• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک رفتار غیرانسانی و عذر بدتر از گناه شهرداری تهران؛ عذرخواهی و گزارش شفاف از برخورد با ماموران خواسته اولیه ملت ایران

یک رفتار غیرانسانی و عذر بدتر از گناه شهرداری تهران؛ عذرخواهی و گزارش شفاف از برخورد با ماموران خواسته اولیه ملت ایران

شهرداری تهران باید به دلیل رفتار به دور از اصول انسانی و اخلاقی خود عذرخواهی کند و نسبت به وضعیت دست‌فروش افغانستانی مضروب و برخورد جدی با ماموران خاطی گزارش شفافی ارائه دهد، این مطالبه اولیه ملت ایران است.
به نقل از تسنیم؛ هنوز خیلی از خبر تلخ و دردناک جمع‌آوری کودکان کار افغانستانی و انتقال آنها به اردوگاه عسگرآباد نگذشته که کلیپی زننده از رفتار غیرانسانی ماموران شهرداری تهران با یک دست‌فروش در خیابان ولیعصر تهران منتشر شد.
انتشار گسترده این فیلم و برخورد غیرانسانی و هتاکانه معبربانان شهرداری در سایه سکوت معنادار شهرداری تهران بازتاب گسترده‌ای میان کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها به همراه داشت اما نقطه تاسف بارِ شکستِ سکوت شهرداری آنجا بود که در توضیح این فیلم، از ملیتِ «افغانستانیِ» دست‌فروش به عنوان توجیه کار غیرانسانی و زشت خود و تلاش برای آرام کردن جو عمومی استفاده شد و جالب‌تر ادبیات ناپسند به کار برده شده در جوابیه شهرداری است، گو اینکه هنوز شهرداری تهران مبانی ادب و احترام به انسان‌ها و فرق میان «افغانستانی» با «افغانی» را نمی‌داند و کمیتش حتی در پاسخگویی هم لنگ می‌زند.
در این جوابیه بدون کوچک‌ترین نشانه‌ای از اظهار ندامت آمده است که «دست‌فروش مضروب، افغانی غیرمجاز بود و خودش درگیری را شروع کرد!»
پس از این واکنش شهرداری تهران که هم خط و ربط سیاسی‌اش و هم برخوردهای ناموزونش با مهاجرین، خاطرات تلخ دهه 70 را برایمان تداعی می‌کند، موجی از خشم و انتقادها نسبت به این جسارت شهرداری میان کاربران ایرانی و افغانستانی ایجاد شد و در جریان این بازتاب‌ها کاربران ایرانی و افغانستانی به خاطراتی تلخ و مشترک از نمونه‌های رفتارهای غیرانسانی و نژادپرستانه و زننده می‌رسیدند، از جمع‌آوری کودکان کار تا فیلمی که سال‌های گذشته نمونه‌ای از تحقیر مهاجرین را به وسیله یک مامور رده پایین نیروی انتظامی نشان می‌داد تا برگزاری تجمعات و شعارهای سخیفی که ریشه در تفکرات افراطی ملی‌گرایانه برخی دارد که مجموعه آنها فارغ از ملیت و اینکه متعلق به این سوی مرز هستی یا آن سوی مرز با حفظ کرامت انسانی و اصل عدالت زاویه دارد.
این اتفاق در کنار تکرار تجربه تلخ دیگر از ناملایمات مهاجرت برای مردم افغانستان، پرده از واقعیتی دیگر برداشت، حرکت ملت ایران در کنار مهاجرین و حرکت پشت سر امام خامنه‌ای مدظله العالی که بارها بر تکریم مهاجرین افغانستانی تاکید کرده‌اند و تاکید بر همین اصل سبب چرخشی در پاسخگویی شهرداری تهران شد.
به فاصله کمتر از یک روز پس از واکنش‌های تند مردم ایران و افغانستان به رفتار معبربانان شهرداری با دست‌فروش مهاجر و به دنبال آن پاسخ زننده شهرداری به جای عذرخواهی، شهرداری تهران در واکنشی دوم خود را تبرئه و اعلام کرد آن جوابیه ارتباطی به ما نداشته و موضع شرکت شهربان است، در حالیکه این شرکت از شرکت‌های متبوع شهرداری بوده و چنین توجیهاتی قابل قبول نیست.
حالا با گذشت چندین ساعت از واکنش و جوابیه دوم، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران اعلام کرد که عوامل شهرداری تهران حق هیچگونه برخوردی را ندارند و دو معبربان خاطی عزل شده‌اند که چنین چرخش و تغییری در ادبیات پاسخگویی شهرداری اندکی جای تامل دارد.
حال سوال ما از آقایان مسئول در شهرداری تهران اینست که مبنای شما رفتار انسانی و توجه به اصول عدالت پروری چیست؟ واکنش شما در آرام کردن فضای عمومی جامعه با علم ساختن ملیت افغانستانی فروشنده به مراتب از هتک حرمت علنی ماموران شما موهن‌تر و غیرانسانی و زننده‌تر بود به طوریکه خیلی‌ها آن را برتنابیدند، نه مردم ایران و نه مهاجرین افغانستانی.
عزل دو معبربان هم پس از این موضوع و به اصطلاح عامیانه آن ماسمالی کردنش نوشدارویی پس از مرگ سهراب بود آن هم در شرایطی که «محمد جواد شیرازی» رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران می‌گوید آنها حق چنین برخوردی را نداشتند!
با درنظرگیری مجموع شرایط ، شهرداری تهران باید به دلیل رفتار به دور از اصول انسانی و اخلاقی خود از جامعه انسان دوست ایران و افغانستانی عذرخواهی کند و نسبت به وضعیت دست‌فروش افغانستانی مضروب و برخورد جدی با ماموران خاطی گزارش شفافی ارائه دهد، این مطالبه اولیه ملت ایران است.
گرچه کارنامه شهرداری تهران در رفتار با مهاجرین افغانستانی بسیار ضعیف و پر از نقاط تاریک بوده اما امیدواریم که اخوت و برادری ملت ایران با ملت افغانستان آنگونه که در این موضوع، شهرداری را تحت فشار و پاسخگویی قرار دارد عاملی در جهت تغییر رویه و تاکید بیشتر بر احترام به شخصیت و حقوق انسانی افراد فارغ از ملیت باشد.

  پربازدید ترین