• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ریشه های فرهنگی مشترک می تواند زمینه ساز توسعه همه جانبه روابط میان ملت های ایران و افغانستان شود

ریشه های فرهنگی مشترک می تواند زمینه ساز توسعه همه جانبه روابط میان ملت های ایران و افغانستان شود

آصفه ستانکزی عضو شورای مرکزی همایش توسعه‌ی آموزش عالی و روابط بازرگانی ایران و افغانستان گفت: ریشه‌های فرهنگی مشترک می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همه جانبه روابط میان ملت‌های ایران و افغانستان شود.

به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا، آصفه ستانکزی که خود در رشته‌ی اقتصاد در حال تحصیل می‌باشد، در گفتگو با خبرگزاری افغان ایرکا گفت: در پژوهشی تحت عنوان تأثیر صادرات غیرنفتی بر سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال به این نتیجه رسیدم که صادرات غیرنفتی باعث می‌شود تا ایران از اتکا به صادرات نفتی که مهمترین منبع درآمدی ایران بشمار می‌آید خارج شود، بنابراین به رویکردی مؤثر می‌توان میزان رشد اقتصادی داخلی کشور را افزایش داد و همچنین مسبب افزایش اشتغال در کشور ایران شد.
یکی از اهداف ما از برگزاری این همایش این است که تا با فراهم کردن شرایط، تجارت‌های غیررسمی را کاهش داده و تجارت رسمی بین دو کشور را گسترش دهیم.

آصفه ستانکزی در ادامه گفت؛ فعالیت‌های اقتصادی ایران در افغانستان را می‌توان در سه حوزه تعریف کرد؛ تجارت، فعالیت‌های بانکی و فعالیت شرکت‌های تولیدی.
در افغانستان، جمعیت عظیمی بصورت مستقیم و غیرمستقیم جهت امرار معاش خویش متکی به تولیدات زراعتی و باغداری می‌باشند؛ که بیش از 90 درصد تولیدات داخلی افغانستان محصولات زراعتی و باغداری می باشد، به همین دلیل اکثریت تولیدات داخلی کشور افغانستان را فرآورده‌های زراعتی و باغداری تشکیل می‌دهد. ولی متأسفانه بدلیل عدم سهولت در صادرات محصولات زراعتی، تولیدکنندگان را وادار می‌سازد که فرآورده‌های زراعی خویش را به قیمت ناچیز در بازارهای داخلی بفروش برسانند، گسترش تجارت افغانستان ، کمک قابل توجهی به اقتصاد خانواده‌ها و درآمدهای دولتی می‌کند.
ناگفته نماند که صادرات افغانستان محدود به محصولات زراعتی و باغداری نمی‌شود و صادراتی مانند قالی، سنگ مرمر و منابع  معدنی و...  را نیز شامل می‌شود، ولی مشکلات فراوانی جهت صادرات ر این بخش وجود دارد. امیدواریم با دستاوردهای برگزاری همایش توسعه‌ی روابط  آموزش عالی و بازرگانی  ایران و افغانستان؛ تجارت با کشور افغانستان افزایش یافته و اشتغال در هر دو کشور باعث پیشرفت  تجارت و صادرات شود و گامی مؤثر در ایجاد اشتغال برداشته باشیم.

آصفه ستانکزی عضو شورای مرکزی همایش در زمینه‌ی پیشرفت علمی بین دو کشور ایران و افغانستان به مواردی اشاره کرد: روابط علمی وآکادمیک، نیاز جوامع  و خواست مردم وتقاضای سطح علمی افراد جامعه می‌باشد.
افغانستان کشوری است که سالهای متمادی غرق در جنگهای داخلی وتهدیدهای مختلف منطقه‌ای قرار گرفته است، به دلیل نیازهای متقاضیان در دانشگاه‌ها ومؤسسات آموزش عالی و.. ما را بر این امر ایجاب می‌کند تا با  کشور دوست وهمسایه‌ی جمهوری اسلامی ایران ، این همکاری‌های علمی و تحصیلی گسترش یابد، و با بازنمودن مرزهای تحصیلی  نیازهای علمی را در سطح ملی مرتفع شود.

  پربازدید ترین