• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شورای عالی صلح: برای گفتگو های صلح با طالبان راهبرد تازه روی دست داریم

شورای عالی صلح: برای گفتگو های صلح با طالبان راهبرد تازه روی دست داریم

شورای عالی صلح افغانستان می گوید، وضعیت برای روند گفتگو های صلح با گروه های مخالف مسلح دولت آماده است و این شورای راهبرد تازه به این منظور روی دست دارد.
دولت افغانستان 16 سال می شود که ندای صلح جویانه به گروه طالبان دارد اما تمام ندا ها تا اکنون بی جواب مانده و مردم هر روز از چشمه جنگ آب می خورند.
نماینده های دیپلوماتیک چند کشور به شمول اتحادیه اروپا با دفتر شورای عالی صلح امروز (پنجشنبه، 21 جدی)، گردهم آمده اند تا راه چاره ای برای صلح پیدا کنند.
حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح گفت:”ما سه هدف بنیادی برای رسیدن به صلح داریم و این  راهبرد ما را کمک خواهد کرد در مرحله گفتگو با طرف های درگیر است در مرحله دوم بحث های ملی در شورای عالی صلح و در گام بعدی نظارت از گفتگو های سیاسی دولت با گروه های درگیر،  که در سال 2018 برای صلح تلاش بیشتر می کنیم.”
سفیر اتحادیه اروپا به این باور است که در کار آشتی طلبی دولت خلا وجود دارد؛ وی راه کار تازه به شمول مشورت با مردم را پیشکش می کند.
آقای پیری مایودون گفت:”ما امروز در کدام جایگاه قرار داریم و در کدام موقعیت می خواستیم در این شش ماه نخست دست آورد های خوبی داشته باشیم اما اینکه به راهکارهای بیشتر و دیگری برای پیشرفت در صلح افغانستان نیاز داریم؛ لازم است مواردی تا هنوز انجام نشده را بدانیم و از مردم مشوره بگیریم.”
در میان این سیاسیون شاید باور های وجود داشته باشد که پاکستان راه صلح افغانستان را پیچیده کرده است.
حمیدالله فاروقی، رییس دانشگاه کابل گفت:”افغانستان لانه جنگ و یا بهشت هراس افگنان نیست اینجا خانه صلح است و ما دوست داریم کشور های همسایه ما که باورمند خشونت و حمایت از هراس افگنی اند این را درک کنند.”
شورای عالی صلح راهبرد تازه ای برای آوردن آشتی در افغانستان روی دست دارد که  از محلات به کمک زنان آغاز می شود.

  پربازدید ترین