• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتمر: افغانستان پناهگاه گروه های تروریستی نیست

اتمر: افغانستان پناهگاه گروه های تروریستی نیست

 نیروهای شورشی درنظر دارند که از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه بروند. افغانستان پناهگاه گروه‌های تروریستی نیست و کشورهای آسیای میانه این شهامت را ندارند که بگویند پناهگاه تروریستان کجا است .
در مدت هفت سال گذشته شمار تروریست ها در افغانستان سه برابر افزایش یافته است.
حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی امروز پنجشنبه در پایان سیمیناری با حضور جنرالان نظامی در کابل گفت: افغانستان با تنها با هراس افکنان داخلی در جنگ نیست و از هر چهار هراس افکن یکتن آن شهروند خارجی اند.
افغانستان هیچ زمانی از هراس افکنان حمایت نکرده و هراس افکنان و حامیان آنها تهدید جدی برای نظم جهانی پنداشته می شوند.
وی افزود: مبارزه با فساد و هراس افکنی دو خواست اساسی جامعه جهانی از افغانستان می باشد. در مساله مبارزه با تروریزم مردم افغانستان نشان دادند که در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارند.
وی خطاب به جنرالان نظامی گفت که در سال های گذشته بیش از صد هزار نیروهای خارجی در افغانستان در کنار افغان ها می جنگیدند اما حالا نیروهای افغان در برابر هراس افگنان که شمار شان سه برابر افزایش یافته است، به تنهایی ایستادگی و جنگ می کنند.
حنیف اتمر در این نشست به جنرالان نظامی اضافه کرد: هفت سال پیش که او وزیر داخله بود، 380 هزار نظامی افغان و نزدیک به 140 هزار نظامی خارجی حضور داشتند که رهبران آنان (خارجی ها) به رهبری افغانها در جنگ باورمندی نداشتند اما رهبران افغان این باور را داشتند.
مشاور شورای امنیت ملی در ادامه ابراز داشت که خارجی‌ها این اعتبار را پیدا کرده اند که افغان‌ ها در جنگ با تروریزم نسبت به هر کشور دیگر، در کنارشان با شهامت و آخرین نفس می ‌ایستند و می‌ جنگند.
به گفته او تروریست های خارجی در افغانستان یا با القاعده و گروه موسوم به داعش ارتباط دارند و یا به شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای همانند جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و گروه‌های تروریستی پاکستانی همانند لشکر طیبه، جیش محمد و تحریک طالبان پاکستان مرتبط هستند.
آقای اتمر گفت خروج نیروهای خارجی از افغانستان و انتقال مسوولیت تأمین امنیت این کشور به نیروهای افغان و همچنین کاهش سرسام‌آور نیروهای هوایی در افغانستان، زمینه را برای ورود تروریست ها از کشورهای منطقه به افغانستان فراهم کرد.
اکنون نیروهای تروریستی در حال جلب و جذب نیرو از کشورهای آسیای میانه و آسیای شرقی نیز هستند.
مشاور امنیت ملی افغانستان گفت نیروهای شورشی درنظر دارند که از طریق خاک افغانستان به کشورهای آسیای میانه وارد شوند. افغانستان پناهگاه گروه‌های تروریستی نیست و کشورهای آسیای میانه نیز این شهامت را ندارند که بگویند پناهگاه تروریستان کجا است.
اتمر اضافه کرد: قابلیت و آمادگی جنگی نیروهای امنیتی افغانستان موضوع دیگری است که به گفته او همکاران بین‌المللی افغانستان از این بابت نگرانی دارند. به گفته او آنان می‌خواهند همان تعداد سرباز و تجهیزات جنگی که گزارش داده می‌شود، در جبهه وجود داشته باشند و پدیده "سربازان خیالی" از بین برود.

  پربازدید ترین