• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بندر چابهار از اهمیت استراتژیک در ترانزیت منطقه برخوردار است

بندر چابهار از اهمیت استراتژیک در ترانزیت منطقه برخوردار است

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: چابهار نقشی عمده و کلیدی در بحث ترانزیت بین ایران و کشورهای پیرامون آن دارد و این کشور با تمام توان و جدیت تلاش می کند تسهیلات، امکانات و زیرساخت های لازم را در این بندر فراهم کند.
هفته گذشته دو محموله گندم اهدایی از طرف هند، با پهلو گرفتن در بندر چابهار، به سوی افغانستان حرکت کرد و به ولایت نیمروز رسید. بندر چابهار از یک موقعیت مهم و استراتژیک برای اتصال دریایی افغانستان به هند و اروپا از یک مسیر کوتاه و مصوون برخوردار است، به خصوص پس از کارشکنی های سال های اخیر پاکستان برای استفاده افغانستان از بنادر کراچی و گوادر در این کشور.
وی خاطرنشان کرد که بندر چابهار می تواند یک نقش عمده و اساسی را در بحث ترانزیت میان کشورهای منطقه، از هند گرفته تا آسیای مرکزی و حتی روسیه بازی کند و لذا روند آمادگی این بند با جدیت دنبال می شود.
دکتر قاسمی ادامه داد که مذاکرات مقام های جمهوری اسلامی ایران در خصوص بندر چابهار با کشورهای مختلف ذی نفع ادامه دارد و امیدوار اند این بندر هرچه زودتر بتواند نقش استراتژیک خود را در منطقه ایفا کند و نهایتا به توسعه و ثبات، امنیت، توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر در برخی از نقاط پیرامون ایران کمک کند.

  پربازدید ترین