد.

**صحبت‌های سرهنگ صمدی در برنامه «وطندار» در ارتباط با لغو شرط تاهل گواهینامه را اینجا بخوانید.

اما در بررسی‌های میدانی پس از اظهارات سرهنگ صمدی مشاهده شد آنچه در دفاتر و ادارات گذرنامه واحدهای استانی و حتی تهران می‌گذرد گویای شرایط دیگر و الزام شرط تأهل است که افزون بر موارد قبل همین ناهماهنگی میان صدر و ذیل پلیس مهاجرت ابهامات زیادی را به همراه دارد و ناجا باید به این سؤال پاسخ دهد که علت این ناهماهنگی چیست و اگر قانونی مصوب و در قالب بخشنامه به ادارات ذیل خود ابلاغ می‌کند پس چرا حرف تا عمل تفاوت داشته و همه بر مبنای یک قاعده حرکت نمی‌کنند؟

پس از آن با وجود تأکید سرهنگ صمدی بر برداشته شدن شرط تأهل باز هم مراجعات مکرر مهاجرین افغانستانی بی‌نتیجه ماند و به صراحت مسئولان اداره گذرنامه لغو این شرط را تکذیب کردند.

خبرگزاری تسنیم نیز اخیرا مصاحبه‌ای با سرهنگ «مولوی نسب» رئیس پلیس امنیت خراسان‌رضوی داشته که وی قاطعانه در این مصاحبه صحبت سرهنگ صمدی را تائید کرده و اعلام می‌کند که چنین شرطی با عنوان تأهل برای اعطای گواهینامه مدت‌هاست لغو شده و در حال حاضر تنها شرط صدور گواهینامه اعتبار حداقل 6 ماه گذرنامه است.

هر چند مولوی نسب در این مصاحبه عنوان کرد که هیچ مانعی بر سر راه گذرنامه‌داران برای اخذ گواهینامه وجود ندارد اما بازتاب این مصاحبه میان مهاجرین باز هم حکایت از تناقض و دوگانگی اظهارات مسئولان در موضوع گواهینامه در سایه تصمیمات دارد.

**صحبت‌های سرهنگ «مولوی نسب» در ارتباط با لغو شرط گواهینامه برای مهاجرین

پس از نقل قول این مقام مسئول، پیام‌های ‌زیادی از مهاجرین افغانستانی که به منظور حل مشکل گواهینامه خود به اداره گذرنامه مراجعه کرده بودند، دریافت کردیم.

یکی از مهاجران افغانستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: پس از انتشار مصاحبه، فردا صبح به اداره گذرنامه واقع در رضاشهر مشهد مراجعه کرده اما مسئولان این اداره با برخوردی نه چندان مناسب گفتند این اظهارات شایعه بوده و به ما تاکنون هیچ چیزی مبنی بر ملغای شرط تاهل ابلاغ نشده است.

وی افزود: بعد از چنین واکنشی با وجود تلاش‌های فراوان امکان صحبت با سرهنگ مولوی نسب فراهم نشد و لذا بعد از معطلی چند ساعته با مراجعه به رئیس پلیس گذرنامه خراسان‌رضوی موضوع را برایش توضیح و وی نیز گفت که اینها شایعه بوده و چنین چیزی وجود ندارد.

این مهاجر افغانستانی تأکید کرد: وی گفت که کماکان «تأهل»، شرط اعطای گواهینامه است.

هر چند در میان انبوه مراجعات بی‌نتیجه همانطور که قبلا ذکر شد، تعداد قلیل و انگشت شماری از مهاجرین نیز با اعطای گواهینامه به آنان موافقت شده اما این نحوه پاسخگویی و در ادارات گذرنامه که یکی بگیرد و بقیه بازبمانند(بادرنظرگیری برابری شرایط و لغوِ شرط تاهل) جای تأمل داشته و قابل توجیه نیست.

