• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نداشتن شناسنامه برقی و با اعتبار، بزرگ ترین چالش مهاجرین

 نداشتن شناسنامه برقی و با اعتبار، بزرگ ترین چالش مهاجرین

نهمین نشست علمی ازسلسله نشست های تحلیلی هفته، درموسسه مطالعات حقوقی وسیاسی افغانستان (ALPSO) تدویر یافت.
سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان در این نشست گفت: نداشتن شناسنامه برقی و با اعتبار، بزرگ‌ترین چالش برای مهاجرین می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا از کابل، در محفلی که زیر نام مهاجرت، چالشها وفرصت ها با اشتراک دانشمندان، استادان دانگشاهها، کارمندان دولت و فعالان سیاسی وجامعه مدنی برگزارگردید،استاد مسعود ترشتوال رئیس عمومی مؤسسه مطالعات حقوقی وسیاسی افغانستان ضمن خوش آمدید گویی به مهمانان واشتراک کنندگان، مهاجرت شهروندان کشور را یک مهاجرت ناخواسته عنوان نموده وگفت، بحث مهاجرت ازمباحثی است که با نام افغانستان گره خورده وما درسطح جهان به عنوان یک کشورمهاجرفرست، شهره ایم. استاد مسعود افزود: همواره درکشورما به دلیل حکومت های ضعیف وعدم خدمات رسانی درست به مردم ونبود ابعاد مختلف امنیت (اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و زیست محیطی و...) چالش های شغل یابی، مصوونیت کاری، عدم پاسخگوی به نیازشهروندان هم چنان مهاجر می فرستیم. استاد ترشتوال ضمن تاکید بر راه حل این مشکل از منظرعلم وتخصص علاوه کرد که باید، حکومت برای رسیدن به صلح عادلانه، تامین وحدت ملی وامنیت مردم افغانستان تلاش های جدی نماید.

به گفته استاد ترشتوال نباید مهاجرین و خانواده های معزز شان مورد انتقاد باشند بلکه باور داشته باشیم که بیش‌تر از کسانِ که به داخل رنج دوری از آغوش پُر مهر وطن را حس می کنند و با تمام تلاش باید به رفاه ، تسهیلات اموزشی و تحصیلی فرزندان شان و عودت عزت مندانه و داوطلبانه آنها توجه و اهتمام شود و باید اعتراف کنیم که بخش بزرگ از سرمایه بشری ما در خارج کشور هستند.

سپس سید حسین عالمی بلخی وزیرامور مهاجرین وعودت کنندگان مسأ له هجرت را یک پدیده جهانی وبشری عنوان نموده وحتا آن را باعث تصادم افکار وپدیدآمدن تمدن های نوین انسانی عنوان نمود.

سید حسین عالمی بلخی وزیرمهاجرین وعودت کنندگان ضمن بر شمردن دلایل و مسایل مهاجرت و اقدام به این پدیده توسط انسان ها، مهاجرت را یک رسم دیرینه بشری وجزئی جدای ناپذیر زندگی آدمی عنوان نموده ودر شرایط معاصر انگیزه مهاجرت به کشورهای به خصوص اروپا را توسط هموطنان مان وبرخی کشورهای دیگر درجهان اسلام وخاورمیانه تیره بودن اوضاع و نبود امنیت جانی، عقیدتی وفکری عنوان نمود.

سید حسین عالمی بلخی با پرداختن روی دلایل مهاجرت گفت، دربرخی از کشورها مهاجرت به دلایل نا امنی، اختلافات قومی و نژادی وتفاوت های دینی ومذهبی صورت می گیرد که شخص یا گروهی که به دلیل قومی ودینی ومذهبی تحت فشار قرار میگیرد ناگزیر به ترک کشورش می شود واقدام به مهاجرت برای حیات خویش می کند.

    وزیرامور مهاجرین و عودت کنندگان اما دلیل مهاجرت شهروندان افغانستان را، جنگ، ناامنی و نبود امکانات وشرایط مساعد افتصادی، تعلیمی وتحصیلی دانست. عالمی بلخی مهاجرت را به هدف رسیدن به یک تنوع قومی وفکری برای شهروندان کشور یک زمینه خوب تلقی نموده اما افزود از آن جای که شناس نامه های شهروندان  افغانستان به گونه برقی توزیع نگردیده اند، اسناد شهروندان ما درمجامع بین المللی فاقد اعتبار اند واین باعث شده که یک بخشی ازپولی را که این ها درخارج فراهم می کنند به درستی نتوانند به خانواده های خود به افغانستان واریز کنند.

 این درحالی است که برخی از کشورها به گفته آقای بلخی به دلیل مدیریت کارا وداشتن اعتبار و وجه معتبر شهروندی از پول مهاجران شان بهترین زمینه های شغلی وحتا کارخانه های تولیدی ساخته اند ولی پول مهاجرین افغانستان به دلیل مدارک فاقد اعتبار واین که اکثرا به کشورهای بیرونی به گونه قاچاق می روند تحت مدیریت نیامده است.
آقای بلخی گفت، علی الرغم سروصدای مبنی براخراج مهاجرین از کشورهای اروپای ما توانستیم حداقل کشورهای مهاجرپذیر را اقناع نماییم و زمینه ماندن مهاجران را در این کشورها مجدد فراهم کنیم. آقای بلخی افزود "ازیک صد هزارتن که قرار بود ازکشورهای اروپای اخراج شوند، فقط 580 تن شان اخراج شدند وبقیه هم چنان درکشورهای میزبان شان ماندند.

 سیدحسین عالمی بلخی هم چنان علاوه کرد که 2 میلیون ودو صدوپنجاهزارتن ازکشورایران وپاکستان به کشور تاکنون برگشته نموده اند ولی با این وجود هنوز هم این دوکشور بالاترین آمار مهاجرین افغانستان را دارند.

وزیرمهاجرین گفت برای 26 هزارتن برگشت کننده، شرایط وامکانات آموزش های فنی وحرفوی فراهم گردیده وهم چنان برای 400 هزارخانواده بی جاشده داخلی مساعدت های مالی صورت گرفته است.

به گفته ایشان درگذشته درکشورهمسایه ایران اطفال افغانی ازرفتن به مکاتب دولتی به دلیل نبود اسناد رسمی مهاجرت وهم چنان بلند بودن شهریه محروم بودند ولی حالا با توجه به  تلاش های که صورت گرفت بیش ازهشتاد هزار طفل افغانستانی بدون شهریه ومسأله اسناد مهاجرت به گونه رایگان درمکاتب ایران درس می خوانند.
وزیرامورمهاجرین وعودت کنندگان هم چنان علاوه کرد که قبل ازورود وی به این وزارت سازمان مک وزارت امورمهاجرین را به اساس یک جدولی تحقیقی درردیف وزارت های فاسد قرارداده بود ولی دراین سه مدت سالی که او به حیث وزیر مهاجرین است این وزارت درخط سبز سازمان مک قرارگرفته است. بلخی نیز علاوه کرد که در تفتیش که از سوی ریاست مبارزه بافساد اداری صورت گرفت وزارت مهاجرین وعودت کنندگان ازوزارت های بود که با حسن مدیریت وشفافیت پروژه های خویش را تطبیق نموده است.

  پربازدید ترین