• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ششمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه برای صلح افغانستان در عمان برگزار شد

ششمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه برای صلح افغانستان در عمان برگزار شد

ششمین دور نشست گروه هماهنگی چهارجانبه به درخواست اسلام آباد در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.
در این نشست افغانستان، پاکستان، چین و امریکا روی چگونگی از سرگیری گفتگو های صلح، مبارزه با هراس افگنی و از بین بردن لانه های هراس افگنان در خاک پاکستان، رایزنی کردند.
وزارت خارجه کشور می گوید اسلام آباد تعهدات تازه در این نشست داشته اما نتیجه و توافقات احتمالی این نشست تاکنون روشن نیست.
صبغت الله احمدی، معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت: “مواردی چون گفتگو های صلح، کشاندن طالبان به میز مذاکره، مبارزه با تروریزم و برکندن پایگاه های اصلی تروریزم آنطرف مرز در قلم پاکستان است.”
در سومین دور نشست چهارجانبه در اسلام‌آباد که در 17 دلو 1394 نقشه راهی برای آغاز گفتگوهای صلح بین دولت افغانستان و گروه‌های هراس افگن به تصویب رسیده بود اما در نشست های چهارم و پنجم چهارجانبه اسلام اباد به تعهدات اش عمل نداشت؛ آنچه که روابط کابل و اسلام آباد را تنش زا ساخت. این بار اما پاکستان تعهدات تازه برای افغانستان داشته در کنار این که گفته به تعهدات قبلی اش نیز عمل خواهد کرد.
آقای احمدی اضافه نمود که: “این بار پاکستان تعهدات جدید دارد و حالا ظاهراً به تعهدات قبلی که سپرده بودن نیز عمل میکنند.”
نتیجه و توافقات احتمالی نشست چهارجانبه مسقط تاکنون روشن نیست اما حکومت افغانستان می گوید در این نشست در برابر اسلام آباد خیلی جدی است.
میربت خان منگل، عضو مجلس نمایندگان نیز گفت: “به هر صورت باید با پاکستان در خیلی موارد به توافق برسند. اگر این دیپلوماسی قوی را داشته باشند.”
گفته می شود که تصمیم برگزاری نشست مسقط در جریان سفر اخیر قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل گرفته شده آنهم پس از فشار های تازه واشنگتن بر اسلام آباد در چهارچوب راهبرد تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا.

  پربازدید ترین