• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استراتژی آمریکا در افغانستان پیامی جز ادامه جنگ ندارد و مقابل راهبرد آمریکا در افغانستان می ایستم

استراتژی آمریکا در افغانستان پیامی جز ادامه جنگ ندارد و مقابل راهبرد آمریکا در افغانستان می ایستم

رئیس جمهور پیشین کشورمان گفت: راهبرد آمریکا درباره افغانستان، پیامی جز ادامه جنگ ندارد؛ این در حالی است که مردم افغانستان صلح می خواهند و من به همین دلیل به شدت مقابل این راهبرد آمریکا می ایستم.
حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور که برای شرکت در همایش بین المللی «ایران و مناطق پیرامونی» و «سومین همایش بین المللی افغانستان» عصر روز دوشنبه (1 عقرب) به تهران سفر کرده، عصر روز سه‌شنبه(2 عقرب) از شورای راهبردی روابط خارجی ایران دیدار کرد.
حامد کرزی با حضور در شورای راهبردی روابط خارجی ایران، در نشستی تخصصی با موضوع "آخرین تحولات افغانستان و مناسبات با ایران" با حضور سید کمال خرازی، رییس و جمعی از کارشناسان این شورا شرکت کرد. ضرار احمد مقبل وزیر پیشین امورخارجه، کریم خرم رییس دفتر پیشین حامد کرزی، دکتر نصیراحمد نور سفیر افغانستان در ایران و همچنین محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در این نشست حضور داشتند.
حامد کرزی در سخنانی در این نشست، با اشاره به روابط دیرینه افغانستان و ایران، گفت که "ما مردم افغانستان وقتی از ایران یاد می‌کنیم، می‌گوییم کشور هم زبان، هم دین و هم فرهنگ. ما پیوندهای انسانی بسیار زیادی با هم داریم."
وی تاکید کرد که ایران از پیشتازان حمایت از افغانستان بوده و کوشش نموده مذاکرات افغانستان و پاکستان انجام شود و اثرات حضور آمریکا در افغانستان دیده نشود. ایران پول زیادی به افغانستان داد و ما قدردان هستیم.
حامد کرزی با اشاره به تحولات داخلی و نیازهای کنونی افغانستان، افزود: برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان، انتخابات ریاست جمهوری و برگشتن افغانستان به حاکمیت ملی، همچنین داشتن همکاری فکری و عملی کشورهای بزرگ، همسایگان و منطقه و تلاش برای دستیابی به وفاق ملی در افغانستان و انجام مذاکره با آمریکا برای ارائه خواست واقعی مردم برای دستیابی به توافق، از جمله خواسته‌های ما است.
وی گفت: "جمع زیادی از مردم پس از حمله شوروی، به ایران مهاجرت کردند و ما از شما برای پناه دادن به آن ها به ویژه برای دادن اجازه تحصیل به آن ها از شما قدردانی می‌کنیم. امیدواریم با همکاری شما افغانستان دارای صلح و امنیت شود و شاهد پیشرفت آن باشیم".
رییس جمهور پیشین در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص استراتژی ترامپ و این که او پاکستان را عامل جنگ می‌داند و اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در سفر به پاکستان و این که آیا واقعا آمریکا با شبکه حقانی مقابله خواهد کرد، گفت: "استرتژی آمریکا در خصوص افغانستان پیامی جز ادامه جنگ ندارد. مردم افغانستان صلح می‌خواهند و من شدیدا در مقابل این استراتژی می‌ایستم".
وی ادامه داد: "اظهارات امروز آمریکا در قبال پاکستان تکراری است. آمریکا در معاملاتی که با پاکستان دارد، دچار اختلاف شده است. مثلا اینکه پاکستان در پروژه "یک کمربند، یک جاده" با چین وارد تعامل شده و این امر باعث نارضایتی آمریکا شده و آن ها دغدغه مقابله با تروریسم ندارند".
حامد کرزی در مورد حضور داعش در خاک افغانستان نیز افزود: "داعش کاملا پدیده‌ای خارجی با تربیت و اهداف خارجی است. ما به هیچ عنوان داعش را برخواسته از خاک افغانستان نمی‌دانیم".
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مسائل و اختلافات ایران و افغانستان در حوزه آب چطور پیش می‌رود؟ و این‌که گفته می‌شود جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود؟ گفت: "ما دو کشور دوست هستیم و می‌خواهیم روابط دوستانه و همسایگی ما ادامه یابد، ولی امروز کابل و افغانستان خشکی را تجربه می‌کنند، ولی ما هر زمان آب زیادی داشته باشیم، به ایران منتقل خواهیم کرد. امروز خود افغانستان با خشکی و کم آبی رو به رو است".
رییس جمهور پیشین کشور ادامه داد: "شاید بین همه کشورها جنگ آب باشد، ولی بین ایران و افغانستان همکاری آب خواهد بود". این پاسخ کرزی با تشویق حاضرین در مجلس همراه شد.
کرزی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد نزدیک شدن روابط عربستان و پاکستان تاکید کرد: "هر دو کشور عربستان و پاکستان از دوستان دیرینه ما هستند و ما از ارتباطات و پیشرفت‌های جدید آن ها استقبال می‌کنیم و امیدواریم که برادری خود را محکم‌تر کرده و این دوستی به نفع جامعه اسلامی افغانستان و امت اسلامی باشد".
در این نشست، سید کمال خرازی، مساله تروریسم و حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان را از مهمترین مشکلات این کشور دانست و گفت: "واژه اشغالگر را استفاده می‌کنم، زیرا عملا آمریکایی‌ها در افغانستان به جان و مال مردم و به خانه‌هایشان تجاوز کرده و با پهپادهای‌شان به مراسم مردم حمله می‌کنند."
رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ادامه داد: "اگر آمریکا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان بود، این کارها را نمی‌کرد و مردم افغانستان از نیرویی که برای حمایت آمده، حمایت می‌کرد".
وی گفت: "حضور در افغانستان برای درازمدت هدفی استراتژیک برای مقابله با ایران، چین و روسیه است. ملت افغانستان با دست خالی شوروی را از خاک خود بیرون راندند، پس نیازی به حضور بیگانه ندارند. علاوه بر طالبان، امروز داعش در افغانستان رو به گسترش است و هر روز خبر کشته شدن انسان‌های بی‌گناه در این کشور را می‌شنویم. مردم ‌افغانستان نه به اتکا اشغالگران، بلکه به اتکای نیروی خودشان باید مشکلات را حل کنند".
او با بیان این‌که کرزی از شخصیت‌های تأثیرگذار در افغانستان است، گفت که امیدوار است در این سفر مذاکرات خوبی با مسوولان وزارت خارجه و رییس‌جمهور داشته باشد و از صحبت‌های او استفاده لازم شود.
این نشست در شورای راهبردی روابط خارجی ایران در حالی برگزار شد که امروز سومین همایش بین المللی افغانستان از سوی مرکز آموزش و پژوهش های وزارت امورخارجه این کشور در تهران برگزار شده است.

  پربازدید ترین