• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روزهای پایانی آمایش 12 و آغاز تمدید و صدور کارت کار مهاجرین افغانستانی و عراقی در ایران

روزهای پایانی آمایش 12 و آغاز تمدید و صدور کارت کار مهاجرین افغانستانی و عراقی در ایران

بسته خبری مهاجرین در ایران مروری است بر آنچه در جامعه مهاجر رخ داده، از آخرین روزهای آمایش 12 تا شروع طرح تمدید و صدور کارت اشتغال مهاجرین افغانستانی و عراقی در تهران و سایر استان‌های این کشور.

جزئیات آغاز طرح تمدید و صدور کارت اشتغال مهاجرین خارجی در تهران و مراکز استان‌ها به شرح ذیل می‌باشد:
تهران
«حاتم شاکری» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: مهاجرین 18 تا 60 ساله کشورهای افغانستان و عراق که ساکن در استان تهران و دارای کارت اقامت آمایش 12 هستند، می‌توانند برای تمدید و صدور پروانه کار در استان تهران به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل اقامت و اشتغال خود مراجعه کنند.
وی افزود: فرصت تمدید و صدور کارت مجوز کار از  ‌14 آذر تا 30 بهمن است و مهاجرین افغانستانی و عراقی برای صدور و تمدید کارت خود می‌توانند در زمان یاد شده به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌های محل اقامت خود مراجعه کنند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: هزینه صدور پروانه کار به مدت یک سال 360 هزار تومان و برای تمدید پروانه کار مبلغ 258 هزار و 700 تومان تعیین شده که توسط متقاضی پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: مهاجرین افغانی و عراقی ساکن شهرستان‌های ورامین، قرچک، پاکدشت شهرقدس، رباط کریم و اسلامشهر به ادارات اجرایی شهرستان و توابع دماوند، مهاجرین شهرستان‌های ملارد و شهریار به اداره شهریار ومهاجرین شهرری به مجموعه کارگران غدیر واقع در باقرشهر و مهاجرین تهران به مرکز مجیدیه(ساکنان شرق  تهران ) و مجموعه کارگران (ساکنان غرب تهران )مراجعه کنند.

اصفهان
«سید جمال الدین میرهادی» معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: مهاجرین افغانستانی و عراقی دارنده کارت اقامت آمایش 12 و هویت 11 سرپرست ذکور خانوار و نیز فرزندان ذکور که در سال گذشته پروانه کار دریافت کردند برای صدور و تمدید پروانه کار اقدام کنند.
وی افزود: صدور و تمدید پروانه کار مهاجرین افغانستانی و عراقی که چندین دوره توسط دفاتر کفالت انجام شد و دستورالعمل اشتغال اتباع خارجی به اداره‌کل کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ و قرار شد اتباع افغانی و عراقی دارنده کارت اقامت آمایش 12 و هویت 11 که به عنوان سرپرست ذکور خانوار (متولدین یکم تیرماه 1336 به بعد) و نیز فرزندان ذکور که در سال گذشته پروانه کار دریافت کردند برای صدور و تمدید پروانه کار اقدام کنند.
وی ادامه داد: صدور کارت کار تا پایان دی ماه در اصفهان ادامه دارد.

خراسان‌رضوی
«احمدی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز از آغاز طرح صدور و تمدید کارت اشتغال مهاجرین افغانستانی و عراقی از اواخر آذر ماه در این استان خبر داد.

