• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترامپ رسما قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد

 ترامپ رسما قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا به صورت رسمی، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به رسمیت می شناسد و کارهای انتقال سفارت از تل آویو به این شهر بلافاصله شروع خواهد شد.

ترامپ گفت زمانی که من به ریاست جمهوری رسیدم، قول داده بودم به چالش های جهانی با چشمی باز و تفکری بسیار جدید نگاه کنم. نمی توانیم با همان دیدگاه های ناکام گذشته مشکلات را حل و همان راهبردهای شکست خورده گذشته را تکرار کنیم. همه چالش ها نیازمند رویکردی جدید هستند. اعلام امروز من، شروعی جدید برای رویکردی جدید برای منازعه بین اسرائیل و فلسطینی هاست.

وی در ادامه افزود: در هزار و نهصد و نود و پنج، کنگره قانون سفارت قدس را تصویب کرد که از دولت فدرال می خواست سفارت آمریکا را به قدس منتقل کند و این شهر را به عنوان سفارت اسرائیل به رسمیت بشناسد. این قانون با اکثریت قاطع دو حزبی تصویب و شش ماه بعد با رأی یکپارچه سنا تایید شد ولی در بیست سال اخیر، هر کدام از روسای جمهور پیشین با تعلیق این قانون، از انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل سر باز زدند. روسای جمهور این تعلیق را بر اساس این باور صادر کردند که تاخیر در به رسمیت شناختن قدس به سود صلح است. برخی می گویند آنان جسارت لازم را نداشتند ولی بهترین قضاوت آنان بر اساس درکی بود که در آن زمان داشتند.

ترامپ تاکید کرد: بعد از بیش از بیست سال تعلیق، ما به توافق صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها نزدیک نشده ایم و اشتباه است که تصور کنیم تکرار همان فرمول باعث ایجاد نتایجی متفاوت یا بهتر خواهد شد. از این رو، تصمیم من بر این است که زمان آن رسیده است، به صورت رسمی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسیم. در حالی که روسای جمهور پیشین این وعده بزرگ تبلیغاتی را داده بودند، در اجرای آن کوتاهی کردند. امروز من این وعده را محقق می کنم. از نظر من این اقدام به سود منافع امنیت ملی آمریکا و دنبال کردن صلح بین اسرائیل و فلسطینی هاست. این گامی بود که از مدت ها پیش در فرایند صلح و توافق صلحی پایدار باید برداشته می شد. اسرائیل کشوری مستقل است و مانند هر کشور مستقل دیگری، حق دارد پایتختش را انتخاب کند. قبول این واقعیت، شرطی لازم برای رسیدن به صلح است.

وی در ادامه افزود: هفتاد سال پیش بود که آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترومن اسرائیل را به رسمیت شناخت. از آن زمان، اسرائیل پایتخت خود را به عنوان شهر قدس مشخص کرد. پایتختی که مردم یهود در دوران باستان برای خود ساخته اند. امروز قدس مرکز اسرائیل دوران جدید است. این شهر مقر پارلمان اسرائیل، کنست و دادگاه عالی اسرائیل است. این شهر محل استقرار رسمی نخست وزیر و رئیس جمهور اسرائیل است، مرکز بسیاری از وزارتخانه های دولتی است.

ترامپ گفت: دهها سال، روسای جمهور و وزرای خارجه آمریکا و فرماندهان نظامی با همتایان اسرائیلی خود در قدس دیدار کرده اند، همانطور که من نیز در دیدار خود از اسرائیل در اوایل سال جاری انجام دادم. قدس فقط مرکزیت سه دین بزرگ نیست، بلکه امروز مرکزیت یکی از موفق ترین مردم‌سالاری های دنیاست. در هفت دهه گذشته، مردم اسرائیل کشوری ساخته اند که یهودی ها، مسلمانان و مسیحی ها و مردم همه باورها ،آزادانه می توانند زندگی و براساس عقاید و باطن خود عبادت کنند. امروز قدس جایی برای عبادت یهودی ها در دیوار غربی است، جایی که مسیحیان در اطراف آن می گردند و مسلمانان در الاقصی نماز می خوانند و همیشه باید همینطور باشد. با این حال، در طول همه این سالها، روسای جمهوری که نمایندگان آمریکا بودند، نتوانستند به صورت رسمی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند. در واقع ما هیچ پایتختی در اسرائیل را به رسمیت نشناختیم.

