• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس اجرایی: پیشرفت در کشور بدون در نظر گرفتن نقش زنان ممکن نیست

رییس اجرایی: پیشرفت در کشور بدون در نظر گرفتن نقش زنان ممکن نیست

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور میگوید که زنان پس از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان پیشرفت قابل ملاحظه ­ای داشته اند، اما کافی نیست و حکومت وحدت ملی متعهد به تامین برابری جنسیتی در افغانستان است.
رییس اجرایی حکومت افغانستان، ضمن تاکید بر نقش زنان در تمام بخش ها و حفظ حقوق آنها در روند صلح با مخالفین مسلح دولت، گفت که بدون حضور زنان در عرصه های مختلف پیشرفت به میان نمی آید.
آقای عبدالله گفت: “زنان در شورای عالی صلح، وزارت خانه­ ها و همچنان نهادهای متعددی حضور دارند و این خود نشان می­ دهد که زنان نسبت به گذشته رشد قابل ملاحظه­ ای داشته اند. اما این کافی نیست و باید برای رشد ظرفیت زنان گام­ های بیشتر برداشته شود.”
رییس اجرایی همچنین تاکید کرد که هیچ روند انکشافی بدون تساوی جنسیتی در افغانستان صورت نخواهد گرفت.
وی اضافه کرد: “حکومت وحدت ملی از حقوق زنان حمایت می­کند. این حقوق را به هیچ چیزی معامله نخواهد کرد. در انتخابات گذشته زنان 40 درصد نقش داشتند. اما با روند رو به رشد ظرفیت زنان مطمین هستم که این نقش در انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری آینده به مراتب بیشتر خواهد بود.”
در عین حال، رییس دانشگاه امریکایی کابل، کنیت هالند در مراسم گشایش مرکز زنان در دانشگاه امریکایی در کابل گفت که امریکا برای رشد ظرفیت زنان در افغانستان تلاش می­کند و این تلاش ها، همچنان ادامه خواهد داشت.
کنیت هالند تصریحح نمود: ” امریکا برای رشد توانایی زنان افغان کار می­کند و مرکز زنان دانشگاه امریکایی در این بخش بیشتر تلاش خواهد کرد.”  
اما پیش از این نهاد های مدافع زنان در کشور، سهم زنان در نهاد های حکومتی و غیر حکومتی را قناعت بخش ندانسته و خواستار سهم بیشتر زنان در این نهاد ها اند.

  پربازدید ترین