• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کاهش 50 درصدی بهای زعفران در هرات

کاهش 50 درصدی بهای زعفران در هرات

برخی از زعفران‌کاران در هرات با نگرانی از کاهش بهای زعفران می‌گویند که واردات غیرقانونی زعفران بی‌کیفیت ایران به قیمت ارزان سبب شده است که بهای زعفران آنان 50 درصد کاهش یابد. آنان می‌گویند، سال پیش هر کیلو زعفران با کیفیت در بازار هرات به 110 هزارافغانی به فروش می‌رسید، اما امسال قیمت هر کیلو زعفران به 50 تا 60 هزار افغانی کاهش یافته است.
حاجی اکبر مشهور به بابای زعفران هرات می‌گوید، در کنار وازدات غیرقانونی زعفران ایرانی به هرات، صادر نکردن این نبات به بازارهای جهانی سبب شده است که بهای زعفران کاهش یابد.
به گفتۀ او، برخی‌ها به گونۀ سیستماتیک برای بدنام ساختن و تخیرب بازار  زعفران در هرات کار دارند.
برخی دیگر از زعفران‌کاران هرچند از افزایش حاصلات این نبات خرسند هستند، اما از کاهش بهای زعفران نگرانی دارند.
آزیتا سلیم‌شاهی، مسؤول زنان زعفران‌کار  در ولسوالی پشتون‌زرغون می‌گوید، کاهش بهای زعفران در بازار سبب شده است که زحمت زنان و مردان زعفران‌کار هدر برود.
این شمار زعفران‌کاران از حکومت به ویژه اتاق‌های تجارت و صنایع هرات میخواهند که برنامه‌یی برای بازاریابی زعفران روی دست‌گیرد.
بشیراحمد احمدی، مسؤول اتحادیۀ زعفران‌کاران افغانستان نیز از کاهش بهای زعفران در سال روان ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید، ضعف صادرات زعفران به بازارهای جهانی، عرضۀ زعفران سال پیش با قیمت کم و واردات غیرقانونی زعفران کم‌کیفیت ایران سبب کاهش بهای زعفران شده است.
اما غلام‌جیلانی حمیدی، مدیر صنایع اتاق تجارت و صنایع هرات می‌گوید، این اداره در سال جاری بازاریابی خوبی در خارج از کشور کرده است و تلاش‌ها برای نهایی‌شدن صادرات زعفران به چین ادامه دارد.
به گفتۀ او، تنها در 9 ماه سال روان 788 کیلوگرام زعفران را به کشورهای هند، امارات عربی و عربستان سعودی صادر کرده‌اند.
با این همه، برخی از کارشناسان از نبود راهبردی برای رشد صنعت زعفران در کشور انتقاد می‌کنند و از حکومت می‌خواهند در این راستا اقدامات جدی روی دست گیرد.
نگرانی‌ها از کاهش بهای زعفران هرات درحالی‌ست که امسال تولیدات زعفران این ولایت به بیش از8 تُن رسیده است.

  پربازدید ترین