• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قضیه های خشونت بر ضد خبرنگاران افغان ثبت دادگاه کیفری بین المللی شد

قضیه های خشونت بر ضد خبرنگاران افغان ثبت دادگاه کیفری بین المللی شد

نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی اعلام کرد که قضیه‌های خشونت بر ضد خبرنگاران کشور، "که مصداق جنایت ضد بشریت و جنایت جنگی است"، ثبت دادگاه کیفری بین‌المللی شده است.
در خبرنامه‌ی امروز، دوشنبه دوم دلو، نهاد نی آمده است که این 190 قضیه‌ی ثبت شده شامل " کشته شدن، زخمی شدن، ربودن، تهدید و ترساندن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی ‌در کشور است".
خبرنامه افزوده است که این خشونت‌ها از سال‌ 1382 تا امروز از سوی هراس‌افگنان وابسته به "طالبان، داعش و شبکه‌ی حقانی" صورت گرفته و این نهاد به گونه‌‎ی رسمی به عنوان "جنایت‌های ضد بشریت و جنایت‌های جنگی" در دادگاه کیفری بین‌المللی ثبت کرده است.
نی نوشته است: "این قضیه‌ها شامل 48 مورد قتل، 74 مورد زخمی شدن، 15 مورد ربایندگی و 53 مورد تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی در افغانستان است". از این شمار هشت قضیه مربوط به زنان و متباقی مربوط به مردان است.
نی از حکومت وحدت ملی خواست که قضیه‌های خشونت برضد خبرنگاران که از سوی گروه‌های هراس‌افگن انجام شده است را به عنوان "جنایت‌های ضد بشریت و جنایت‌های جنگی" در دادگاه کیفری بین‌المللی ثبت کند.
بر بنیاد ماده‌ی پنجم اساس نامه‌ی دادگاه کیفری بین‌المللی، این دادگاه صلاحیت دارد که به مهم‌ترین جرم‌هایی که مایه‌ی‌ نگرانی جامعه‌ی بین‌المللی می‌شود، رسیدگی کند. این جرم‌ها شامل نسل کشی، جنایت ضد بشریت، جنایت جنگی و تجاوز، می‌شود.

  پربازدید ترین