حالا بماند که اخیرا مهاجرین افغانستانی در پی مراجعات متعدد خود برای اینکه ببیند قانون صدور گواهینامه تغییری کرده یا نه، خبر از اعلام شرایطی عجیب و غریب‌تر می‌دهند، از شرط «کارافتادگی والدین» و ضرورت استفاده از خودرو برای خانواده‌ای که بیماری با حال وخیم جسمی دارد تا ضرورت «داشتن دو فرزند» به علاوه شرط تاهل برای اخذ گواهینامه!( خبرگزاری تسنیم به دنبال مستنداتی در این باره بوده و پیگیری‌ها در این دو مورد مشخص ادامه دارد.)

سرگردانی و گلایه‌های به حق مهاجرین افغانستانی در موضوع گواهینامه با وجود نبود قانونی درست و تناقض‌ها در صحبت با رسانه‌ها همچنان ادامه دارد و این موارد تنها بخشی از مشکلات کسانی بوده که با مراجعه به اداره گذرنامه نه تنها گره‌ای از کار آنها باز نشد بلکه با مانع تراشی‌های پیاپی گره گواهینامه هر روز کور و کورتر شده است.

در نهایت چند روز گذشته در دیدار با «سرهنگ نودهی» رئیس پلیس گذرنامه خراسان‌رضوی این مشکلات عنوان شد.

وی به «تسنیم» درباره حجم مراجعات بسیار و موفقیت تعداد انگشت شماری در اخذ گواهینامه، ضمن تائید این موضوع گفت: بله درست است که شرط تأهل برداشته شده اما ما هم «ملاحظات خاص» خودمان را داریم، در اینجا روزی 10 نفر که هم مجرد هستند و هم اقامتشان حداقل 6 ماه اعتبار دارد مراجعه می‌کنند اما سه یا چهار نفرشان موافقتنامه می‌گیرند، دیگران خیر...

وی در مورد این موضوع توضیح دیگری نداد و فقط علت را ملاحظات خاص پلیس عنوان کرد.

حالا سؤال اینجاست که اگر این شرط لغو شده، پس چرا مشمول همه نمی‌شود؟ و اگر ملاحظات خاصی واقعا وجود دارد پس چرا اعلام نمی‌شود که مثلا «احمد» و «محمود» مراجعه نکنند و اساسا این سوال مطرح می‌شود چرامسئولان حوزه مهاجرین در قبال اظهارات خود مسئولیت‌پذیر نیستند، چه در مورد اجرایی شدن آن و چه در این مورد که بعد از سخن و صحبت آنها چه فضایی میان مهاجرین ایجاد می‌شود... فضایی که ادامه همه سرگردانی‌ها، اذهانی پر از سوال و تناقض و در نهایت به نتیجه نرسیدن و ناامیدی محض است...

نکته‌ای ظریف در میان این مباحث خودنمایی می‌کند که نباید از آن غافل شد و آن این است که آیا ایجاد شرایط سخت برای اخذ گواهینامه و چنین مانع‌تراشی‌هایی برای این موضوع و یا مسائل دیگر مرتبط با مهاجرین در راستای قانون‌مداری بوده و یا جامعه مهاجر را آبستن بی‌قانونی‌ها می‌کند؟

نکته حائز اهمیت دیگر این است که متأسفانه یک وحدت رویه‌ای میان متولیان حوزه مهاجرین دیده نمی‌شود و این یک و بام و دو هوایی در رفتار مسئولان عاقبت خوشی ندارد، البته این موضوع نمونه‌های عینی زیادی دارد، در مسئله شرط تأهل چند مسئول با توضیحاتی که هیچ همخوانی آنچه در ادارات گذرنامه رخ می‌دهد ندارد...

بنظر می‌رسد در شرایطی که عموم مهاجرین از روند قانونی اخذ گواهینامه استقبال می‌کنند، بستری مناسب باشد تا متولیان امر گره‌های موجود را در مسیر تسهیل امور باز کرده تا پس از گذشت زمانی آثار این حرکت قانونی در جامعه همه را متوجه خود کند.

مهاجرین افغانستانی خواستار حضور قانونی و استفاده قانونی از امکانات هستند اگر این دوگانگی‌ها و بی‌سلیقگی‌های مدیریتی در رأس مدیران میانی پایان یابد.

  پربازدید ترین