• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معصوم استانکزی و حنیف اتمر به گونۀ جداگانه با طالبان گفت وگو دارند

معصوم استانکزی و حنیف اتمر به گونۀ جداگانه با طالبان گفت وگو دارند

معصوم استانکزی رییس امنیت ملی و حنیف اتمر رییس شورای امنیت ملی افغانستان بی آنکه با ارگانها و شورای عالی صلح رایزنی کنند، به گونه جداگانه هنوز هم با طالبان گفتگو می کنند.
خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده‌است که در اوج از خشونت‌ها، دومقام ارشد امنیتی افغانستان به‌شمول معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی و حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی بی آنکه با ارگانها و شورای عالی صلح رایزنی کنند به تلاش‌شان برای گفت‌وگو با طالبان، ادامه می‌دهند.
 حکومت افغانستان به تلاش برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان در حالی ادامه می‌دهد که کابل پایتخت کشور در ماه جنوری سال روان میلادی گواه راه‌اندازی حملات زنجیره‌یی ازسوی این گروه بود که در نتیجه بیشتر از 150تن جان باختند و صدها تن دیگر زخم برداشتند.
 در همین‌حال، منابع نزدیک به این گفت‌وگوها به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته‌اند که اقایان استانکزی و اتمر جداگانه با طالبان گفت‌وگو می‌کنند تا این گروه برای آغاز گفت‌وگوهای رسمی حاضر شود.
 در گزارش آمده‌است هیچ‌یکی از این دومقام امنیتی جزئیات مذاکرات‌شان را باهم ویاهم با شورای صلح، شریک نساخته‌اند.
 دفترهای ریاست عمومی امنیت ملی و شورای امنیت ملی در این‌باره، تاکنون چیزی نگفته‌اند.
 از سوی هم، حکیم مجاهد، یک عضو شورای عالی صلح افغانستان تأیید کرده‌است که آقای ستانکزی با ملاعباس، یکی‌از گفت‌وگوکننده‌گان طالبان، به طور معمول در تماس است.
 آقای مجاهد افزود که انتظار نمی رود طالبان با توجه به لحن تند دانلد ترمپ، رییس جمهور امریکا که ماه گذشته از ختم گفتگوهای صلح با طالبان سخن گفت پاسخ خوبی ارائه نمایند.
 مجاهد گفت:"افغان ها هیچگاه به زبان زور و تهدید سر تسلیم خم نخواهند کرد."
 آندرا ویلدر، معاون برنامه آسیا در مؤسسه صلح ایالات متحده، گفته‌است: «چندین بازیکن در کابل با طالبان ارتباط دارند. اما این برای رسیدن به اهداف تعریف روشنی ارائه نشده اند.»
 با این حال، معتصم آغاجان، فرد شماره دوم پیشین طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتد پرس، هشدار داده‌است که راهبرد ترمپ برای استفاده از گزینه‌های نظامی در برابر  طالبان برای حاضرشدن به میز گفت‌وگوهای صلح، می‌تواند سبب افزایش حملات انتحاری بیشتری شود.
 آقای آغا جان گفته‌است که می‌خواهد به حیث پل ارتباطی میان حکومت و طالبان کار کند.

  پربازدید ترین