• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حق نرگس نهان، رد صلاحیت بود

حق نرگس نهان، رد صلاحیت بود

 نرگس نهان با کدام سابقه کاری توانایی مدیریت وزارت معادنی را دارد که از تروریست گرفته تا قدرت های خارجی در حال غارت معادن و ذخایر زیرزمینی هستند  
 اولین گام اشرف غنی برای رسیدن به حکومت تک قومی و متمرکز در قدرت، تضعیف پارلمان و وابستگی هر چه بیشتر نمایندگان به فساد و اقدام دیگر، درگیر کردن کابینه با سرپرستان و حذف وزرای دیگر اقوام بوده است.

در جلسه رای اعتماد به 12 نامزد وزیر که تنها نامزدِ زن رد صلاحیت شد و باقی تایید شدند نه تنها انتقاد تند رسانه ها و شبکه های اجتماعی از دیدگان زن ستیزی در پی داشت بلکه نمایندگان با عکس گرفتن از برگه های رای دهی در پی ارایه سند برای دریافت امتیازها بودند که با توجه به رسوایی های هر روزه این نهاد دور از انتظار نبود.

اما نکته قابل تامل، گستردگی واکنش های تند به حذف تنها نامزد وزیر زن از سوی پارلمان است و بی اعتنایی ها به رای اعتماد نامزد وزیران دو نهاد مهم امنیتی، داخله و دفاع می باشد.

ارگ با استراتژی های حساب شده با تسلط بر نمایندگان، اهداف خود در کابینه را وجهه مشروعیت می بخشد و برای حفظ مقام های به مانند بهرامی و برمک در وزارت های دفاع و داخلی، نرگس نهاد را قربانی کرد تا نگاه های انتقادی معطوف به زن ستیزی در پارلمان شود.

در همین راستا، عروسک خیمه شب بازی ارگ برای دریافت کمترین امتیازها چه خیانت هایی که نکردند چه رسد به فرصت طلایی جلسه های رای اعتماد دادن ها اما رد صلاحیت تنها نامزد وزیر پیشنهادی ارگ، برنامه ای حساب شده تر از ساده انگاری تنها برای زن ستیزی است.

زمانیکه افغانستان از هر سو با تهدید سقوط از سوی گروه های تروریستی مواجه است و اختلاف های درونی بی داد می کند مسیله مهم، زن و یا مرد بودن وزیر نمی باشد بلکه باید فرد با صلاحیت و تهی از آلودگی های قومیتی و فساد وارد کابینه شود.

از سوی دیگر، نرگس نهان جدای از حساب های جنسیتی که همه بر آن تمرکز کرده اند به عنوان یک مقام پیشنهادی از سوی ارگ، مقام مناسب و کاربلد برای وزارتی به مانند معادن و نفت نمی باشد زیرا تخصص و سابقه کاری برای ریاست آن ندارد.

آنهم در کشوری که از گروه های تروریستی گرفته تا هر قدرت و جناحی در حال غارت معادن و سنگ های قیمتی است که توسط شبکه ای قدرتمند مافیا در پس پرده، مدیرت می شود و در حالی که حکومت حتی توان باز پس گیری یک معدن از کشور خارجی و طالب و داعش را ندارد، نرگس نهان چگونه توانایی مدیریت این وزارت را خواهد داشت؟

اینکه یازده نامزد وزیر از سوی پارلمان تایید و تنها نامزد وزیر زن را رد صلاحیت می شود ریشه در بررسی سابقه و برنامه های کاری آنان ندارد بلکه اجرایی دستورات ارگ است تا سیاست همواره حکومت از قربانی کردن برخی وزیران برای به وزارت رسیدن مقام های مشخص اجرایی شود.

حکومت اگر خواهان مقابله با غارت گسترده معادن کشور است یا باید دامنه نفوذ شورشیان در جنوب و شمال را تنگ تر کند که با توجه به طالب دوستی های ارگ نشینان دور از انتظار می باشد و یا وزیری را تعیین کنند که زیر نظر قدرتی به مانند امریکا، سامان دهنده معادن در افغانستان باشد.

و با توجه به عدم توانایی حکومت از کنترل معادن تنها راه ممکن، وجهه قانونی دادن به اقدامات امریکا می باشد تا حداقل از عواید هرچند ناچیز آن بهرمند شود و مدیریت معادن برخی مناطق را در اختیار داشته باشد.

از سوی دیگر، فرهنگ زن ستیزی در جامعه و حکومت استوار است و حتی رییس جمهور چندی قبل در مقابل کف زدن های مقام های بلندپایه دولت و مجلس، چادر زنان را به عنوان تحقیری برای مخالفان استفاده کرد اما نمی توان تنها با نگاهی تک بعدی از زن ستیزها گفت.

بیشمار زن با صلاحیت و کاراتر از هر مقام مردی در حکومت مشغول به فعالیت هستند که می توانند بهترین گزینه برای پست و وزارت های متناسب با تخصص آنان باشد اما نرگس نهان وزیر مناسب برای وزارت سراسر فساد و به زانو درآمده معادن و نفت نمی باشد و اینکه چرا باقی نامزدان با وجود بی کفایتی، رای اعتماد گرفتن و تنها وی رد صلاحیت شد برگفته از برنامه ارگ است تا اراده پارلمان.

در این میان، مسیله مهم در برابر هجم انتقادهای زن ستیزی پارلمان، عدم توجبه به وزارت رسیدن بی کفایت ترین مقام ها در دفاع و داخله بود که به سادگی از سوی پارلمان تایید شدند، و سوالی که به وجود می آید، آیا حکومت تهی از رهبران با کفایت بود که وزارت به بهرامی و برمک رسید یا مقامی وابسته تر از آنان وجود نداشت؟

  پربازدید ترین