• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست گروه تماس سازمان شانگهای در مورد افغانستان برگزار شد

نشست گروه تماس سازمان شانگهای در مورد افغانستان برگزار شد

نشست گروه تماس سازمان همکاری های شانگهای در مورد افغانستان به میزبانی روسیه برگزار شد.
در خبرنامه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که این نشست با حضور معین های وزارت امور خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای در مقر وزارت امور خارجه روسیه در شهر مسکو برگزار شده است.
افغانستان عضو ناظر این سازمان است و هیئت اعزامی افغانستان به ریاست حکمت خلیل کرزی معین وزارت خارجه در این نشست شرکت کرده است.
 گفته شده است که در جلسه سران این سازمان که به تازگی در شهر آستانه قزاقستان برگزار گردید، اعضای سازمان همکاری های شانگهای فیصله کردند تا نشست های گروه تماس در مورد افغانستان را به عنوان یک روند مشورتی از سر بگیرند.
مطابق با این فیصله، نشست های گروه تماس به منظور کمک به افغانستان  در امر مبارزه با دهشت افگنی، مواد مخدر، و جرایم صورت می گیرد تا افغانستان را در راستای انکشاف پایدار در چارچوب همکاری های اقتصادی سازمان شانگهای کمک کنند.
در نشست مسکو، حکمت خلیل کرزی راه هایی را که اعضای این گروه می توانند از افغانستان حمایت کنند مطرح کرده است.
در نظر گرفتن ریاست دایمی جلسات گروه به شکل مشترک برای افغانستان، عضویت کامل افغانستان در این سازمان، همکاری با افغانستان در راستای از بین بردن پدیده تروریزم، تشویق گروه های مخالف مسلح به روند صلح، توسعه تجارت، ترانزیت، و سرمایه گذاری در افغانستان، پیشنهادهایی بود که معین وزارت امور خارجه بیان کرده است.
وزارت امور خارجه افزده است که قرار است  نشست بعدی گروه تماس در اواخر سال  1396 در چین برگزار شود.
سازمان همکاری‌های شانگهای در سال 1380 توسط چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان دارای ایجاد گردید. در حال حاضر افغانستان، ایران، پاکستان، هند، بلاروس و مغولستان عضو ناظر این سازمان و کشورهای ترکیه و سریلانکا نیز جایگاه «شریک مکالمات» آن را بدست آورده‌اند.

  پربازدید ترین