• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روایت رابطۀ پشت پردۀ آی اس آی با طالبان

روایت رابطۀ پشت پردۀ آی اس آی با طالبان

کتاب ریاست اس که در آن با 550 نفر گفت وگو شده است و نویسنده به سندهای مهمی نیز دست یافته است، در درازای ده سال (2007- 2017) نوشته شده است و هفتۀ گذشته به بازار آمد.
«ریاست اس»، کتابی است که از سوی استیف کول، در بارۀ رازهای افغانستان، پاکستان و امریکا در جنگ افغانستان نگاشته شده است.
در این کتاب، رویدادهای پس از ترور احمد شاه مسعود تا سال 2016 میلادی بررسی شده است و نیز به این نکته پرداخته شده است که پس از ترور احمد شاه مسعود امریکا چگونه وارد افغانستان شد.
در ادامۀ این کتاب، استیف کول در بارۀ پشتیبانی ارتش و سازمان استخبارات نظامی پاکستانی از طالبان می نویسد که این پشتیبانی از گروه های هراس افگن به اندازه یی گسترده و فراگیر بوده است که سازمان استخبارات امریکا (سی آی ای) گمان می برد که رهبران بلند پایۀ نظامی پاکستان خود در دام اسلام گرایی افراطی گیر مانده اند.
در این کتاب، به چگونگی آغاز عملیات های نظامی امریکا در افغانستان نیز پرداخته شده است که «سی آی ای» با دادن پول به رهبران مخالف طالبان آنان را متحد خودش می سازد: «رهبران طالبان که از قدرت نظامی امریکا تکان خورده بودند، نخست می خواستند که در یک ساز و کار تشریفاتی اما رسمی تسلیم شوند. از همین رو ملا عمر به حامد کرزی نامه یی نوشت و دیگر رهبران طالبان نیز تماس گرفتند، اما واشنگتن در آن هنگام تنها راه کار جنگی را داشت.»
استیف کول، نویسندۀ این کتاب می گوید: «چرا ما در رسیدن به هدف های مان ناکام شدیم، یا این که چرا ما هنوزهم  در افغانستان هستیم؟ می خواهم چهار مشکل را یاد آور شوم؛ ناکامی نخست اهداف جنگی ما در مرحله های گوناگون جنگ بود، ناکامی دوم رابطه ما با حامد کرزی و شکننده گی سرمایه گذاری ما در سیاست های دیموکراتیک افغانستان بود، سوم اشتباه ها در جنگ ضد هراس افگنی ما بود و علت فرجامین ناکامی ما راهبرد سیاسی و دیپلوماتیک ما بوده است.»
در بخش دیگری از این کتاب، آمده است که در ماه جولای سال 2009، هنگامی که شورای امنیت ملی امریکا گزارش های استخباراتی را در بارۀ بودجه طالبان مرور می کرد، دریافت که طالبان در کنار مواد مخدر و اختطاف ها از امارات متحده عرب، عربستان سعودی و کشور های حوزه خلیج فارس سالانه صد میلیون دالر به دست می آوردند.
در ادامۀ کتاب به اشتباهات امریکا در افغانستان نیز پرداخته شده است مهم ترین اشتباه این بود که امریکاییان از یک طرف دو رویی و خیانت جنرالان پاکستانی را یا نمی دیدند و یا نادیده می گرفتند و از سوی دیگر ریچارد هالبروک فرستادۀ پیشین کاخ سفید برای افغانستان و پاکستان برای ناکام ساختن حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 می خواست که عبدالله عبدالله به حیث رییس اجراییه حکومت گماشته شود، اما حامد کرزی با این طرح سخت مخالفت می ورزید.
نویسندۀ کتاب به نمونه یی از فریب دادن مقام های امریکایی از سوی ارتش پاکستان اشاره می کند: «در ماه اپریل سال 2013کیانی، رییس ارتش پاکستان در بروکسل نامه یی را به وزیرخارجه کیری داد و گفت که در این نامه ملاعمر تأیید کرده است که با گشایش دفتر سیاسی طالبان موافق است. اما سال های بعد ما آگاه شدیم در همان روزی که این نامه به جان کیری داده شد، ملا عمر در نتیجۀ بیماری سل در یک بیمارستان کراچی جان باخته بود.»
کتاب ریاست اس که در آن با 550 نفر گفت وگو شده است و نویسنده به سندهای مهمی نیز دست یافته است، در درازای ده سال (2007- 2017) نوشته شده است و هفتۀ گذشته به بازار آمد.
این، دومین کتاب آقای کول در بارۀ جنگ افغانستان است. نخستین کتاب وی جنگ اشباح بود که یکی از پر فروش ترین کتاب ها شد و جایزهء پولیتزر را نیز گرفت.

  پربازدید ترین