• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس سنا رییس شرکت برشنا را بخاطر پرچوی های برق فرا خواند

مجلس سنا رییس شرکت برشنا را بخاطر پرچوی های برق فرا خواند

مجلس سنا رییس شرکت برشنا را به علت افزایش چالش ها به ویژه پرچوی های برق در پایتخت برای پاسخگویی فرا خواند.
سناتوران در مجلس اظهار نمودند که نبود سیستم منظم توزیع برق برای شهروندان پایتخت و پرچوی برق بیش از ده ساعت در شبانه روز، مردم را به ستوه آورده و این معضل باید از میان برداشته شود.
سناتور، عبدالله قرلق گفت: “برق کابل متاسفانه منظم نیست. ده تا دوازده ساعت پرچوی وجود دارد. پول های صرفیه برق حتی به جیب مخالفین میرود.”
سناتور، نثار حارس نیز بیان داشت: “بیل برق مردم زیاد میاید. به خاطری که برشنا عاید سرشار دارد و بل برق را دو ماه ساخته است. باید یک ماهه شود. برق به گونه متوازن هم تقسیم نشده است.”
در همین حال معاون اول مجلس سنا، محمدعلم ایزدیار تاکید ورزید که حکومت باید راهبردی را روی دست گیرد تا برق تولیدی در کشور بیشتر شود.
آقای ایزدیار تصریح داشت: “استراتیژی دولت و شرکت برشنا باید این باشد که بالای تولید برق در کشور کار شود تا بتوانیم از محتاجی برق های وارداتی خلاص شویم.”
با این حال رئیس شرکت برشنا، امان الله غالب نبود برق کافی، بدهکاری میلیارد ها افغانی و مداخله مخالفین مسلح دولت را در بخش برق از چالش های بزرگ این شرکت عنوان کرد، اما تاکید ورزید که تلاش ها بر این است تا این چالش ها حل گردد.
آقای غالب اظهار داشت که بیش از ده میلیارد افغانی مقروضین شرکت برشنا که چهل در صد آن نهاد های دولتی هستند، پول های صرفیه برق شان را نپرداخته اند.
وی اضافه کرد: “تا هنگامی که برق وارداتی ترکمنستان نرسد، مشکل پرچوی به گونه کامل حل نخواهد شد. ما بیش از ده میلیارد افغانی مقروضین داریم که شمار افراد آن به بیش از دو صد نفر میرسد که وکیلان، وزیران و قومندانان نیز شامل هستند.”
شرکت برشنا تاکید می ورزند که نزدیک به نه صد پروژه برق رسانی در کشور نا تکمیل باقی مانده و راهکار های عملی روی دست است تا چالش برق در کشور تا اندازه ای حل گردد.  

  پربازدید ترین