• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حکومت برای برگذاری انتخابات اراده ندارد

حکومت برای برگذاری انتخابات اراده ندارد

نهادهاهای ناظر بر انتخابات اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را به ناتوانی متهم می‌سازند و می‌گویند که همین ناتوانی بهانه‌یی به دست حکومت داده است تا کارهای انتخاباتی را به تاخیر اندازد.

در همین حال، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات از نهاد‌های ناظر می‌خواهد که به جای انتقاد از اعضای کمیسیون باید بر حکومت فشار آورند تا طرح‌ها و پیشنهاد‌های کمیسیون انتخابات را در زمان لازم پاسخ بدهد.

یازده ماه می شود که طرح تعیین حوزه‌های انتخاباتی روی میز رییس‌جمهور  است، اما در این یازده ماه حکومت به این طرح پاسخ نداده است.

خاموشی حکومت در باره این طرح، کمیسیون را سردرگم ساخته است.

وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است:"در صورت که پاسخی را در این زمینه نشنویم ، مطابق به شرایط و وضعیت ما مجبور هستیم که تصمیم بگیریم که هر ولایت به مانند سابق به عنوان یک حوزه تلقی میشود."

بر بنیاد این طرح، ولایت‌ها از رهگذر جمعیت و شمار کرسی‌هایی که در شورای ملی دارد، به حوزه‌های انتخاباتی تقسیم خواهند شد و کابینه باید این طرح را رد و یا تایید کند.

محمد علم ایزد یار،معاون مجلس سنا گفت:"هنوز متاسفانه که  یک اراده سیاسی قوی برای آوردن اصلاحات و برای برگزاری انتخابات شفاف وجود ندارد."

در این میان عطا محمد نور، والی بلخ می‌گوید که حکومت وحدت ملی در تلاش تمدید دوره کار اش است.

آقای نور می افزاید که حکومت به بهانه‌های گونه‌گون نمی‌خواهد که انتخابات ریاست‌جمهوری را به وقت معین برگذار کند.

عطا محمد نور هشدار می‌دهد که با آمدنش به کابل همراه با کاروان بزرگ مردمی اگرچه  بحران هم در کشور گسترش خواهد یافت اما با حکومت مرکزی حساب خواهد کرد.

عطا محمد نور افزود:"من که یاد داشت دارم و مطالعه دارم و اطلاعات دقیق دارم حتا اینان از همین اکنون سناریوی برای برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری و تمدید دوره ریاست جمهوری را دارند که قابل قبول نیست"

نهاد های نظارت کننده انتخابات در واکنش به بی پاسخ ماندن طرح‌ها و نامه‌های کمیسیون مستقل انتخابات، اعضای این کمیسیون را به ناتوانی در کارگیری از صلاحیت های شان متهم می سازند.

یوسف رشید ،رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت:"طرح‌ها به گروگان گرفته می‌شوند ، حوزه های انتخاباتی مشخص نمی‌شوند مردم در یک سر درگمی قرار می گیرند."

وسیمه بادغیسی افزود:"نهاد های ناظر بهتر است که تمرکز را روی حکومت داشته باشند  تا حکومت مکلف به تشکیل چنین کمیته و پاسخ به طرح حوزه ها باشد"

معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات در باره گزینش رییس تازه دبیرخانه این نهاد می‌گوید که این کرسی به زودی به رقابت گذاشته خواهد شد و سرنوشت این ریاست در درازای یک ماه روشن خواهد گشت.

  پربازدید ترین