• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هم‎صدایی مجلس با کرزی؛ لویه جرگه می‎تواند از بحران جلوگیری کند

هم‎صدایی مجلس با کرزی؛ لویه جرگه می‎تواند از بحران جلوگیری کند

شماری از اعضای مجلس نماینده‎گان ادعا دارند که حلقاتی در کشور، تلاش دارند تا طالبان را به پشتیبانی از داعش وادار کنند و صف واحدی در برابر نیروهای امنیتی، تشکیل دهند.
این نماینده‎گان تأکید دارند این پروژه از سوی پاکستان در حال اجرا است و باید برای رفع بحران‎ها و رسیده گی به این معضل، لویه جرگه برگزار شود.
محمود سلیمان خیل، عضو مجلس نماینده گان در این باره گفت: «خبر طالبان را به شما می کنم که طالبان به من گفتند که به آنان هدایت داده شده است که باید با داعش یک جا شوند.»
عبدالرحمان رحمانی، عضو دیگر مجلس نماینده گان نیز افزود: «فعلأ در افغانستان پروژه طالب ختم می شود، پروژه داعش سازی جریان دارد بروید ببینید که در خوگیانی چی کپ است، در شمال چی گپ است.»
با این همه، شماری دیگر از اعضای مجلس نماینده گان از وضعیت کنونی کشور که به باور آنان «خطرناک» است، نگران اند.
آنان می‏ گویند که افغانستان به مرکز رقابت‏ ها مبدل شده است.
عبدالرحیم ایوبی، بیان داشت: «با خیرات و حمایت شرق و غرب و یا چین و روس و یا با آوردن باروت و مرمی، این وطن را جور کرده نمی توانیم.»  
ظاهرقدیر نیز اظهار داشت: «آن چه که بنام پروسه صلح جریان دارد یک خبرهوایی است این ها همه کارهای سیستماتیک استند، در گذشته جنگ در سرحدات کشور بود، اما حال این جنگ به جنگ منطقه مبدل شده است.»                      
اما، وزارت دفاع ملی با اشاره به راهبرد امنیتی امریکا، آن را در اوضاع کنونی به سود کشور می‎داند و به سرکوب مخالفان مسلح تأکید می ورزد.
دولت وزیری، سخن گوی وزارت دفاع ملی تصریح کرد: «سی و پنچ تا چهل درصد در تحرکات دشمن کاهش آمده است و دو علت دارد، یکی استراتیژی جدید ایالات متحده امریکا و دوم تلفات بسیار زیاد مخالفین.»
با این وجود، شماری از نماینده گان اما، با برگزاری لویه جرگه مخاف اند. آنان استلال می کنند که برگزاری لویه جرگه در شرایط کنونی نمی تواند پاسخ گو باشد.

  پربازدید ترین