• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خط دیورند از لحاظ حقوقی یک بحث تمام شده است

خط دیورند از لحاظ حقوقی یک بحث تمام شده است

آقای کرزی امروز در کنفرانس خبری اش گفت: "من هیچگاه خط دیورند را به عنوان مرز رسمی نمی پذیرم و هیچگاه نخواهم پذیرفت"
آقای کرزی می داند که بحث خط دیورند از لحاظ حقوقی یک بحث تمام شده است، به لحاظ تاریخی زمان زیادی از آن گذشته است. آقای کرزی می داند که پاکستان از مرز دیورند هم این طرف تر آمده است و این که افغانستان بتواند پیشاور، اتک و چترال را به خاک افغانستان ملحق بسازد ناشدنی و امکان ناپذیر است. پاکستان مرز را سیم خاردار کشیده و شروع به حصار کشی کرده است. چرا کرزی با پاکستان اعلام جنگ نمی کند، اگر این قدر جسور است؟
آقای کرزی و شوونیست ها فقط و فقط نگران این هستند که اگر این مرز بسته شود از ملیشه ها و نیروهای قبایلی آن سوی مرز نمیتوانند برای سرکوب اقوام دیگر استفاده کنند.
مشکل کرزی مشکل قدرت طلبی و تحکیم سلطه طلبی قومی است. من این را به خوبی می دانم و برای همین در برابر همه ی شوونیست ها منجمله کرزی ایستاده ام و مقابله می کنم.
باور من این است که جاری شدن قانون بر این مرز که از نظر این جانب، کنگره ی ملی و اکثریت قاطع مردم افغانستان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است، امکان ادامه ی سلطه گری به وسیله ی شوونیست های پشتون بر اقوام دیگر، یا به شدت تضعیف می گردد، روبه به افول می گذارد و یا هم منتفی می گردد. با توجه به این موضوعات و نیز اسناد حقوقی مرز دیورند مرز رسمی است و ما برای جاری شدن قانون بر این مرز مثل مرزهای دیگر کشور مان تاکید می کنیم.
آقای کرزی!
اگر به آن چه می گویی باور داری و منافقت نمی کنی، اگر قواله و سند شرعی و حقوقی در باره ی این مرز در دست داری چرا به سازمان ملل و قدرت های که در کابل هستند رسماً و کتباً شکایت نمی کنید و اقامه ی دعوا نمی نمایید؟ دو دوره رییس جمهوری بوده اید چرا همان زمان تکلیف این مرز را روشن نکردید؟
بگذارید آشکارا بگویم همینجا هم دروغ می گویید و مردم را فریب می دهید.

لطیف پدرام

  پربازدید ترین