ترامپ گفت: ولی امروز ما به صورت روشن این را به رسمیت می شناسیم که قدس پایتخت اسرائیل است. چیزی کم و بیش از قبول واقعیت نیست. همچنین کار درست نیز همین است، کاری که باید انجام می شد. برای همین، همخوان با قانون سفارت قدس، به وزارت خارجه دستور داده ام تا اقدامات لازم را برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را صورت دهد. این کار بلافاصله با استخدام معمار، مهندسان و طراحان صورت می گیرد تا سفارت جدید در زمان تکمیل، احترامی شایسته به صلح باشد. با این اعلام، می خواهم یک مساله را به صورت کامل روشن کنم، اینکه این تصمیم به هیچ عنوان نشانی از انحراف ما از تعهداتمان برای تسهیل توافق صلح نیست.

وی در ادامه افزود: ما توافقی می خواهیم که برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها بزرگ باشد. ما درباره وضعیت نهایی، از جمله مرزهای مشخص درباره حاکمیت اسرائیل بر قدس یا حل و فصل مرزهای مورد اختلاف هیچ نوع موضع‌گیری نمی کنیم. اینها مسائلی هستند که طرف های درگیر باید حل و فصل کنند. آمریکا همچنان به شدت برای کمک در رسیدن به توافق صلحی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد، متعهد است. من می خواهم هر کاری که در حوزه قدرتم باشد انجام دهم تا چنین توافقی به دست آید. بی شک، قدس یکی از حساس ترین موضوعات این گفتگوهاست. آمریکا با حمایت از راه حل دو کشوری، در صورتی که مورد حمایت هر دو طرف باشد، از همه طرف ها می خواهم وضعیت کنونی را در بخش های مقدس در قدس حفظ کنند که حرم الشریف از جمله آنهاست. بالاتر از همه، عمده ترین امید ما صلح است، خواستی جهانی که در ذات هر انسانی است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: با اقدامی که امروز صورت گرفت، من بر تعهد دیرباز دولتم برای آینده صلح و امنیت منطقه تاکید می کنم. قطعا اختلاف و نارضایتی هایی درباره این اعلام وجود خواهد داشت ولی ما اطمینان داریم که در نهایت، با همکاری درباره این اختلاف ها، به صلح و موقعیتی می رسیم که فراتر از درک و همکاری است. این شهر مقدس باید برای انسانیت باشد. چشم دوختن به آنچه که ممکن است باعث نمی شود از نبردهای قدیمی عقب بنشینیم، نبردهایی که کاملا قابل پیش بینی هستند. صلح هرگز از دسترس کسانی که مایل به رسیدن به آن هستند، دور نیست. از این روز، من امروز خواستار آرامش برای میانه روی هستم تا صداهای میانه روانه بر نفرت چیره گردند. فرزندان ما باید از ما عشق و نه درگیری به ارث ببرند.

وی در ادامه افزود: پیامی را ؛ در نشستی تاریخی و فوق العاده در عربستان سعودی که گفتم تکرار می کنم؛ خاورمیانه (غرب آسیا) منطقه ای غنی از فرهنگ، معنویت و تاریخ است. مردم این منطقه با استعداد، مفتخر و متکثر، پویا و قوی هستند. ولی آینده ای فوق العاده که در انتظار این منطقه است، در گروگان خونریزی، غفلت و تروریسم است. در روزهای آینده، معاون من پنس به منطقه می رود تا بر تعهدات ما برای همکاری با طرف های مختلف در خاورمیانه برای شکست دادن افراط گرایی تاکید کند، چیزی که امید و رویاهای نسل آینده را تهدید می کند.

ترامپ گفت: زمان آن رسیده است که بسیاری که صلح می خواهند افراط گرایی را از این میان بیرون رانند. زمان آن رسیده است که همه کشورها و ملل متمدن نه با خشونت که با منطق و گفتگو اختلاف ها را حل کنند و زمان آن رسیده است که صدای جوانان و میانه روها در سراسر خاورمیانه برای خود آینده ای روشن و زیبا را رقم بزنند. از این رو امروز، بار دیگر خود را وقف در مسیر درک متقابل و احترام کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در پایان گفت: امروز بار دیگر درباره همه گمانه زنی های گذشته فکر کنیم، چشم و ذهن خود را بر روی احتمال و احتمالات باز کنیم. در نهایت، از سران منطقه ای می خواهم، خواه سیاسی و خواه دینی، اسرائیلی و فلسطینی، یهودی و مسلمان و مسیحی که در مسیر روشن رسیدن به صلحی پایدار به ما ملحق شوند. ممنون، خدا نگهدار شما، خدا نگهدار اسرائیل، خدا نگهدار فلسطین و آمریکا باشد.

  پربازدید ترین