• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزیده ای از سخنان معین وزارت خارجه در گروه تماس به میزبانی مسکو

گزیده ای از سخنان معین وزارت خارجه در گروه تماس به میزبانی مسکو

حکمت خلیل کرزی معین وزارت امور خارجه پنج راه مشخص را که چگونه گروه تماس میتواند از افغانستان حمایت نماید مشخص ساخت.  
معین وزارت خارجه از اعضای سازمان همکاریهای شانگهای خواست تا برای افغانستان ریاست مشترک دایمی جلسات گروه تماس را درنظر گیرند چون هدف عمده و اساسی این گروه بلند بردن همکاریها با افغانستان و کمک نمودن در حل چالشهای که افغانستان و منطقه با آن دست و گریبان اند میباشد، که  بسیاری از کشورها با این پیشنهاد موافقه نمودند.
آقای کرزی علاقه مندی افغانستان را در بدست آوردن عضویت مکمل سازمان همکاریهای شانگهای تصریح کرد که با اتفاق آرا توافق شد تا روی آن غور شود.
حکمت خلیل کرزی همچنان روی تروریزم به عنوان تهدید امنیتی مشترک تأکید ورزید و از اعضای این سازمان خواست تا مشترکاً با افغانستان در قلع و قمع این پدیده همکاری کنند.
 وی روی اهمیت صلح و آشتی تحت رهبری و مالکیت افغانها صحبت نمود و از اعضای این سازمان خواست تا با استفاده از نفوذ شان روی گروه های شبه نظامی، آنها را به میز مذاکره جهت انجام گفتگوهای صلح حاضر سازند.
حکمت خلیل کرزی نقش مهم سازمان همکاریهای شانگهای را در همکاری با افغانستان ارزنده دانسته و اضافه نمود که این کمک و همکاری میتواند ظرفیت های اقتصادی این کشور را برجسته ساخته و از طریق تجارت بیشتر، ترانزیت، و سرمایه گذاری اقتصاد افغانستان را با اقتصادهای کشورهای عضو این سازمان مدغم سازد.
جمهوری خلق چین پیشنهاد نمود تا جلسهٔ بعدی گروه تماس را در اواخر سال 1398 میزبانی کند که این پیشنهاد از طرف اشتراک کننده گان،  به حیث یک گام مثبت برای استفاده از میکانیزمهای گوناگون همکاری، مورد استقبال قرار گرفت.

  پربازدید ترین