قم
«مصطفی کاویانی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم از شروع تمدید کارت کار موقت مهاجرین خارجی از 20 آذرماه خبر داد
وی افزود: تمام مهاجرین خارجی که دارای کارت آمایش دوره 12 یا پروانه موقت، در سال گذشته هستند،می‌توانند از تاریخ 20 آذر با مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم واحد اشتغال اتباع خارجی مراجعه و برای درخواست تمدید کارت کار موقت خود اقدام کنند.
وی افزود: بیش از 15 هزار نفر مهاجر خارجی در استان شناسایی شده‌­اند که حائز شرایط تمدید کارت کارموقت هستند و این افراد تا پایان دی ماه فرصت دارند با مراجعه به واحد اشتغال اتباع خارجی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کارت کار موقت خود را تمدید کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: به همراه داشتن اصل کارت کار سال گذشته ضروری است.
وی ادامه داد: میزان مبلغ مورد نیاز جهت تمدید کارت کار موقت 258 هزار و 700 تومان است که به حساب خزانه استان واریز کرده و به همراه سایر مدارک به اداره کل ارائه دهند.
کاویانی خاطرنشان کرد: ارائه 2 قطعه عکس، تکمیل فرم اطلاعات کارفرما و تبعه(افغانی/عراقی) و تحویل اصل فرم مربوطه به انضمام یک نسخه کپی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و همچنین ارائه یک نسخه از ثبت نام بیمه نامه حوادث، برای تمدید کارت کار الزامی است.

سمنان
«اسماعیل غنیان» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: ثبت نام کارت کار موقت اتباع افغانستانی دارنده مدرک اقامتی کارت آمایش 12 و کارت هویت 11 عراقی از دوشنبه مورخ 20 آذر لغایت پایان دی ماه امسال توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌های مجاز انجام می‌شود .
وی ضمن اشاره به ممنوع بودن حضور مهاجرین در شهرستان‌های شاهرود، دامغان و میامی افزود: از این پس صدور یا تمدیدکارت کارمهاجرین افغانستانی دارای اقامت در شهرستان گرمسار، آرادان و ایوانکی با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گرمسار و صدور یا تمدیدکارت کار اتباع افغانستانی دارای اقامت در سایر شهرستان‌های استان در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سمنان انجام خواهد شد.

کرمان
«رضا اسماعیلی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: اتباع افغانستانی و عراقی ساکن در استان کرمان می‌توانند از امروز با مراجعه به اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادارات کار شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، بردسیر، زرند، کوهبنان و راور نسبت به دریافت پروانه کار یک ساله اقدام کنند.
وی با اعلام این خبر افزود: براساس دستورالعمل اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و ابلاغ آن به ادارات کار شهرستان‌های مشمول طرح ساماندهی اتباع خارجی، اتباع افغانستان دارای کارت‌های آمایش 12 و اتباع عراق دارای کارت‌های آمایش 11 می‌توانند با مراجعه به اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادارات کار شهرستان‌های محل اقامت خود و پرداخت هزینه تمدید پروانه کار به مدت یک سال 285 هزار و 700 تومان و برای صدور پروانه کارمبلغ 360 هزار تومان از مزایای پروانه کار برخوردار شوند.

گلستان
«سعید مازندرانی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: مهاجرین خارجی ساکن گلستان برای دریافت کارت اشتغال باید به اداره‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان‌های گرگان و گنبد کاووس مراجعه کنند.
وی اعلام کرد:20 هزار مهاجر خارجی در گلستان ساکن هستند.
    نکته: هزینه صدور کارت و مراحل آن مشابه سالیان قبل در تمام استان‌ها تقریبا یکسان بوده اما مهاجرین افغانستانی نسبت به زمان صدور کارت اشتغال در استان خود اطلاع لازم را کسب کنند، چرا که براساس اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در برخی استان‌ها بازه زمانی تمدید و صدور متفاوت است.

«میکل‌آنژ افغانستان» در ایران
مستند «میکل‌آنژ افغانستان» که در جشنواره سینما حقیقت رونمایی می‌شود، محصولی از گروه مستند روایت فتح است که موسسه نجوای زلال هنر مجری طرح آن بوده است.
«محمد صفا» کارگردان این مستند درباره محتوای تازه‌ترین فیلمش توضیح داد: این مستند که کار تحقیق و پژوهش و تصویربرداری آن پنج ماه به طول انجامید، در خصوص یک هنرمند مجسمه‌ساز افغانستانی به نام علیخان عبداللهی است که از سال 68 به ایران مهاجرت کرده و در تهران مشغول به‌ کار شده‌ بود.

