• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ششمین دور گفت‎وگوهای چهارجانبه امروز در عمان برگزار می‎شود

ششمین دور گفت‎وگوهای چهارجانبه امروز در عمان برگزار می‎شود

وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید که قرار است امروز ششمین دور نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در مسقط، پایتخت عمان برگزار شود.
احمد شکیب مستغنی، سخن‎گوی وزارت امور خارجه می‎گوید که در این نشست، معیینان سیاسی این کشورها شرکت خواهند کرد و در بارۀ چگونگی عملی شدن تعهدات این کشورها به ویژه پاکستان گفت وگو خواهد شد.
گفته می‎شود نماینده یی از شورای عالی صلح نیز در این نشست شرکت می کند.
سخن‎گوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: «معین وزارت امور خارجه با یک هیئت و نماینده شورای عالی صلح به عمان رفته اند. این نشست امروز برگزار می‎شود؛ هدف، تعهداتی است که در نشست های گذشته پاکستان از بهر گفت وگوها در این نشست، تعهد نموده بودند.»
پیش از این کابل، اسلام آباد، بیجینگ و واشنگتن، پنج نشست را در بارۀ گفت وگوهای صلح با طالبان و مبارزه با هراس افگنی برگزار کرده بودند و نقشۀ راۀ صلح را نیز ترسیم نموده بودند، اما پس از این نشست ها پاکستان به تعهد شکنی متهم شد که این کشور در مبارزه با هراس افگنی و نکشاندن طالبان به میز گفت وگوهای صلح همکاری نکرده است. از همین رو این روند متوقف شده بود.
محب اشرف، کارشناس روابط بین الملل بیان داشت: «بهتر این است که در این نشست تعهد شود که عملأ در برابر تروریزم مبارزه می شود.»
با این همه، نماینده گان در شورای ملی به این نشست ها امیدوار نیستند.
عبدالرحمن اچکزی، عضو مجلس سنا اظهار داشت: «حکومت باید معلوم کند که این نشست ها چه وقت نتیجه می دهند.»
نخستین نشست چهار جانبۀ صلح میان افغانستان پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا در حاشیۀ نشست قلب آسیا در سال دو هزارو پانزده میلادی برگزار شد. پس از آن این کشورها چهار نشست دیگر را در کابل و اسلام آباد در بارۀ گفت وگوهای صلح برگزار کردند که نتیجه نداشت.

  پربازدید ترین