• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طرح «صدور کُد هویت» جایگزین صدور تذکره برای مهاجرین افغانستانی در ایران می شود

طرح «صدور کُد هویت» جایگزین صدور تذکره برای مهاجرین افغانستانی در ایران می شود

در حالی که خیلی زمانی از روند توزیع تذکره برای مهاجرین کشورمان در ایران نگذشته، اما این طرح به اذعان متولیان آن متوقف و طرحی جدید با عنوان «صدور کُد هویت» جایگزین آن شده است.
«محمد اسلام دره‌ای» رایزن فرهنگی و حقوقی و مسئول پروژه صدور گذرنامه‌های الکترونیک سفارت افغانستان در تهران در گفت‌وگو با تسنیم از توقف روند صدور تذکره در کنسولگری مشهد و سفارت افغانستان در تهران خبر داد و اظهار داشت: در سفارت افغانستان در تهران فقط تا سه شنبه روند توزیع شناسنامه ادامه دارد.
وی افزود: با وجود اینکه روند توزیع تذکره در محل سفارت تجربه‌ای موفق بود، اما در کنار آن معایبی نظیر اتلاف وقت و سیکل اداری طولانی را نیز داشت به همین علت این روند متوقف می‌شود.
این مقام سفارت کشورمان در تهران از آغاز طرح جدیدی با نام «صدور کُد هویت» خبر داد و گفت: دستورالعمل اجرایی صدور کد هویت به شکل جزئی هنوز به ما ابلاغ نشده اما این طرح جدید جایگزین روند صدور شناسنامه‌ها می‌شود.
دره‌ای ادامه داد: در این طرح به جای شناسنامه(تذکره) با طی مراحل هویت‌شناسی و مراحل اداری کُد هویتی داده می‌شود که از طریق آن اتباع افغانستانی هر زمان که به افغانستان مراجعه کنند می‌توانند اقدام به اخذ شناسنامه خود کنند.
وی تاکید کرد: با این کُد به راحتی و بودن هیچ مشکلی به مهاجرین افغانستانی گذرنامه الکترونیک داده می‌شود.
این مقام سفارت کشورمان در تهران عنوان کرد: به نظر می‌رسد طرح «صدور کد هویت» در قیاس با صدور «تذکره» بهتر و موانعی چون روند طولانی و وقت‌گیر سیکل اداری را از میان بردارد.
دره‌ای گفت: هنوز میزان هزینه و زمان آغاز این طرح از سوی دولت افغانستان به ما اعلام نشده اما براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است بلافاصله پس از توقف روند صدور شناسنامه آغاز شود.

  پربازدید ترین