مصوبه جدید شورای شهر یزد و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مهاجرین
در پنجمین جلسه شورای شهر یزد، موضوع مهاجرت مهاجرین خارجی با حضور معاون سیاسی فرمانداری یزد مطرح و پس از بحث و تبادل نظر مواردی مورد تصویب قرار گرفت.
مقرر شد رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد در کارگروه ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی که در فرمانداری تشکیل می‌شود، حضور یافته و نتیجه را به شورا اعلام کند.
همچنین مقرر شد ساماندهی مهاجرین خارجی با محوریت استانداری، فرمانداری و شهرداری‌های مختص استان یزد صورت گیرد ضمن اینکه در راستای شناسایی مهاجرین به استان یزد، هویت و اسکان همه اتباع باید در هنگام ورود به شهر یزد محرز شود.
تنظیم بانک اطلاعاتی جامع و به‌روز از مهاجرین خارجی و قرار گرفتن آن در اختیار شهرداری‌های شهرستان یزد به منظور تعیین عوارض اقامت اتباع خارجی،‌از دیگر مصوبات این جلسه بود.

ورود و خروج بیش از 5 میلیون تومان توسط مسافران ایرانی و غیرایرانی ممنوع شد
شورای پول و اعتبار در مصوبه دیگر خود مقرر کرد؛ ورود و صدور پول رایج کشور توسط هر مسافر اعم از اتباع ایرانی و یا اتباع خارجی- حداکثر تا مبلغ پنجاه میلیون ریال بلامانع است و در صورت عدم رعایت این سقف، با متخلفین وفق ماده 42 قانون پولی و بانکی کشور و همچنین سایر مقررات موضوعه رفتار خواهد شد.

آغاز رسمی ورود بدون روادید غیرایرانیان به منطقه آزاد اروند
«جلیل مختار» نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: ورود مهاجرین خارجی به محدوده منطقه آزاد اروند می‌تواند محرک صنعت توریسم در منطقه باشد که به دنبال آن فرصت‌های شغلی و رفاهی برای شهروندان ایجاد می‌شود.

36 هزار مهاجر افغانستانی در فارس تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند
«رضا ممتحن» مدیرکل بیمه سلامت استان فارس گفت: 36 هزار نفر از مهاجرین افغانستانی که به صورت قانونی در فارس زندگی می‌کنند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

6 هزار دانش‌آموز افغانستانی در بوشهر رایگان تحصیل می‌کنند
«عبدالرضا بشیری» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان بوشهر با اشاره به ارائه خدمات لازم به مهاجرین خارجی در این استان گفت: شش‌هزار دانش‌آموز افغانستانی در استان بوشهر رایگان تحصیل می‌کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون 5 هزار و 500 نفر در طرح آمایش ثبت نام کرده‌اند، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده دو هزار نفر از پناهندگان افغانستانی و عراقی برای تمدید کارت آمایش و هویت ثبت نام نکرده‌اند.

 آغاز به کار کمیته حقوقی حل اختلاف مهاجرین خارجی در اراک
کمیته حقوقی حل اختلاف اتباع خارجی، واقع در اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی، آماده پذیرش تمام شکایات و دعاوی اتباع و پناهندگان محترم در حوزه‌های مختلف حقوقی، ثبتی، ملکی، خانوادگی، کارگر و کارفرما، بیمه و ... بوده و مهاجرین خارجی می‌توانند همه روزه در ساعات اداری با در دست داشتن مدارک معتبر شناسایی و مستندات لازم برای طرح شکایات خود در کمیته مذکور به اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی واقع در شهرستان اراک، بلوار فاطمیه، جنب سازمان حج و زیارت استان مراجعه کنند.
لازم به ذکر است طرح و ثبت درخواست‌ها، شکایات و دعاوی مهاجرین هیچ گونه هزینه‌ای در بر نداشته و در صورت نیاز به وکیل و یا پیگیری موضوعات در مراجع ذیصلاح قضایی نیز این مهم کاملاً به صورت رایگان انجام خواهد شد.

مهلت مراجعه مهاجرین برای تمدید کارت آمایش 11 رو به پایان است
«محمد عجمی» مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان‌رضوی تاکید کرد: مهلت مراجعه اتباع خارجی دارای کارت آمایش 11 برای تمدید تا پایان آذر ماه است.

  پربازدید ترین