• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از فرصت غیر قابل تمدید و هزینه های طرح آمایش 12 تا صدور گواهینامه رانندگی برای دارندگان کارت آمایش

از فرصت غیر قابل تمدید و هزینه های طرح آمایش 12 تا صدور گواهینامه رانندگی برای دارندگان کارت آمایش

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، طی یک نشست خبری با تاکید بر جایگاه اطلاع رسانی درست در خصوص روند اجرای طرح آمایش 12 مهاجرین افغانستانی گفت: از آغاز این طرح در پانزدهم ماه آبان/ عقرب تا روزگذشته، از مجموع یک صدو پنجاه هزار مهاجر افغانستانی ساکن خراسان رضوی دارای کارت آمایش مرحله یازدهم، 52027 نفر با شرکت در این طرح نوبت دریافت کرده اند و برای 21766 نفر از این افراد کارت مرحله دوازدهم چاپ و توزیع شده است .

فرصت غیر قابل تمدید و هزینه های طرح آمایش 12
محمد عجمی ؛ مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای طرح های آمایش کشوری می باشد، خاطر نشان کرد: مهاجرین افغانستانی فقط تا پایان ماه جاری(آذر/ قوس) فرصت دارند تا در طرح آمایش دوازدهم شرکت و کارت های خود را تعویض نمایند.
وی متذکر شد: این مهلت قابل تمدید نخواهد بود و پس از پایان ماه جاری، خدمات فقط به دارندگان کارت آمایش مرحله دوازدهم ارائه می شود.
این مقام مسوول با اشاره به هزینه های دریافتی از مهاجرین جهت شرکت در آمایش مذکور، اظهار داشت: برای هزینه خدمات شهری ازسرپرست خانواده یکصد هزار تومان دریافت می شود و به ازای هر نفر عضو خانواده نیز سی هزار تومان به این مبلغ اضافه می شود.
عجمی یاد آور شد که 13 گروه از مهاجرین از پرداخت عوارض شهری معاف می باشند که لیست این گروه ها در دفاتر کفالت موجود می باشد
وی افزود: سی هزار تومان بابت چاپ هر کارت دریافت می شود و نفری بیست و پنج هزار تومان هم از سوی دفاتر کفالت بابت خدمات دهی از مهاجرین اخذ می گردد.
مشاور والی خراسان رضوی گفت: بر اساس دستور العمل ابلاغ شده از سوی دولت ، با واگذاری ارائه خدمات به بخش خصوصی، هزینه ها از شخص متقاضی چی ایرانی یا مهاجر افغانستانی دریافت می شود.
محمد عجمی میزان دریافتی از مهاجرین را با توجه به وضعیت ضعیف اقتصادی اکثر مهاجرین زیاد عنوان کرد ، گفت: در دستور العمل اولیه این مبلغ پنجاه هزار تومان بود،که این مبلغ به نصف کاهش یافته است، و تمام هزینه های دفاتر کفالت از همین ناحیه پرداخت می گردد.
وی بیان داشت برخی از مسوولین دفاتر کفالت هنگام مراجعه کسانی که به عتبات مشرف شده اند ، مبلغی را از آنها دریافت یا به آنها باز میگرداند که این وجه بر اساس نرخ دالر در زمان اخذ ویزای عراق برای مهاجرین می باشد.

تعیین سرپرست جدید
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: با توجه به تمهیدات صورت گرفته، خانواده هایی که سرپرست آنها بنا به دلایلی دیگر در ایران حضور ندارند، گواهی هم مبنی بر فوت یا طلاق در اختیار خانواده ها نیست، اعضای دیگر می توانند مادر یا برادر بزرگتر همان خانوار را به عنوان سرپرست معرفی نمایند.

تغییر وضعیت
آقای عجمی در خصوص کسانی که متقاضی تغییر وضعیت و تبدیل کارت های خود به پاسپورت هستند، نیز گفت: این افراد پس از شرکت در طرح آمایش دوازدهم و دریافت کارت جدید به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه نمایند. وی گفت: تغییر وضعیت برای کسانی که ازدواج کرده اند، به صورت انفرادی هم انجام می شود و نیاز نیست که تمام اعضای خانوار، تغییر وضعیت دهند.

طرح سرشماری
این مقام مسوول اعلان کرد: از ماه دلو سال 95 تا ماه اسد سال 96 ، هفتاد و سه هزار نفر در طرح سرشماری در چارچوب شرایط در نظر گرفته شده، در طرح سرشماری شرکت و رسید دریافت کرده اند.
وی متذکر شد که تاکنون در خصوص نوع مدرکی که برای این افراد در آینده داده خواهد شد، تصمیمی اتخاذ نشده و مذاکرات بین مقامات دو کشور جریان دارد.

صدور گواهینامه رانندگی
محمد عجمی در خصوص صدور گواهینامه رانندگی برای دارندگان کارت آمایش اظهار داشت: مصوبات کلان کشوری با حضور وزیر کشور/ داخله در این خصوص اتخاذ شده است، و پس از هماهنگ های لازم بین ادارات مربوطه از جمله پولیس راهنمایی و رانندگی، پولیس مهاجرت و ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، روند اجرایی صدور گواهینامه برای دارندگان کارت آمایش آغاز می شود.

عتبات عالیات
وی همچنین گریزی به اعزام مهاجرین افغانستانی و عراقی به عتبات عالیات در اربعین حسینی زد و گفت: امسال از مجموع 32 هزار نفری که پیش ثبت نام کرده بودند، بیست و یک هزار نفر با تکمیل روند اداری به عتبات عالیات مشرف شدند.
او همچنین متذکر شد که در این ایام در حدود 24 هزار تبعه افغانستان هم به صورت ترانزیت با عبور از خاک ایران وارد عراق شدند که روند بازگشت آنها در این روزها جریان دارد.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی، تصریح کرد: کسانی که نسبت به دریافت وجه و هزینه هایی که توسط دفاتر کفالت از آنها دریافت می کند، شکایتی دارند می توانند برای روشن شدن موضوع و پیگیری مطالبت خود در خراسان رضوی با شماره تلفن 05138943403 مربوط به بازرسی انجمن صنفی دفاتر کفالت تماس بگیرند یا به صورت مکتوب شکایت خود را در صندوق هایی که به همین منظور در دفاتر کفالت در نظر گرفته شده، بیاندازند

  پربازدید ترین